2846
Sök

Komptest Skillnad

Liggsår
106 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
#1
Vad blir skillnaden om man komptestar en motor med alla stift kvar mot att ta ur alla?

Den som inte kör fort är en mormor.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
7 november 2010
#2
om du har alla stift i blir det svårt att få i kompprovaren...

utan stift får du lite bättre snurr på starten.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Liggsår
106 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
#3
Host... kul tongue

Tänkte mer om man tog ur ett stift bara och testade i den cylindern, om värdena blir annorlunda eller om det bara ska lätta på startmotorn?

Den som inte kör fort är en mormor.

923 Inlägg
8 november 2010
#4
Wompa skrev:
Host... kul tongue

Tänkte mer om man tog ur ett stift bara och testade i den cylindern, om värdena blir annorlunda eller om det bara ska lätta på startmotorn?

Nä, det ska inte skilja så mycket. MEN. gör du lika på alla, så spelar det ingen roll. Det är skillnaden du kan mäta upp. Alla ska vara lika. kom ihåg att ha full gas när du vriden runt motorn.

Mats

2 665 Inlägg
12 november 2010
#5
Man tar ut ett åt gången o sedan skruvar tillbaka det.

2 orsaker till det.

Då kan du inte förväxla tändkablarna, (om de råkar vara lite för långa så de går att montera fel)

Det kan inte ramla ner smuts i motorn.

Ta loss säkringen till soppa pumpen.

Mats varför skall man ha full gas? Driver du med trådskaparen?

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
12 november 2010
#6
Rickard-v skrev:
Mats varför skall man ha full gas? Driver du med trådskaparen?

Man ska ha fullgas när man provar kompressionstrycket för att få pålitliga värden


923 Inlägg
12 november 2010
#7
MeloveGolf skrev:
Rickard-v skrev:
Mats varför skall man ha full gas? Driver du med trådskaparen?

Man ska ha fullgas när man provar kompressionstrycket för att få pålitliga värden

Ja, annars får man inte in någon luft i motorn att komprimera.
Nu kan det vara så att det räcker att ha 1/4 gas. men spjället måste vara öppet.

Mats

61 Inlägg
12 november 2010
#8
den tar vel endå luft från tomgångsmotorn? man behöver ju itne ha lita gas för att starta bilen.

612 Inlägg
12 november 2010
#9
Man måste släppa in tillräckligt mycket luft för att fylla cylindern helt - är cylindern inte fylld blir ju kompressionstrycket lägre. Det är förvisso inte så mycket luft som behövs på så lågt varvtal, men absolut mer än den får om man inte gasar alls.

496 Inlägg
12 november 2010
#10
mats757 skrev:
MeloveGolf skrev:
Rickard-v skrev:
Mats varför skall man ha full gas? Driver du med trådskaparen?

Man ska ha fullgas när man provar kompressionstrycket för att få pålitliga värden

Ja, annars får man inte in någon luft i motorn att komprimera.
Nu kan det vara så att det räcker att ha 1/4 gas. men spjället måste vara öppet.

Mats

Stämmer helt utmärkt, när man komptestar en bil så kan man får 10,5-11 men om man ger full gas så ökar komp pga av spjället. man kan få upp till 11,3-12 i komp. Läs på bloggare, Mvh Jocke


923 Inlägg
12 november 2010
#11
haggen90 skrev:
mats757 skrev:
MeloveGolf skrev:

Man ska ha fullgas när man provar kompressionstrycket för att få pålitliga värden

Ja, annars får man inte in någon luft i motorn att komprimera.
Nu kan det vara så att det räcker att ha 1/4 gas. men spjället måste vara öppet.

Mats

Stämmer helt utmärkt, när man komptestar en bil så kan man får 10,5-11 men om man ger full gas så ökar komp pga av spjället. man kan få upp till 11,3-12 i komp. Läs på bloggare, Mvh Jocke

Precis

Om man tänker så här: När man trimmar så ökar man luftens tillgänglighet in till cylindern. Men innan man trimmar, så måste man gasa fullt.

Mats

Bilälskare
283 Inlägg
12 november 2010
#12
om man tar ut ett stift i taget så kan det bli ett tryck i hela systemet som  kan skada det..

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

Rejsa ?
2 959 Inlägg
12 november 2010
#13
klawd22 skrev:
om man tar ut ett stift i taget så kan det bli ett tryck i hela systemet som  kan skada det..

??

Autotech

Rejsa ?
2 959 Inlägg
12 november 2010
#14
fckit skrev:
den tar vel endå luft från tomgångsmotorn? man behöver ju itne ha lita gas för att starta bilen.

Tomgångsmotorn brukar vara elstyrd och kanske står stängd så öppet spjäll är säkrast.

Autotech

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
13 november 2010
#15
klawd22 skrev:
om man tar ut ett stift i taget så kan det bli ett tryck i hela systemet som  kan skada det..

En motor bygger just på att det ska vara tryck.


Fyll på luft
spruta in sopp
Komprimera
Tänd på



Jag har alltid tagit ur stift och kör med stängt själl och låter soppapumpen pumpa.

Dock så ska jag prova med öppet spjäll för att jag förstår resonemanget med det.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Liggsår
106 Inlägg
13 november 2010
Trådstartare
#16
Man kan nog göra på båda sätten, beroende på vad det är för bil kanske.

Men har iaf gjort testet på min Corrado.

Fick dem här värdena:

Cyl 1-6
1. 10
2. 11
3. 11
4. 12
5. 11
6. 12

I manualen står det "New engine 11-13Bar, Replace/Service 7.5Bar"

Så allt verkar vara i sin ordning för en motor som gått 25000mil.

Tack för hjälpen allihopa!
Senast redigerat av Wompa (13 november 2010)

Den som inte kör fort är en mormor.


Sök