3946
Sök

Fjädring av på Audi 100 Avant 1991.

17 Inlägg
11 november 2010
Trådstartare
OBS. För er som inte orkar läsa, scrolla längst ner och leta efter dessa symboler-> ---------

Såhär gick det till: (jag beskriver händelsen i hopp om att någon ska ha erfarenhet av problemet och eventuellt kan berätta om problemet är större än vad jag tror att det är)

Ikväll skulle vi byta till vinterdäck och började med Höger Bak. Vi använde den gamla domkraften Original som mannen på Biltema tidigare hade skrattat åt. Vi tänkte att den ändå var gjord för just vår bil, och han ville nog så gärna sälja sin 2Tons storsäljare.
Jodå, den klarade att lyfta upp bilen, efter att vi lossat bultarna och gjort allt korrekt efter instruktioner.
Misstaget var att vi inte bromsat hjulet ordentligt, alltså det diagonala hjulet. Bilstackaren gled iväg en bit och allt gick fel. Vi skyndade oss ner i källaren för att hitta något form av stöd att sätta under bilen så att vi skulle få bort domkraften. Den ena lyfte bilen medan den andra tryckte in ett stöd under (ett par däck).

Hur som helst lyckades vi få ihop det hela, med höger bakdäck på plats hissade vi ner bilen igen. Därefter tyckte vi båda att bilen var riktigt sned, det _Vänstra_ bakdäcket tycktes sitta för långt upp, alltså att bilen hängde över däcket på något sätt.

Vi hoppades på att det skulle bli bättre efter att vi även bytt det vänstra bakhjulet, men för att känna bilen ordentligt tog jag en försiktig åktur runt kvarteret. Jag upplevde att jag satt mycket lågt samtidigt som passagerarsidan bredvid mig lutade uppåt. Väl hemma igen beslöt vi oss för att byta det bakre vänstra hjulet i alla fall, men innan vi hann komma till saken upptäcktes en lös fjädring (tror jag) bakom det vänstra bakhjulet. Det var en sådan där metallspiral, det är fjädringen va? Jag måste erkänna att jag inte vet skillnaden på fjädring och stötdämpare men jag antar att stötdämparen är hela mackapären medan fjädringen är just fjädern.

Jag har sett fjädringar på Biltema bland annat, så det borde väl inte vara allt för dyrt?

Min fråga... Vad ska jag göra nu? Jag skulle åka med ett flyttlass till Tyskland i morgon eftermiddag, nytt körkort och allt, men som det ser ut nu måste jag ställa in detta, men med allt som går att förhindra skall jag så göra.

Kan man byta den själv?
Borde jag anlita någon privat eller låta verkstad ta hand om saken?
Blir det så dyrt att det är mer värt att köpa en ny halvsunkig men väl fungerande bil?

Jag köpte bilen för 6500:-, besiktigad och skattad. Jag har enbart trafikförsäkring och kan därför inte utnyttja något sådant.

Bilen gick ju som sagt att köra runt kvarteret, men jag vill minnas att jag hörde vissa skrapljud på vänster sida under körning.

I övrigt, finns det någon i Umeå-trakten som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig för en liten peng?

---------

KORTFATTAT

Problem: Fjädring på vänster bak har lossnat efter däckbyte på höger bak, troligen pga att bilen gled då vi inte lagt ordentliga bromsklossar under däcken.

Bilen är enbart trafikförsäkrad.

Jag undrar vad det kostar att fixa detta på en verkstad INKL. delar?

Vad kan ha hänt? Är det enbart fjädringen som lossnat, eller kan skadorna vara mer omfattande?

Ännu en gång uppskattat pris?

Jag hoppas att någon har tid och kunskap att hjälpa mig med detta. Tack på förhand.

Sök