3472
Sök

Få loss ovanlig låsmutter till fälg (bild)

37 Inlägg
13 november 2010
Trådstartare
någon som har något tips för att få loss en sån här låsmutter. lite dålig bild men syns hur den ser ut iallafall
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ge=1018111

9 117 Inlägg
13 november 2010
Är det aluminiumfälg? I så fall hissa upp bilen på en lyft, lossa dom andra bultarna. Sen ser du till att låsbulten är uppåt läge. Ta ett spätt eller liknande och bryt fälgen utåt ca 10cm. Ta en klubba och slå tillbaka hjulet på plats igen, sen tar du en spårmejsel och sätter i låsbulten och skruvar bort den. Gjort på ca 15 min på alla 4.

...has left the building...
4 474 Inlägg
13 november 2010
Putte: Deformeras inte sätet i fälgen med din metod???
Senast redigerat av dawwe (13 november 2010)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

120 Inlägg
13 november 2010
Prova slå med ett dorn i ett av hålen, annars är det bara till o tillverka ett eget verktyg, typ borra o köra in stift så du kan lossa på den.

Osponsrad
1 631 Inlägg
13 november 2010
svetsa fast ett solid rörbit på låsmuttern med en lagom stor mutter längst ut.. Använd fälgkorset för att lossa. Färdigt:)

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

536 Inlägg
13 november 2010
Eller om du är osäker eller inte har grejor till det, åk till en däckfirma så löser dom det smile

9 117 Inlägg
13 november 2010
dawwe skrev:
Putte: Deformeras inte sätet i fälgen med din metod???

Man pressar ihop godset runt den bulten som sitter kvar, sätter du sedan i en ny bult och drar åt så kommer formen tillbaka igen bara det att den bulten kan hamna ett någon mm längre in än dom andra bultarna. Gjorde så med mina fälgar då tidigare ägare tappat bort låshylsan, har inte haft några problem med fälgarna efter det....

140 Inlägg
13 november 2010
Putteliten skrev:
Är det aluminiumfälg? I så fall hissa upp bilen på en lyft, lossa dom andra bultarna. Sen ser du till att låsbulten är uppåt läge. Ta ett spätt eller liknande och bryt fälgen utåt ca 10cm. Ta en klubba och slå tillbaka hjulet på plats igen, sen tar du en spårmejsel och sätter i låsbulten och skruvar bort den. Gjort på ca 15 min på alla 4.

det där är inte att rekommendera..

Allt som rör bilen, och lite till.

4 474 Inlägg
13 november 2010
Putte:Ok med andra ord så deformeras sätet, inget jag skulle vilja. Men visst som "bonnamek" kan det kanske funka...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

9 117 Inlägg
13 november 2010
dawwe skrev:
Putte:Ok med andra ord så deformeras sätet, inget jag skulle vilja. Men visst som "bonnamek" kan det kanske funka...

Ja vet inte men kallar ni en Volvo/Renault verkstad för bonnamek så visst. Lämna till vilken verkstad som helst så ska ni se att dom lär göra likadant, finns inte mycket annat att göra om man inte kommer åt att svetsa dit någonting på bulten.....

4 474 Inlägg
13 november 2010
Att en (1) Volvo/Renault verkstad gör så betyder inte att det är praxis...En "vettig" verkstad gör nog inte så, kommer de inte åt så borrar man, har jag fått göra på en låsbult, tog lååång tid men det gick:)!
Senast redigerat av dawwe (13 november 2010)

9 117 Inlägg
13 november 2010
dawwe skrev:
Att en (1) Volvo/Renault verkstad gör så betyder inte att det är praxis...En "vettig" verkstad gör nog inte så, kommer de inte åt så borrar man, har jag fått göra på en låsbult, tog lååång tid men det gick:)!

Precis tar lång tid säger du...   Känns inte som att en verkstad vill lägga ner all den tiden bara för att någon klåpare slarvat bort en låshylsa....

4 474 Inlägg
13 november 2010
Jo då en seriös verkstad gör så, är ju billigare att betala 1 timmes jobb (som det tog att borra då bulten var härdad) än att köpa en ny fälg...

37 Inlägg
13 november 2010
Trådstartare
Banan_ skrev:
Prova slå med ett dorn i ett av hålen, annars är det bara till o tillverka ett eget verktyg, typ borra o köra in stift så du kan lossa på den.

får prova det men den sitter ganska långt in så det blir nog svårt att vinkla dornet så man får runt bulten.

37 Inlägg
13 november 2010
Trådstartare
Putteliten skrev:

då  borrar jag hällre bort den.

4 474 Inlägg
13 november 2010
68_Bubbla: Fram med borrmaskin som sista utväg...Börja med ett litet borr (typ 4mm) o gå sedan upp 2-3mm varje gång. Räcker att borra bort skallen precis, men passa dig för att skada sätet med de större borren. När minst 90% av skallen är borta brukar man enkelt kunna "rycka" av fälgen med handkraft.

9 117 Inlägg
13 november 2010
dawwe skrev:
Jo då en seriös verkstad gör så, är ju billigare att betala 1 timmes jobb (som det tog att borra då bulten var härdad) än att köpa en ny fälg...

Som jag skrev tidigare så syns det inte ett spår i mina fälgar efter att ha tagot bort låsmuttrarna på det viset, och inga problem att få en bult att hålla fast i det hålet heller.

37 Inlägg
13 november 2010
Trådstartare
dawwe skrev:
68_Bubbla: Fram med borrmaskin som sista utväg...Börja med ett litet borr (typ 4mm) o gå sedan upp 2-3mm varje gång. Räcker att borra bort skallen precis, men passa dig för att skada sätet med de större borren. När minst 90% av skallen är borta brukar man enkelt kunna "rycka" av fälgen med handkraft.

jo jag hade tänkt det som sista utväg

4 474 Inlägg
13 november 2010
Fortfarande inget jag skulle rekommendera...

303 Inlägg
13 november 2010
ta ett rör... ca; 5cm långt, helst något tjockare gods - typ 2mm. och lagom stort (i diameter) förstås. tongue
sen svetsar du innuti röret, bränn på BRA!!   sen en rörtång å skruva ut skitet... eller om du vill svetsa fast en mutter så du kan använda en hylsa.
smile

så gör vi på en renault/volvo verkstad iaf
Putteliten skrev:
Senast redigerat av amazonsimme (13 november 2010)

Sök