Nu var det dags att bygga om bilen igen till lvl 2
Även är det första gången jag ställer av en bil inför vintern, lite synd att puttra runt med en rostfri E36a right? :roll:
Då börjar vi, lite info om bilen i sig:
BMW 328 Coupé 1998
Motor: Orginal och planeras vara framöver också
Chassi: FK/AK Coilovers justerbara i höjd[img][img][/img][/img]
Exteriört: Kolfiber CSL-vinge, sönderkörd frontläpp och fångare så ingen läpp finns längre, kolfiber-emblem i front, eftermarknads angeleyes-trålkastare klarglas. I övrigt M-paket från fabrik med komplett M-inredning.
Kulör: Hellrot (fabrik)
Inredning: Helt orginal, med M-sport stolar med justerbart lårstöd, Schmiedmann alupedaler, 2-zons klimat anläggning, stora färddatorn, annan stereo och annat basic. Allt för att bibehålla den orginala looken.
Fälgar: För tillfället LeMans kopior, men ska bytas mot något MYCKET mer exklusivare.
Bromsar: Orginal, men planeras att renoveras alt. värre grejer (OK, skivor och belägg), bromsvätska ska bytas mot värsta.
Det är det lilla som gjordes åt bilen förra året och drog en hel del blickar till sig, men den här gången tänkte jag sikta på något mer åt den förfinade orginalstilen. Man ska se vad som är gjort men endå inte.
Darför börjar jag vinterns aktiviterer med att lägga upp to-do-lista som ni kan snegla lite
*Solfilmcenter ska den 25 Oktober tona bilen runt om (PRIO 1)
*Shortshift ska inhandlas hos Styling4u, kortare växellägen kan vara kul (PRIO 1)
*M3 tryckplatta med 6-puckad Sachs sinterlamell och urtramp-lager (PRIO 1)
*Motorbussningar och växellådsbussningar ska bytas iomed kopplingsbyte (PRIO 1)
*Orginal M3 frontläpp draperad i kolfiber (INTE GJORT ÄN)
*Införskaffa orginal backspeglar (sitter fula M3 E46speglar nu)
*Drapera taket i 3M´s kolfiberfilm (PRIO 2)
*Drapera spegelkåpor i 3M´s kolfiberfilm (EJ PRIO 2)
*Svetsa ett catback system med polarna och lära mig svetsa rostfritt :mrgreen: (PRIO 1)
*Putsa putsa putsa, putsa upp så mycket som bara går, och försöka få en genomgående finish på hela bygget.
Listan kommer att uppdateras allt eftersom nya idér kommer upp
Bjuder på lite bilder på bilen samt lite godis, kommentera gärna, då projektet är upplagt för Just er på forumet
Dagen efter inköp och en 12h lång resa från Luleå, när den var "fin"
Årets utseende, läppen avkörd och fronten är sprucken numera
Baken, enda gjort är CSL-vingen på hela bilens bakparti...
Rekonden innan bilen ställdes av inför modifikationerna, bilen TVÄTTADES nogrannt i totalt 6h timmar effektiv tid
Motorrummet tvättad och indränkt med plastmedel modell Mr.CAP
Här är bilen grov-tvättad, vilket innebär att jag inte gett mig på alla smådetaljer riktigt än..
Förebild på fram-delen av bilen, jag vet jag är rekondare, men vem orkar jobba på sin egna bil efter arbets-tid :roll:
Baksätet som numera kommer att ligga i garaget fr.om nu!
Iuuuuh!!
Interiören efter en RIKTIG behandling, allt djuprengjordes och textiler borstades, allt dammades av med Mr.CAP´s interiör-medel, därefter gick jag igenom bilen med pensel i alla skrymslen och skarvar i kupén, så nu finns det inga som helst tecken på smuts. Avslutades med en SmellStop-behandling (Neutraliserar samtliga lukter, och endast kvarstår skinninpregneringens lukt)
Våran värsta fälgsyra (två omgångar) och borstar lyckades inte få bort smutsen som satt ärjad i fälgarna. Så då öppnades specialhyllan och en spritbaserad borttagare fick gå loss.
Usch! Så kan det bara inte se ut..
30 minuters gnuggande per fälg såg dem ut såhär
När endå spriten var framme så tog jag bort ALL asfaltstänk från bilens utsatta delar, här vid hjulhusen (även här är bilen rostfri)
Däck före-efter däckglansen
Maskerat lacken runt listerna för att ge dem lite kärlek dem med
50/50 efter plastic-restorer´n
Ska det vara rent så ska det 8-)
Resultatet efter dessa timmar blev:
Tonades runt om med tredje ljusaste filmen, blev riktigt bra. Tack till SolfilmCenter-tjejerna för jobbet!
mmmm!!
Inredningsdetaljer börjat få lite mocca på sig, mer om det får ni se till våren när jag tagit tag i detta ordentligt
Fälgarna fått färgen borttagen i kanterna för att sedan poleras till kromeffekt, får se hur detta slutar eller om jag skickar in detta, ryggen och nacken säger emot handpolering i 4 dagar i streck :roll:
Njurarna lackerades mattsvarta, ser lite elakare ut nu
Provmonterade en fälg, men någonting fattas....
Vad kan det vara tro...!?
Jo juste...
Markfrigången var det ja nu lite lägre och anpassad precis så att jag kommer över gupp
Nu ska bara en läpp dit igen, kanske lagar min kolfiberläpp?
Inte ska jag glömma min polare många härinne känner igen, som också delar garaget med mig, Dobrow och hans ST många fina projekt har han i vinter med den
Speglar avmonterade och....
Lagda på hyllan!? Uppdaterar mer om det senare
Frontreparation på gång, halva bilens framparti ramlade nästan av efter höstens incident med läppen och att fronten lossnat, men det fixar sig
Blend på PITSTOP i Kista fick sig en välförtjänt plats på bilen i form av en mattsvart dekal. Rekomenderar den här killen varmt om ni ska köpa däck och fälg, kränga om, skifta...ptja allt!! Tack Blend för fortsatt sammarbete även på den här bilen
Började idag med att bilen såg ut såhär, frontlös med spricka i, samt en kolfiberläpp som var av i två delar (dock har jag inte bilder på det)...
Sprickan ihopsydd med buntband, rätt rejsigt sprickan uppkom efter att jag backade av fronten som hakade fast i backen på jobbet (det är mesigt att åka hög bil)
Sedan gjordes samma sak med kolfiberläppen, borrades hål i vardera ände och buntades fast alá stygn, så blev det en läpp igen, börjar se ut som en bil
Precis i hörnet på läppen ser ni sprickan och stygnen, och skrapen läppen fick ta förra sommaren
Styygn
Nu kommer det att vara rätt lugnt fram tills lön, då julklappar måste inhandlas till nära och kära. Men en julklapp måste man ju köpa till sig själv, det blir nog dessa:
Mattsvarta F1-speglar från Creatix.se
Stay tuned
Mvh Andro
Senast redigerat av Galic_Andro (19 januari 2011)
| Sthlm(s)low @ facebook | | wescrape |
0
0
0
0