3711
Sök

Saab 9000 aero 2,5T Ras!

Saab 9000 aero med lagomt mkt motor och chassi som ständigt uppgraderas för bättre väghållning. Projektet är inspirerat av 90 talets Supertouring bilar som bland annat kördes i BTCC

Burn rubber! not your soul..
327 061 Visningar
Uppdaterades senast 12 september 2013
Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#1
Har ju haft bilen i några år nu å hållt på å bygga på den hela tiden men är väl på tiden å lägga ut en projekttråd här med.

De hela började i slutet av -06 när ja lyfte ut motorn från min då nyköpta å helt orginal 9000 aero, första ja gjorde va att bygga om hela motorn å lyfte ner den i bilen igen under sommaren men hade fortfarande org avgas å allt runt motorn så byggde om de nästa vinter så -08 va första året jag fick köra nå med bilen men hann inte bli så många mil innan lådan rasade så då fick den stå i garaget igen men var då jag började fixa med väghållning å allt annat på allvar.

Första versionen av bilen som den såg ut -08
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13860/1004866_2wks58.jpg

Bromsarna
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13860/1035778_youz6m.jpg

Bakvagn med dubbla krängningshämmare, riktigt hårda fjädrar mm.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13860/969107_off13h.jpg

Fjädringsvägen bak
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13860/1009673_wfnh34.jpg

Diffusor bak, lackad i svart nu
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13860/926174_263mgy.jpg

Motorn
https://www1.garaget.org/archive/14/13860/38527/38527-1256635.jpg
Senast redigerat av _aero (19 augusti 2013)


Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#2
Har lite projekt på G i vinter så ska väl lägga upp lite bilder på några av dom nu.

de första som ja hållt på med ett tag till å från nu är bakvingen, håller på å gjuta upp en bakvinge med utgångspunkt från en talladegavinge men då äldre 9000 har rak bagagelucka å dom nyare har rundad så har de varit endel jobb, har även förlängt vingen nån cm.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/13860/1012164_yr08lc.jpg

Sen fick ja tag på lite lexan så ska göra rutor av de för å spara lite vikt
http://www.geting.se/image.php/268565-DSC00586.JPG

Bygga bakaxel med justerbara hjulvinklar
http://www.geting.se/image.php/268566-DSC00584.JPG

Ska också gjuta ny underdel på fronten med splitter å allt, inte hunnit börja nå på de men kommer väl bli ungefär såhär har ja tänkt mig.
https://www1.garaget.org/archive/14/13860/38527/38527-2089940.jpg

Har även lite andra saker ja är sugen på att göra men får väl se hur lång vintern blir å hur mkt ja hinner med big_smile


hbxservice.com
1 471 Inlägg
15 november 2010
#3
blir nog bra detta wink

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

394 Inlägg
15 november 2010
#4
blir kanon!

vem fan är maptun?

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
15 november 2010
#5
Fräckt, men tycker att de andra fälgarna passar bättre wink

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#6
Tackar alla smile

FordRSC: Tänkte du på dom 5 ekrade fälgarna ja hade förut? Håller me att dom va riktigt fina men tyvär så går inte dom på mina frambromsar utan runt 20mm spacers så köpte dom ja har nu bara därför å sen är dom lite bredare med å de skadar ju inte smile


R1 driver!
5 128 Inlägg
15 november 2010
#7
Trevligt projekt! Ska lätt följas! smile


Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
15 november 2010
#8
_aero skrev:
Tackar alla smile

FordRSC: Tänkte du på dom 5 ekrade fälgarna ja hade förut? Håller me att dom va riktigt fina men tyvär så går inte dom på mina frambromsar utan runt 20mm spacers så köpte dom ja har nu bara därför å sen är dom lite bredare med å de skadar ju inte smile

Njee, utan på de du hade här i första bilden, jämfört med sista. Eller är sista bilden fixad i dator? roll

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#9
FordRSC skrev:
_aero skrev:
Tackar alla smile

FordRSC: Tänkte du på dom 5 ekrade fälgarna ja hade förut? Håller me att dom va riktigt fina men tyvär så går inte dom på mina frambromsar utan runt 20mm spacers så köpte dom ja har nu bara därför å sen är dom lite bredare med å de skadar ju inte smile

Njee, utan på de du hade här i första bilden, jämfört med sista. Eller är sista bilden fixad i dator? roll

Sista bilden är ganska mkt fixad i datorn ja wink så tyvär har ja inga såna fälgar utan får nöja mig me dom som sitter på bilen på översta bilden tongue


Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
15 november 2010
#10
_aero skrev:
FordRSC skrev:
_aero skrev:
Tackar alla smile

FordRSC: Tänkte du på dom 5 ekrade fälgarna ja hade förut? Håller me att dom va riktigt fina men tyvär så går inte dom på mina frambromsar utan runt 20mm spacers så köpte dom ja har nu bara därför å sen är dom lite bredare med å de skadar ju inte smile

Njee, utan på de du hade här i första bilden, jämfört med sista. Eller är sista bilden fixad i dator? roll

Sista bilden är ganska mkt fixad i datorn ja wink så tyvär har ja inga såna fälgar utan får nöja mig me dom som sitter på bilen på översta bilden tongue

Ahh, bra gjort där! big_smile Nee, för stora fälgar på sista, de du har nu passar super! wink
Senast redigerat av FordRSC (15 november 2010)

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

687 Inlägg
15 november 2010
#11
_aero skrev:
Har lite projekt på G i vinter så ska väl lägga upp lite bilder på några av dom nu.

de första som ja hållt på med ett tag till å från nu är bakvingen, håller på å gjuta upp en bakvinge med utgångspunkt från en talladegavinge men då äldre 9000 har rak bagagelucka å dom nyare har rundad så har de varit endel jobb, har även förlängt vingen nån cm.

http://www1.garaget.org/gallery/archive … yr08lc.jpg

Sen fick ja tag på lite lexan så ska göra rutor av de för å spara lite vikt
http://www.geting.se/image.php/268565-DSC00586.JPG

Bygga bakaxel med justerbara hjulvinklar
http://www.geting.se/image.php/268566-DSC00584.JPG

Ska också gjuta ny underdel på fronten med splitter å allt, inte hunnit börja nå på de men kommer väl bli ungefär såhär har ja tänkt mig.
http://www1.garaget.org/archive/14/1386 … 089940.jpg

Har även lite andra saker ja är sugen på att göra men får väl se hur lång vintern blir å hur mkt ja hinner med big_smile

Ser ut att bli riktigt rå om du får till den som du vill! smile Dock tycker jag du ska skippa "brunnslocken"/luftintagen längst ner på spoilern, blir mer cleant utan dem. wink Sen vore det ballt om man kunde dra bromskylning från dimljusen och in. big_smile Lycka till med projektet iaf!

Mvh
Daniel

4 663 Inlägg
15 november 2010
#12
kommer bli grymt gött detta big_smile

Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#13
Danne_485 skrev:
Ser ut att bli riktigt rå om du får till den som du vill! smile Dock tycker jag du ska skippa "brunnslocken"/luftintagen längst ner på spoilern, blir mer cleant utan dem. wink Sen vore det ballt om man kunde dra bromskylning från dimljusen och in. big_smile Lycka till med projektet iaf!

Mvh
Daniel

Tackar smile
"brunnslocken" på sidorna på spoliern sitter inte där för att de ska va tufft utan för ja tänkte göra varmluftutsläpp från motorrummet där, lika som supertouringbilarna hade wink ska bygga splitter som sagt å då kommer ja även bygga plant under motorn så kommer inte kunna släppa ut så mkt luft där å tycker de blir mer disket å ha utsläppen på sidorna än uppe på huven smile
Enda problemet just nu är bara att de sitter ett luftfilter ivägen på ena sidan men de går nog å flytta tongue

När ja bygger nya nederdelen så kommer ja ta bort dimljushålen men vi får se kan nog bli att ja gör nå hål för bromskylning wink inte för att ja behöver bromskylning just nu iaf men men smile


2 271 Inlägg
15 november 2010
#14
Riktigt läcker! prem. på detta.smile


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#16
Tack så mkt alla kul å höra smile

Har varit ute i garaget lite ikväll å plasta ihop vingen klart så nu är de bara en jävla massa slipande å spacklande kvar, hoppas bara den blir bra sen när den väl är klar big_smile


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
15 november 2010
#17
_aero skrev:
Tack så mkt alla kul å höra smile

Har varit ute i garaget lite ikväll å plasta ihop vingen klart så nu är de bara en jävla massa slipande å spacklande kvar, hoppas bara den blir bra sen när den väl är klar big_smile

Glöm nu inte att göra en form av din vinge så att du sedan kan göra fler och sälja till andra som vill ha, extrapengar är aldrig fel wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

687 Inlägg
16 november 2010
#18
_aero skrev:
Danne_485 skrev:
Ser ut att bli riktigt rå om du får till den som du vill! smile Dock tycker jag du ska skippa "brunnslocken"/luftintagen längst ner på spoilern, blir mer cleant utan dem. wink Sen vore det ballt om man kunde dra bromskylning från dimljusen och in. big_smile Lycka till med projektet iaf!

Mvh
Daniel

Tackar smile
"brunnslocken" på sidorna på spoliern sitter inte där för att de ska va tufft utan för ja tänkte göra varmluftutsläpp från motorrummet där, lika som supertouringbilarna hade wink ska bygga splitter som sagt å då kommer ja även bygga plant under motorn så kommer inte kunna släppa ut så mkt luft där å tycker de blir mer disket å ha utsläppen på sidorna än uppe på huven smile
Enda problemet just nu är bara att de sitter ett luftfilter ivägen på ena sidan men de går nog å flytta tongue

När ja bygger nya nederdelen så kommer ja ta bort dimljushålen men vi får se kan nog bli att ja gör nå hål för bromskylning wink inte för att ja behöver bromskylning just nu iaf men men smile

Jo, jag tänkte att de antagligen hade en funktion men kanske inte just till motorkylning då. Tror att jag ångrar mig lite faktiskt. Det kan nog bli rätt bra när det väl är färdigt. Allt kommer säkerligen smälta in bättre senare med tanke på att det just nu bara är en "snabbskiss". Sedan håller jag med dig till fullo. Det är helt klart en bättre lösning än att förstöra huven på en sån vacker bil! big_smile

Med dessa planer så antar jag att du kommer köra en del på bana och då kan det säkert vara gött med lite extra kylning. wink Men det är klart, det beror ju på hur ofta du kommer köra och hur hårt. Men jag tyckte mest att det skulle vara en riktigt cool grej och samtidigt vara lite avlastande för dina läckra bromsar wink. Men men det var bara en tanke. smile

Tror bilen kommer bli sjukt grym iaf om dina planer går i lås. smile Ska följa detta och jag hoppas att du kommer behålla glöden för ditt projekt så att vi kan få se en riktigt hård 9000 lite längre fram. Sen är det alltid skönt att få lite vacker inspiration från någon som gör något bra så man själv får tillbaka suget för att gå ut i garaget lite oftare än vad man gör nu i dessa dystra tider. smile Så kör så det ryker nu!

Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#19
TBOC_Razor skrev:
_aero skrev:
Tack så mkt alla kul å höra smile

Har varit ute i garaget lite ikväll å plasta ihop vingen klart så nu är de bara en jävla massa slipande å spacklande kvar, hoppas bara den blir bra sen när den väl är klar big_smile

Glöm nu inte att göra en form av din vinge så att du sedan kan göra fler och sälja till andra som vill ha, extrapengar är aldrig fel wink

Jo nog kommer ja gjuta av vingen när den är klar, vet inte om ja orkar börja gjuta upp vingar till försäljning men är ju bra å kunna gjuta upp en ny snabbt om de skulle hända nå med den som sitter på bilen, lite tråkigt å behöva göra om allt med tanke på allt jobb ja lagt ner tongue

Var iaf ute idag å slipade lite på den, börjar likna nå men fy fan är jobbigt å slipa i glasfiber :S ska bara slipa fram en bra grundform sen blir de å börja med spackel för att få till ytan å de är ju inet mer lättslipat med smile


Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#20
Danne_485 skrev:
Jo, jag tänkte att de antagligen hade en funktion men kanske inte just till motorkylning då. Tror att jag ångrar mig lite faktiskt. Det kan nog bli rätt bra när det väl är färdigt. Allt kommer säkerligen smälta in bättre senare med tanke på att det just nu bara är en "snabbskiss". Sedan håller jag med dig till fullo. Det är helt klart en bättre lösning än att förstöra huven på en sån vacker bil! big_smile

Med dessa planer så antar jag att du kommer köra en del på bana och då kan det säkert vara gött med lite extra kylning. wink Men det är klart, det beror ju på hur ofta du kommer köra och hur hårt. Men jag tyckte mest att det skulle vara en riktigt cool grej och samtidigt vara lite avlastande för dina läckra bromsar wink. Men men det var bara en tanke. smile

Tror bilen kommer bli sjukt grym iaf om dina planer går i lås. smile Ska följa detta och jag hoppas att du kommer behålla glöden för ditt projekt så att vi kan få se en riktigt hård 9000 lite längre fram. Sen är det alltid skönt att få lite vacker inspiration från någon som gör något bra så man själv får tillbaka suget för att gå ut i garaget lite oftare än vad man gör nu i dessa dystra tider. smile Så kör så det ryker nu!

Jo tanken just nu är å gjuta kanaler från bakom kylaren å till hålen i sidorna om de får plats, annars får bara kanalerna gå in i motorrummet så luften där inne kan evakueras ut på sidorna, är ju undertryck på sidorna av fronten så borde bli ett sug genom hålen som suger ut luften ur motorrummet (hoppas jag roll)


Jo hade velat pressa den på bana men tyvär är de väldigt långt till närmaste bana så blir nog mest bara körning på gata å lite konbana så bromsarna kommer ju inte behöva jobba så jättehårt under lång tid men visst som du sägger hade sett tufft ut me hål för bromskylning i fronten, vet bara inte exakt hur ja skulle utforma dom hålen isåfall.

Tack värmer å höra dig säga så smile visst finns glöden å suget så inte tror ja att ja kommer lägga ner projektet, kan ju bli lite less ibland men då är de bara låta den va nån vecka så kommer suget igen smile egentligen är ju bilen ganska komplett nu, bara lite småoptimeringar på väghållning å aerodynamik som ska fixas smile



Sök