2624
Sök

Saab 9000 aero 2,5T Ras!

Saab 9000 aero med lagomt mkt motor och chassi som ständigt uppgraderas för bättre väghållning. Projektet är inspirerat av 90 talets Supertouring bilar som bland annat kördes i BTCC

Burn rubber! not your soul..
328 663 Visningar
Uppdaterades senast 12 september 2013
542 Inlägg
3 juli 2011
#321
_aero skrev:
mazdalover skrev:
bättre med en halvdan bild än ingen alls smile hur är justerings möjligheterna bak original? helt fast eller?

De har du ju rätt i, ger iaf en liten hint om va ja har tänkt mig smile

Om man ska ändra nå hjulvinkar på en org bakaxel får man värma å böja den eller banka me jättestor sägga lol å hjulen står i principt rakt i alla vinklar så inte så optimalt för svänga

fick presis upp en bild i skallen på en saab 9000 som står i depån och någon som står och bankar med en 10kilos slägga på bakvangnen och skriker "måste justera hjulvinklarna lite" big_smile

Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
#322
M_Broberg skrev:
_aero skrev:
Funkiee skrev:
blir ju helt jävla underbart! cool

...9000 har ju org hjulvinkar som är ungefär lika upphetsande som på en kundvagn...

...Kan säga att bara fila hålen till topplagringarna så man får mer caster...

Sett ett kundvagnshjul? mer caster än ett kundsvagnshjul. roll

Hur tänkte du nu? smile


Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
3 juli 2011
Trådstartare
#323
mazdalover skrev:
_aero skrev:
mazdalover skrev:
bättre med en halvdan bild än ingen alls smile hur är justerings möjligheterna bak original? helt fast eller?

De har du ju rätt i, ger iaf en liten hint om va ja har tänkt mig smile

Om man ska ändra nå hjulvinkar på en org bakaxel får man värma å böja den eller banka me jättestor sägga lol å hjulen står i principt rakt i alla vinklar så inte så optimalt för svänga

fick presis upp en bild i skallen på en saab 9000 som står i depån och någon som står och bankar med en 10kilos slägga på bakvangnen och skriker "måste justera hjulvinklarna lite" big_smile

Haha ja de hade varit en syn tongue slå i överkant av fälgen för mer camber å i underkant för mindre lol Men undra hur många gånger man vågar ändra fram å tillbaka innan man mattar ut materialet i bakaxeln? tongue

Är ju ungefär lika high tech mekande som de här lol

http://www.garaget.org/video/105403


Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
4 juli 2011
Trådstartare
#324
På tal om bakvagnar så hittade ja lite bilder på en bakvagn ja gärna hade haft på min bil tongue fan bara ja hade haft ett ordentligt garage me svets å så hade ja nog nästan byggt mig nå liknande big_smile den är ju hur grym som helst smile

Här är lite bilder på den iaf

http://www.rejsa.com/im/_2011/19611_2011-07-04-laguna_roller_4.jpg

http://www.rejsa.com/im/_2011/19611_2011-07-04-laguna_roller.jpg

http://www.rejsa.com/im/_2011/19611_2011-07-04-laguna_rear.jpg


Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
#325
Lägger upp lite bilder på vad som hänt sen ja köpte bilen smile

Vintern -06 hade ägt bilen nån månad bara, enda ja hunnit fixa då var grillen

https://www1.garaget.org/archive/14/13860/38527/38527-964813.jpg

-07 bilen fortfarande så gott som org på utsidan men motorn fädigbyggd å mappad

https://www1.garaget.org/gallery/archive/13860/1004866_2wks58.jpg

-09 fixat en frontspoiler å uppgraderat chassit lite till, börjat lätta bilen med

https://www1.garaget.org/archive/14/13860/38527/38527-1602299.jpg


-10 fixat diffusor

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-31f2311c472d7db423d097df4f73d824.jpg

-11 som den står nu big_smile

https://www1.garaget.org/archive/14/13860/38527/38527-2406985.jpg

https://www1.garaget.org/archive/14/13860/38527/38527-2342029.jpg


588 Inlägg
Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
#327
Tack tack jo man kan ju säga att de har hänt endel med den här bilen sen ja köpte den för 5år sen, finns nog inte många skruvar på den som ja inte varit å skruvat på big_smile


2 564 Inlägg
6 juli 2011
#328
fått ett riktigt nice stuk på bilen... angående deffusorn bak.. hur långt in går den ???

tack till:
www.MBSCA.com

Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
#329
Diffusorn slutar typ 5cm innan bakaxeln, hade helst haft nå som gått hela vägen från golvet framför tanken å hela vägen bak men svårt å bygga nå under bakaxeln då den skulle ta i men planen är iaf att täcka över tanken å hålrummet där främre ljuddämparen sitter org å hela vägen till bakaxeln så är ju bilen nästan helt plan under smile

Bättre bild på diffusorn smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/13860/926174_263mgy.jpg

Å ungefär såhär hade ja tänkt bygga de plana nån gång när ja nu får tid med de tongue

http://www.geting.se/image.php/311428-54636-718209[1].jpg/full


2 564 Inlägg
6 juli 2011
#330
_aero skrev:
Diffusorn slutar typ 5cm innan bakaxeln, hade helst haft nå som gått hela vägen från golvet framför tanken å hela vägen bak men svårt å bygga nå under bakaxeln då den skulle ta i men planen är iaf att täcka över tanken å hålrummet där främre ljuddämparen sitter org å hela vägen till bakaxeln så är ju bilen nästan helt plan under smile

Bättre bild på diffusorn smile

http://www1.garaget.org/gallery/archive … 263mgy.jpg

Å ungefär såhär hade ja tänkt bygga de plana nån gång när ja nu får tid med de tongue

http://www.geting.se/image.php/311428-5 … 9.jpg/full

tackar smile ser bra ut... då har du byggt en för funktionen inte för utseendet smile

tack till:
www.MBSCA.com

Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
#331
nyllet skrev:
_aero skrev:
Diffusorn slutar typ 5cm innan bakaxeln, hade helst haft nå som gått hela vägen från golvet framför tanken å hela vägen bak men svårt å bygga nå under bakaxeln då den skulle ta i men planen är iaf att täcka över tanken å hålrummet där främre ljuddämparen sitter org å hela vägen till bakaxeln så är ju bilen nästan helt plan under smile

Bättre bild på diffusorn smile

http://www1.garaget.org/gallery/archive … 263mgy.jpg

Å ungefär såhär hade ja tänkt bygga de plana nån gång när ja nu får tid med de tongue

http://www.geting.se/image.php/311428-5 … 9.jpg/full

tackar smile ser bra ut... då har du byggt en för funktionen inte för utseendet smile

Jodå allt ja bygger om på min bil är för funktion smile men sen gör de ju inget om de ser lite snyggt ut med wink


2 564 Inlägg
6 juli 2011
#332
_aero skrev:
nyllet skrev:
_aero skrev:
Diffusorn slutar typ 5cm innan bakaxeln, hade helst haft nå som gått hela vägen från golvet framför tanken å hela vägen bak men svårt å bygga nå under bakaxeln då den skulle ta i men planen är iaf att täcka över tanken å hålrummet där främre ljuddämparen sitter org å hela vägen till bakaxeln så är ju bilen nästan helt plan under smile

Bättre bild på diffusorn smile

http://www1.garaget.org/gallery/archive … 263mgy.jpg

Å ungefär såhär hade ja tänkt bygga de plana nån gång när ja nu får tid med de tongue

http://www.geting.se/image.php/311428-5 … 9.jpg/full

tackar smile ser bra ut... då har du byggt en för funktionen inte för utseendet smile

Jodå allt ja bygger om på min bil är för funktion smile men sen gör de ju inget om de ser lite snyggt ut med wink

haha helt rätt big_smile

tack till:
www.MBSCA.com

Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
#333
nyllet skrev:
_aero skrev:
nyllet skrev:
tackar smile ser bra ut... då har du byggt en för funktionen inte för utseendet smile

Jodå allt ja bygger om på min bil är för funktion smile men sen gör de ju inget om de ser lite snyggt ut med wink

haha helt rätt big_smile

Hade varit kul å testa bilen i vindtunnel å se hur stor skillnad de gör med fronten, diffusorn, vingen å planheten under smile tyvär är de väl inte så bara å låna vindtunnel tongue men skulle ju kunna göra en repa å se va ja får upp bilen i för toppfart å sen skruva av allt å köra igen å se skillnaden, lär ju diffa några km/h iaf smile


Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
#334
M_Broberg skrev:
Nja, det du gör sänker ju toppfarten smile mer luftmpotstånd ( = mer tryck neråt) ju.  ta tex koeniggsegen som kördes i top gear, med vingen klarar den itne samma toppfart men baken trycks ner rejält i kurvorna.

Jo visst gör vingen så jag sänker toppfarten men min vinge är inte så aggressivt ställd så den skapar nog inte så mkt drag sen har jag ju fronten som jag tagit bort alla onödiga hål osv i så den borde minska luftmotståndet endel å bilen är ju ganska mkt planare under än org vilket gör så jag blir av med massa onödig turbulens under bilen som också skulle ha orsakat luftmotstånd så ja tror att i de stora hela så ökar nog allt de jag gjort toppfarten endel wink eller va tror du? Typiskt forumsnackare å hänga upp sig på nån liten detajl å inte se till helheten wink


Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
#335
M_Broberg skrev:
_aero skrev:
M_Broberg skrev:
Nja, det du gör sänker ju toppfarten smile mer luftmpotstånd ( = mer tryck neråt) ju.  ta tex koeniggsegen som kördes i top gear, med vingen klarar den itne samma toppfart men baken trycks ner rejält i kurvorna.

Jo visst gör vingen så jag sänker toppfarten men min vinge är inte så aggressivt ställd så den skapar nog inte så mkt drag sen har jag ju fronten som jag tagit bort alla onödiga hål osv i så den borde minska luftmotståndet endel å bilen är ju ganska mkt planare under än org vilket gör så jag blir av med massa onödig turbulens under bilen som också skulle ha orsakat luftmotstånd så ja tror att i de stora hela så ökar nog allt de jag gjort toppfarten endel wink eller va tror du? Typiskt forumsnackare å hänga upp sig på nån liten detajl å inte se till helheten wink

menade splittern i fronten med, vingen var ett Exempel wink sen är din front ganska platt med, för perfekt Aero ska den ju vara spetsigare (om du vill köra fortare med mer drag) luften i motorrummet evakueras kanske inte perfekt (luftstyrning till kylare + ic med dessa monterade i vinkel och utsläpp i huven hade ju vart bättre) osv osv.

ang planheten under bilen skapar den mindre turbulens och mer friktion (mer drag = mer däcktryck) vilket kanske inte direkt hjälper bilens toppfart?

men vem fan bryr sig om toppfart rakt fram? wink "raksträckor är bara transport mellan svängarna" cool

(ja, jag förljer din tråd på Rejsa med big_smile)

Om du följt min tråd så har du väl sett att jag har byggt styrningar för att all luft måste gå igenom kylare/ic å ingen onödig luft kommer in i motorrummet wink Sen har jag ju också luftutsläpp framför framhjulen som släpper ut massa luft från motorrummet. vissst hade de varit bättre med spetsig front men bara få bort alla onödiga hål gör också stor skillnad, dom testade ju i topgear å tejpa för fronten på en bil å toppfarten vart ju 10km/h mer då wink
De där med att en plan undersida skapar mer friktion har du helt fel i wink har man plan undersida på en bil så får man ostörd luft som inte bromsas upp av nå turbulens utan kan åka förbi ustört under bilen, visst de skapar lite downforce å mer däcktryck men samtidigt blir du ju av med en massa drag som all turbulens annars skulle ha skapat.

De största hindret mot att köra så fort som möjligt är ju luftmotståndet å draget som skapas, visst bromsar friktionen av däcken också upp framfarten men luftmotståndet är största boven så man vill ju ha så lite saker som möjlit på bilen som skapar turbulens. vet folk som kört m3 med å utan front/motorplasten under å dom blir mkt slöare i högra farter utan plasten wink Nu var de ju förra sommaren som ja körde min bil utan front å de men nog tycker jag den kändes mkt piggare över 200km/h nu mot förut, förut så börja den ju "sega" lite vid 180-200 men nu matar den då på fint hela vägen till 250km/h smile


Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
#336
M_Broberg skrev:
_aero skrev:
Om du följt min tråd så har du väl sett att jag har byggt styrningar för att all luft måste gå igenom kylare/ic å ingen onödig luft kommer in i motorrummet wink Sen har jag ju också luftutsläpp framför framhjulen som släpper ut massa luft från motorrummet. vissst hade de varit bättre med spetsig front men bara få bort alla onödiga hål gör också stor skillnad, dom testade ju i topgear å tejpa för fronten på en bil å toppfarten vart ju 10km/h mer då wink
De där med att en plan undersida skapar mer friktion har du helt fel i wink har man plan undersida på en bil så får man ostörd luft som inte bromsas upp av nå turbulens utan kan åka förbi ustört under bilen, visst de skapar lite downforce å mer däcktryck men samtidigt blir du ju av med en massa drag som all turbulens annars skulle ha skapat.

De största hindret mot att köra så fort som möjligt är ju luftmotståndet å draget som skapas, visst bromsar friktionen av däcken också upp framfarten men luftmotståndet är största boven så man vill ju ha så lite saker som möjlit på bilen som skapar turbulens. vet folk som kört m3 med å utan front/motorplasten under å dom blir mkt slöare i högra farter utan plasten wink Nu var de ju förra sommaren som ja körde min bil utan front å de men nog tycker jag den kändes mkt piggare över 200km/h nu mot förut, förut så börja den ju "sega" lite vid 180-200 men nu matar den då på fint hela vägen till 250km/h smile

jojo att luften går IN i kylare + IC vet jag, men hur kommer den ut? syftade på styrningar av luftern ut ur motorrummet, jo jag har sett hålen vid spoilern resa hjälper såklart men det e ju inte så det klarar av all luft.

mkt möjligt jag har fel,en gissning gissning.
ja, luftmotståndet är det som stör mest.

Sen att köra med o utan front känns inte riktigt relevant, mer luftmotstånd är ju klart det försämrar. frågan var snarare hur mycket bra tryck genom bra Aero påverkar toppfarten.

Jag har funderat på luftutsläpp i huven men vet in om ja vill stoppa kapen i den å sen har ja inte hittat nå bra utsläpp heller. Också funderat på bygga styrningar från bakom kylaren å ut men är lite trångt i motorrummet tongue men tror att mesta luften borde hitta ut genom utsläppen om ja fixar täckplåt under motorn smile men som du säger sidohålen klarat nog bara av å släppa ut ungefär hälften av luften ja tar in i fronten så skulle behöva nå mer smile

Menade självklart att skruva på org front då å ta bort all annat, får se om ja kanske testar nån gång smile


Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
9 juli 2011
Trådstartare
#337
Var me finbilen till jobbet idag å visade arbetskamraterna hur bra diffbromsen funka smile

http://www.geting.se/image.php/311582-Kopia_av_DSC_0055.jpg

http://www.geting.se/image.php/311583-Kopia_av_DSC_0054.jpg

Å så var ja ju tvungen å pissa in mitt revir utanför jobbet  :crazy:

Men lyckades ju skjuta tryckslangen mot insuget medans ja burna så vart inte så långa streck, skulle behöva fixa nå bättre mot insuget så slangen inte släpper hela tiden, kanske sån där ordentlig slangklammer med skruvar på?

http://www.geting.se/image.php/311584-DSC_0052.jpg


Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
#338
Jag var förbi på swedol idag å köpe mig en ordentlig slangklammer, har ju bara släppt 3-4ggr va ja kan komma ihåg me skitklammern så med en här bode de ju sitta

http://www.geting.se/image.php/311781-DSC_0072.jpg

Å en helhetsbild på motorn smile Kollar man noga på bilden så ser man ut genom luftutsläppet på sidan från motorrummet wink

http://www.geting.se/image.php/311782-DSC_0068.jpg
Senast redigerat av _aero (11 juli 2011)


265 Inlägg
12 juli 2011
#339
haha ja dom slangklämmorna ska faan inte släppa big_smile

Rise and rise again, until lambs become lions!

Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
#340
Hehe nä nu borde den fan sitta å om den mot förmodan ändå skulle släppa så år de väl bara å skruva åt den lite hårdare tongue Skönt å slippa skjuta slangen nå mer nu i viktiga race big_smile



Sök