M_Broberg skrev:
_aero skrev:
M_Broberg skrev:
Nja, det du gör sänker ju toppfarten
![smile](img/smilies/smile.png)
mer luftmpotstånd ( = mer tryck neråt) ju. ta tex koeniggsegen som kördes i top gear, med vingen klarar den itne samma toppfart men baken trycks ner rejält i kurvorna.
Jo visst gör vingen så jag sänker toppfarten men min vinge är inte så aggressivt ställd så den skapar nog inte så mkt drag sen har jag ju fronten som jag tagit bort alla onödiga hål osv i så den borde minska luftmotståndet endel å bilen är ju ganska mkt planare under än org vilket gör så jag blir av med massa onödig turbulens under bilen som också skulle ha orsakat luftmotstånd så ja tror att i de stora hela så ökar nog allt de jag gjort toppfarten endel
![wink](img/smilies/wink.png)
eller va tror du? Typiskt forumsnackare å hänga upp sig på nån liten detajl å inte se till helheten
![wink](img/smilies/wink.png)
menade splittern i fronten med, vingen var ett Exempel
![wink](img/smilies/wink.png)
sen är din front ganska platt med, för perfekt Aero ska den ju vara spetsigare (om du vill köra fortare med mer drag) luften i motorrummet evakueras kanske inte perfekt (luftstyrning till kylare + ic med dessa monterade i vinkel och utsläpp i huven hade ju vart bättre) osv osv.
ang planheten under bilen skapar den mindre turbulens och mer friktion (mer drag = mer däcktryck) vilket kanske inte direkt hjälper bilens toppfart?
men vem fan bryr sig om toppfart rakt fram?
![wink](img/smilies/wink.png)
"raksträckor är bara transport mellan svängarna"
![cool](img/smilies/cool.png)
(ja, jag förljer din tråd på Rejsa med
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
)
Om du följt min tråd så har du väl sett att jag har byggt styrningar för att all luft måste gå igenom kylare/ic å ingen onödig luft kommer in i motorrummet
![wink](img/smilies/wink.png)
Sen har jag ju också luftutsläpp framför framhjulen som släpper ut massa luft från motorrummet. vissst hade de varit bättre med spetsig front men bara få bort alla onödiga hål gör också stor skillnad, dom testade ju i topgear å tejpa för fronten på en bil å toppfarten vart ju 10km/h mer då
![wink](img/smilies/wink.png)
De där med att en plan undersida skapar mer friktion har du helt fel i
![wink](img/smilies/wink.png)
har man plan undersida på en bil så får man ostörd luft som inte bromsas upp av nå turbulens utan kan åka förbi ustört under bilen, visst de skapar lite downforce å mer däcktryck men samtidigt blir du ju av med en massa drag som all turbulens annars skulle ha skapat.
De största hindret mot att köra så fort som möjligt är ju luftmotståndet å draget som skapas, visst bromsar friktionen av däcken också upp framfarten men luftmotståndet är största boven så man vill ju ha så lite saker som möjlit på bilen som skapar turbulens. vet folk som kört m3 med å utan front/motorplasten under å dom blir mkt slöare i högra farter utan plasten
![wink](img/smilies/wink.png)
Nu var de ju förra sommaren som ja körde min bil utan front å de men nog tycker jag den kändes mkt piggare över 200km/h nu mot förut, förut så börja den ju "sega" lite vid 180-200 men nu matar den då på fint hela vägen till 250km/h
![smile](img/smilies/smile.png)