Saab 9000 aero med lagomt mkt motor och chassi som ständigt uppgraderas för bättre väghållning. Projektet är inspirerat av 90 talets Supertouring bilar som bland annat kördes i BTCC
Säger hur bakaxeln funkar så fort den är testad Angåede hur ja ska shimsa den så har jag gjort plåtar som slutar just ovanför hålen till bultarna i bakaxeln som ja bara lägger emellan, har gjort plåtar med olika tjocklek så ska nog gå ganska bra å finjustera
Idag kom de hem ett till paket, alltid lika kul när man får paket med roliga bildelar
Idag kom de ett par coilovers samt org stolsunderreden som ska anpassas för mina racestolar
Nu är bilen uppstartad för första gången i år och körd till ett lite större å bättre varmgarage så nu är de färdigsvamlat här på forumet, nu ska ja ägna mig å att få bilen klar för sommaren iställe
Var iväg till nygaraget idag för första gången å skruva lite, vad skönt nu när ja har bilen i varmgarage med bra ljus!
Började med att provmontera Bimarco stolen lite med underredet, den hamnar ganska långt upp så ska bygga om lite.
Sen började jag med de roliga, montera coilovers
Gick fort att få på dom å helt utan problem, förutom att de bara är max 5mm mellan fjäder å däck men tänker ändå köra med 10mm spacer fram så de löser sig ju då :bang:
Sen är nog fjädrarna lite i hårdaste laget också, är på 150N/mm nu så känns ju typ helt stumt, aja får väl köpa några lite mjukare
Kan väl lägga upp nån bild till även om de känns som de inte är så stort intresse för den här projekttråden
Lagomt tajt mellan fjäder å däck, risken är nog ganska stor att de kommer ta i när däcket flexar så tur ja ändå hade tänkt köra med 10mm spacer.
Fast bilen vart typ inge lägre med coilovers, finns 1cm till att skruva ner på dom ungefär men med mjukare fjädrar så sjunker den ner lite till Har också höjt upp frontsplittern så nu tycker ja de ser riktigt bra ut, bygger precis lagomt långt ner. Blir att testa lite mer vilken front ja ska köra med i sommar nästa gång jag är i garaget med de håller ja nog på tills den tas ut för våren
Sen har jag äntligen fått tag på en stor glasruta! Nån som kan lista ut varför jag är så glad över de å vad den egentligen har att göra med bilen?
Kan det vara till att gjuta upp stora plattor i kol/glasfiber till underredet?
Rätt! Fast tänkte börja med att gjuta upp en skiva att ha mellan bagage å kupén samt en ny instrumentpanel men är lite sugen på att gjuta upp diffusorn i kolfiber iställe
Bilen uppstartad och provkörd på riktigt för första gången i år å den funkar klockrent nu! Vilken skön känsla de är när man får ta ut bilen första gången på året å gasa ur den ordentligt! Hade problem med att den inte gick som den skulle på fullt ladd i höstas men va nog bara tändstiften som spökade
Vart också att nöta bort ganska mkt gammalt äckligt gummi så nu är de nytt fräscht framme å Race i norrs vårträff på en månad, hoppas ja hinner klart med allt jag vill till dess.