2678
Sök

Passat VR5 går ej på 3e cylindern?? testat allt! Hjälp!

6 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#1
Det gäller alltså en Passat VR5 00:a


Har då en Passat 00;a som är inne på verkstad nu, men inget fel hittat.

Den är orklös och enligt verkstaden går den inte på 3e cylindern.

Felkoder: Hallgivare, denna utbytt. felkoder ligger kvar.
Även bytt insugsspjället som då ska ligga på samma stam som hallgivaren.
Detta gjorde ingen skillnad häller.

Kablage uppmätt till hallgivaren.
kompprov utfört
bränsletryck kontrollerat.
nya stift/gnista på alla stift

Vad mer finns att göra?

Styrboxen? Den nya givaren trasig?

Börjar tappa hoppet om att få fart på den

...has left the building...
4 474 Inlägg
16 november 2010
#2
Är det kamaxelgivaren eller vevaxelgivaren den klagar på? Är spolarna kollade (byt plats för att se om felet följer en spole!). Funkar spridaren på cyl 3? Får cyl 3 spridaren signal från styrboxen? Om ja, är signalen "regelbunden" eller inte?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

6 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#3
Kamaxelgivaren. Spolarna ska vara uppmätta, sitter sammangjutna alla 5 så går ej att bya så, men iof kablarna.

Ska kolla upp spridar signalen.

Pratade nyss med mekanikern och han sa att datorn visade att tändningen ska ligga på 6* + men enligt datorn ligger den på -6*.

...has left the building...
4 474 Inlägg
16 november 2010
#4
Vad är det för mek du lämnat den till? Att tändningen står fel gör givetvis att bilen känns tröttare. Men att det skulle vara orsaken till att cyl 3 är "död" är mycket osannolikt. Min gissning är att tändningen är fel pga att bilen går i "felsäkert läget", orsaken till detta är gissningsvis felkoden på kamsensorn... Är meken 100% att det bara finns en kamsensor och inte TVÅ (om bilen har dubbla kammar dvs)?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

6 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
#5
Kom på en sak till, ibland om man ute och provkör, vid full gas, så känns det som den ibland hoppar igång och går på alla.

Nu ska det iaf testas med en ny styrbox.

Finns nog bara en med beteckning Hallgivare, beställde den från möller bil. och verkade ju bara finnas en.

Men får självklart kolla upp det ordenligt.


Tack för svar.

Överladdad!
530 Inlägg
17 november 2010
#6
Tändslutsteg tycker jag de låter som.

vanligt fel på VAG bilar.

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

...has left the building...
4 474 Inlägg
17 november 2010
#7
Hallgivare är så att säga en benämning på HUR givaren fungerar. Kamsensorn/erna samt vevaxelsensorn är alla Hallgivare, ABS-givarna är även de Hallgivare... Har för mig att "Induktiv givare" är ett annat namn för Hallgivare...
Senast redigerat av dawwe (17 november 2010)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

6 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
#8
Okej dawwe, men enligt datorn fick man se dess placering så. Men kan ju vara en annan oxå.. lär ses över.

Tändslutsteg, sitter var på vr5? om de finns på dem??

Tack för alla svar.

...has left the building...
4 474 Inlägg
17 november 2010
#9
Cromevicke: Betvivlar inte att han bytt rätt givare, ville bara påpeka att det finns ett antal Hallgivare i moderna bilar:)...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Överladdad!
530 Inlägg
17 november 2010
#10
Om hallgivaren är trasig borde den vell inte ens starta?

Om den inte går på en cylinder så är de någon komponent mellan databox och tändstift.

Tändslutsteg eller tändmodul (som de även heter) bör de sitta innan tändspolarna.

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

...has left the building...
4 474 Inlägg
17 november 2010
#11
Burnout: Om det e kamsensorn som e kass så går motorn! Har för mig att de går även med kass vevaxlesensor då styrboxen går på backup värden från just kamsensorn...Tändslutstegen brukar väl vara integrerade i styrboxen har jag för mig...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Överladdad!
530 Inlägg
17 november 2010
#12
dawwe skrev:
Burnout: Om det e kamsensorn som e kass så går motorn! Har för mig att de går även med kass vevaxlesensor då styrboxen går på backup värden från just kamsensorn...Tändslutstegen brukar väl vara integrerade i styrboxen har jag för mig...

De är mycket möjligt, är för insnöad på 1,8T motorerna.

Det sitter en väldigt lustig tändspole på vr5.
Antingen sitter tändslutsteget i databoxen eller så sitter det i tändspolen eller mellan.

Hur många kablar i kontaktstycket går de in i tändspolen?

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
18 november 2010
#13
tänslutsteg/tändmodul sitter i en gummiupphängning ovanpå luftburken...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

6 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#14
Styrbox bytt, igen skillnad...

fler ideer?

4 Inlägg
4 december 2011
#15
cromevicke skrev:
Styrbox bytt, igen skillnad...

fler ideer?

Har du fått ordning på bilen ?

4 Inlägg
4 december 2011
#16
cromevicke skrev:
Styrbox bytt, igen skillnad...

fler ideer?

Har du fått ordning på bilen ?

Administratör
2 980 Inlägg
4 december 2011
#17
Jag skulle provat en ny tändspole med nya kablar.... Gamla VR6a är ju tändspolarna hårdvaluta på för det blir överslag i dom så gnistar hoppar vid spolen istället för vid stiftet och att du får gnista på stiftet när den är ur cyl är inte helt ovanligt då det är mycket lättare för gnistan att hoppa när det inte är komp och bränsleblandning att ta hänsyn till....

En kopp av den svarta såsen...


Sök