3323
Sök

Köpråd: Subaru Impreza gt 99-00

Ljud freak !
928 Inlägg
373 Inlägg
20 november 2010
#22
En gammal STI skiljer inte så enormt mycket mot en GT, det är inte som att jämföra en newage (2001 och nyare) WRX med en STI. Det är väl andra toppar, större turbo (självklart) och sen några andra kolvar som knappast spelar någon större roll när det är samma klena vevstakar. smile Sen frågade någon varför man vill ha en GT när det finns STI (newage menade du väl då), tja bilen väger några hundra kilo mindre tex och har ett helt annat utseende, och kan se riktigt bra ut om man fixar till dom lite på _rätt_ sätt. Men det blir ju dyrare i längden om man ska trimma och fixa på en gammal Impreza där allt är klenare.

Type R och Type RA har ju lite roligare DCCD låda och stora R180 bakdiffen och biffigare drivaxlar och hubbar bak, även större skivor och 2 kolvs ok bak.

Sen att typ 90% av alla GT på blocket är häckar är ju en annan sann historia.
Senast redigerat av ImprezaGC8 (20 november 2010)

Ljud freak !
928 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
#23
Joo vill inte köpa något skit sen att man förlorar på saker de gör man alltid big_smile Men de är roligt att bygga som med din gt sånt är riktigt skoj å hålla på med big_smile Sen att de kostar pengar de gör allt..sen att en type R å RA är inte riktigt gjorda för att köra typ dagligen då de inte ska vara ren odlat racing så ska de funka å köra på gatan en RA vara typ 3000 i 90 på 6an läste jag någonstans på impreza forumet


122 Inlägg
20 november 2010
#24
En Evo3 varvar 3500rpm i 110km/h på femman.. så inte så ovanligt...
Senast redigerat av Hallon1911 (20 november 2010)


46 Inlägg
20 november 2010
#25
Finns ingen anledning att köpa GT istället för STI förutom budgeten GT är snik modellen så är det bara


Ljud freak !
928 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
#26
Då min budget inte går så högt så blir de en gt ! de är samma sak som om man frågar folk varför köpa en audi a4 quattro när de finns RS4 ?


46 Inlägg
20 november 2010
#27
att jämföra a4 med rs4 är som att jämför STI med en helt vanlig impreza. Gtn är någon snikig sak som kom i mellan och folk hittar på massa ursäkter till varför man ska han en sådan för att dem själva gjorde misstaget att köpa en. Köp en GC8 STI har du tur hittar du även TYPE R som är riktigt häftig och GC8 STI är sjukt roliga bilar big_smile


373 Inlägg
21 november 2010
#28
Gr0w skrev:
Finns ingen anledning att köpa GT istället för STI förutom budgeten GT är snik modellen så är det bara

Eh, jo... Sitta på rätt sida, och ska man ändå börja bygga på bilen så behöver samma saker bytas. Som sagt är det inte enorma skillnader mellan GT och en STI av gamla modellen, pratar man däremot 2001 och nyare så är det enorm skillnad mellan STI och WRX och STI är långt mycket bättre.

Det är som jag skrev tidigare STI Type RA och Type R (2 dörras) som har lite roligare prylar under skalet, framförallt drivlinan.
Senast redigerat av ImprezaGC8 (21 november 2010)

4 822 Inlägg
21 november 2010
#29
Bmw_Bertil skrev:
..sen att en type R å RA är inte riktigt gjorda för att köra typ dagligen då de inte ska vara ren odlat racing så ska de funka å köra på gatan en RA vara typ 3000 i 90 på 6an läste jag någonstans på impreza forumet

välldigt underligt att du har läst det då alla oldage imprezor är 5växlade roll
kommer inte riktigt ihåg vad min varvar i 90 men på 5:an i 115 så varvar den ca 3500 så det är riktigt sköj att köra motorväg big_smile

ImprezaGC8 skrev:
Gr0w skrev:
Finns ingen anledning att köpa GT istället för STI förutom budgeten GT är snik modellen så är det bara

Eh, jo... Sitta på rätt sida, och ska man ändå börja bygga på bilen så behöver samma saker bytas. Som sagt är det inte enorma skillnader mellan GT och en STI av gamla modellen, pratar man däremot 2001 och nyare så är det enorm skillnad mellan STI och WRX och STI är långt mycket bättre.

Det är som jag skrev tidigare STI Type RA och Type R (2 dörras) som har lite roligare prylar under skalet, framförallt drivlinan.

håller med, finns ingen anledning att köpa en sketen GT istället för en STI för argumentet att sitta på "rätt" sida håller inte för det är absolut inga problem att köra högerstyrt.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Ljud freak !
928 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#30
Det är vad jag har läst mig till kan inte svara på vad som är sant å vad som är falskt !


373 Inlägg
21 november 2010
#31
Christian S skrev:
ImprezaGC8 skrev:
Gr0w skrev:
Finns ingen anledning att köpa GT istället för STI förutom budgeten GT är snik modellen så är det bara

Eh, jo... Sitta på rätt sida, och ska man ändå börja bygga på bilen så behöver samma saker bytas. Som sagt är det inte enorma skillnader mellan GT och en STI av gamla modellen, pratar man däremot 2001 och nyare så är det enorm skillnad mellan STI och WRX och STI är långt mycket bättre.

Det är som jag skrev tidigare STI Type RA och Type R (2 dörras) som har lite roligare prylar under skalet, framförallt drivlinan.

håller med, finns ingen anledning att köpa en sketen GT istället för en STI för argumentet att sitta på "rätt" sida håller inte för det är absolut inga problem att köra högerstyrt.

Håller inte med menar du väl då. smile

Jag håller fast vid min teori att ska man ändå trimma och bygga om så kan man lika gärna köpa en GT (om man hittar nån som inte e sopslut dvs) än en vanlig gammal STI, jag skulle inte vilja ha en felstyrd 4 dörras gammal STI som ser precis ut som en GT fast med ratten på fel sida, när det ändå inte skiljer så hemskt mycket dom emellan förutom topparna, turbon och kolvarna typ. Växellådan är ju samma fast dreven har nån annan behandling men den är inte skottsäker för det.. Bättre fjäderben på STI är det ju dock, men med tanke på att dom nyaste är 11år så är dom troligtvis ändå tokslut så då spelar dom ingen roll direkt. smile

En vanlig STI har ju ingen DCCD låda och vad jag vet ingen R180 bakdiff heller. Bromsar är ju också same shit som sagt. Så vad är det magiska med dom egentligen? smile
Senast redigerat av ImprezaGC8 (21 november 2010)

Ljud freak !
928 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
#32
Jaa känns som de är lättare å hitta en gt i bra skick än en sti sen att ratten sitter på rätt sida ser jag som ett stort plus big_smile Bygga är halva nöjet annars hade alla ju haft sti smile


46 Inlägg
22 november 2010
#33
Christian S skrev:
Bmw_Bertil skrev:
..sen att en type R å RA är inte riktigt gjorda för att köra typ dagligen då de inte ska vara ren odlat racing så ska de funka å köra på gatan en RA vara typ 3000 i 90 på 6an läste jag någonstans på impreza forumet

välldigt underligt att du har läst det då alla oldage imprezor är 5växlade roll
kommer inte riktigt ihåg vad min varvar i 90 men på 5:an i 115 så varvar den ca 3500 så det är riktigt sköj att köra motorväg big_smile

ImprezaGC8 skrev:
Gr0w skrev:
Finns ingen anledning att köpa GT istället för STI förutom budgeten GT är snik modellen så är det bara

Eh, jo... Sitta på rätt sida, och ska man ändå börja bygga på bilen så behöver samma saker bytas. Som sagt är det inte enorma skillnader mellan GT och en STI av gamla modellen, pratar man däremot 2001 och nyare så är det enorm skillnad mellan STI och WRX och STI är långt mycket bättre.

Det är som jag skrev tidigare STI Type RA och Type R (2 dörras) som har lite roligare prylar under skalet, framförallt drivlinan.

håller med, finns ingen anledning att köpa en sketen GT istället för en STI för argumentet att sitta på "rätt" sida håller inte för det är absolut inga problem att köra högerstyrt.

Precis och kommer alltid hålla fast vid att GT är snik precis som SKYLINE GTST versionerna


353 Inlägg
22 november 2010
#34
Gr0w skrev:
Christian S skrev:
Bmw_Bertil skrev:
..sen att en type R å RA är inte riktigt gjorda för att köra typ dagligen då de inte ska vara ren odlat racing så ska de funka å köra på gatan en RA vara typ 3000 i 90 på 6an läste jag någonstans på impreza forumet

välldigt underligt att du har läst det då alla oldage imprezor är 5växlade roll
kommer inte riktigt ihåg vad min varvar i 90 men på 5:an i 115 så varvar den ca 3500 så det är riktigt sköj att köra motorväg big_smile

ImprezaGC8 skrev:

Eh, jo... Sitta på rätt sida, och ska man ändå börja bygga på bilen så behöver samma saker bytas. Som sagt är det inte enorma skillnader mellan GT och en STI av gamla modellen, pratar man däremot 2001 och nyare så är det enorm skillnad mellan STI och WRX och STI är långt mycket bättre.

Det är som jag skrev tidigare STI Type RA och Type R (2 dörras) som har lite roligare prylar under skalet, framförallt drivlinan.

håller med, finns ingen anledning att köpa en sketen GT istället för en STI för argumentet att sitta på "rätt" sida håller inte för det är absolut inga problem att köra högerstyrt.

Precis och kommer alltid hålla fast vid att GT är snik precis som SKYLINE GTST versionerna

och en sti type ra eller type r är snik i mina ögon när det finns 22B
hoppas nu att försäkringsbolagens nya grej går igenom! där högerstyrda "sportbilar" ska ha dubbelpremier mot vad vänsterstyrda! då dessa är inblandade i större delen av svåra mötesolyckor! helt rätt tycker jag!


373 Inlägg
22 november 2010
#35
andreasevo7 skrev:
Gr0w skrev:
Christian S skrev:
Bmw_Bertil skrev:
..sen att en type R å RA är inte riktigt gjorda för att köra typ dagligen då de inte ska vara ren odlat racing så ska de funka å köra på gatan en RA vara typ 3000 i 90 på 6an läste jag någonstans på impreza forumet

välldigt underligt att du har läst det då alla oldage imprezor är 5växlade roll
kommer inte riktigt ihåg vad min varvar i 90 men på 5:an i 115 så varvar den ca 3500 så det är riktigt sköj att köra motorväg big_smile


håller med, finns ingen anledning att köpa en sketen GT istället för en STI för argumentet att sitta på "rätt" sida håller inte för det är absolut inga problem att köra högerstyrt.

Precis och kommer alltid hålla fast vid att GT är snik precis som SKYLINE GTST versionerna

och en sti type ra eller type r är snik i mina ögon när det finns 22B
hoppas nu att försäkringsbolagens nya grej går igenom! där högerstyrda "sportbilar" ska ha dubbelpremier mot vad vänsterstyrda! då dessa är inblandade i större delen av svåra mötesolyckor! helt rätt tycker jag!

Iofs är ju en 22B i princip en STI Type R V4 fast med 2,2l motor och Bilstein dämpare, resten rent maskinellt är ju i princip identiskt. Men det är ju skärmarna och resten av utsidan på 22B som gör den så fruktansvärt unik.

Den där GrOw verkar ju rätt insnöad, det mesta av bitarna är samma på GT och en _vanlig_ STI som skrevs tidigare, och ska man ändå bygga på bilen så har båda samma svaga länkar. Tycker det är helt meningslöst att köpa en sån och sen sitta på fel sida, köp en Type R istället då som har lite ballare delar i drivlinan (dock långt ifrån skottsäkert eller överdimensionerat) och har en 2 dörras kaross.

122 Inlägg
22 november 2010
#36
andreasevo7 skrev:
hoppas nu att försäkringsbolagens nya grej går igenom! där högerstyrda "sportbilar" ska ha dubbelpremier mot vad vänsterstyrda! då dessa är inblandade i större delen av svåra mötesolyckor! helt rätt tycker jag!

Källa på det, tack.


Jag står också fast vid något annat än STi ska man inte ha... Som sagt, GT är snikversionen.
Senast redigerat av Hallon1911 (22 november 2010)


353 Inlägg
22 november 2010
#37
Hallon1911 skrev:
andreasevo7 skrev:
hoppas nu att försäkringsbolagens nya grej går igenom! där högerstyrda "sportbilar" ska ha dubbelpremier mot vad vänsterstyrda! då dessa är inblandade i större delen av svåra mötesolyckor! helt rätt tycker jag!

Källa på det, tack.


Jag står också fast vid något annat än STi ska man inte ha... Som sagt, GT är snikversionen.

kompis som jobbar med detta på ett av sveriges största bolag! han sitter bland annat här inne och söker efter vilkar bilar som finns i både vänsterstyrt och högerstyrt!

dom har lärt sig att dom kan tjäna bra med pengar på detta!


122 Inlägg
22 november 2010
#38
Taget ur luften. Jag vill se statistik!
Senast redigerat av Hallon1911 (22 november 2010)


353 Inlägg
22 november 2010
#39
Hallon1911 skrev:
Taget ur luften. Jag vill se statistik!

ring till försäkringsbolagen så får du särket det!


373 Inlägg
22 november 2010
#40
Ni GT hatare, vet ni att den snabbaste Subarun runt Superstage i Emmaboda är en Impreza GT? wink Dock är har den newage STI drivlina och värre spis men det är ändå en snik-GT. smile

Sen finns det en annan snubbe som kör riktigt fort, en av dom snabbaste i Imprezaklubben mig veterligen som också har en GT som inte är något värstingbygge direkt, coilovers, krängningshämmare och större turbo räcker för att köra snabbare tider än både gamla och nya STIer smile  http://www.youtube.com/watch?v=TvQdJa40VxM

Men nä GT är ju snik rakt av! smile STI är också snik som fan, det enda vettiga kommer från Prodrive och heter varken WRX eller STI, utan WRC - World Rally Car! wink
Senast redigerat av ImprezaGC8 (22 november 2010)


Sök