3193
Sök

Avgasvärde höga! HJÄLP TACK!! Volvo 740

270 Inlägg
20 november 2010
#21
Hade typ exakt samma fel, bytte till biltemas modellanpassade lambdasond, då blev allt kalas


375 Inlägg
20 november 2010
#22
Åk till skroten och fråga om du får låna boxar att testa med.


Team T-Röd Racing
507 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
#23
Andreas_ace skrev:
Åk till skroten och fråga om du får låna boxar att testa med.

Är det särskillda boxar till 16v - LH 2.4 ?

...........Team T-Röd Racing.............

375 Inlägg
20 november 2010
#24
StlpMK skrev:
Andreas_ace skrev:
Åk till skroten och fråga om du får låna boxar att testa med.

Är det särskillda boxar till 16v - LH 2.4 ?

Vågar inte svara på det.
Borde inte vara det eftersom det är lh 2.4.
Men bara modellnummret på boxen är likadan så fungerar det


1 008 Inlägg
20 november 2010
#25
Jag tror inte det, det Bör fungera lika bra med en 561,562,563 eller nått från tidig lh2.4 B230F också om du flyttar över chippet från 16v boxen.
Tror dock inte det är boxen som spökar, har du ohmmätt tempgivarens två kablar emellan givare-bränslebox och givare-tändbox för att utesluta brott eller kortslutning ?

Tempgivarens ledare till Lh 2.4 pin 13 skall vid varm motor ha ca 350mV, signalen minskar vid stigande temp och ökar vid sjunkande temp.

Tempgivarens ledare till EZ-tändboxens pin 2 skall vid varm motor ha ca 1.5 V, signalen minskar vid stigande temp och ökar vid sjunkande temp.

Annars skulle man kunna misstänka att LMM inte mår bra, är denna kontrollerad ?
Dock borde denna alstra andra/flera felkoder men det är inte alltid fallet.


Team T-Röd Racing
507 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
#26
240bns skrev:
Jag tror inte det, det Bör fungera lika bra med en 561,562,563 eller nått från tidig lh2.4 B230F också om du flyttar över chippet från 16v boxen.
Tror dock inte det är boxen som spökar, har du ohmmätt tempgivarens två kablar emellan givare-bränslebox och givare-tändbox för att utesluta brott eller kortslutning ?

Tempgivarens ledare till Lh 2.4 pin 13 skall vid varm motor ha ca 350mV, signalen minskar vid stigande temp och ökar vid sjunkande temp.

Tempgivarens ledare till EZ-tändboxens pin 2 skall vid varm motor ha ca 1.5 V, signalen minskar vid stigande temp och ökar vid sjunkande temp.

Annars skulle man kunna misstänka att LMM inte mår bra, är denna kontrollerad ?
Dock borde denna alstra andra/flera felkoder men det är inte alltid fallet.

Okej, Får ut och mäta lite imorgon

Får iaf inga felkoder att lmm är kass, och bilen stannar om jag lossar kontakten till den

...........Team T-Röd Racing.............

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
#27
Iom att han varnar att tempmätaren är kass och tror motorn är het, så skickar motorn in för mkt bränsle

Men kan man inte fuska på något sätt som tex, få mätaren att tro motorn är kallare eller strypa ner Bränsle tilförslen så han går fattigare? hmm

Och då kanske det inte blir lika högt HC/CO värde...
Senast redigerat av StlpMK (22 november 2010)

...........Team T-Röd Racing.............

268 Inlägg
22 november 2010
#28
StlpMK skrev:
Iom att han varnar att tempmätaren är kass och tror motorn är het, så skickar motorn in för mkt bränsle

Men kan man inte fuska på något sätt som tex, få mätaren att tro motorn är kallare eller strypa ner Bränsle tilförslen så han går fattigare? hmm

Och då kanske det inte blir lika högt HC/CO värde...

enklare att fixa det som är fel smile

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
#29
Freddy_Fish skrev:
StlpMK skrev:
Iom att han varnar att tempmätaren är kass och tror motorn är het, så skickar motorn in för mkt bränsle

Men kan man inte fuska på något sätt som tex, få mätaren att tro motorn är kallare eller strypa ner Bränsle tilförslen så han går fattigare? hmm

Och då kanske det inte blir lika högt HC/CO värde...

enklare att fixa det som är fel smile

JO Men har bytt allt den felkodar som är fel, med det hjälper inte ändå yikes Så jag vet ju inte vad som är fel!!!

...........Team T-Röd Racing.............

1 008 Inlägg
22 november 2010
#30
Hur gick det med mätningarna då
?


Team T-Röd Racing
507 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
#31
240bns skrev:
Hur gick det med mätningarna då
?

Har mätt på dom ställena du sa med hjälp av en kompis och det är rätt värde konstigt nog sad

...........Team T-Röd Racing.............

1 008 Inlägg
22 november 2010
#32
Okej, resistansmätte ni även mellan givaren och båda boxarna då, reslutat?


629 Inlägg
22 november 2010
#33
Säker på att du bara har en felkod?
testa att tryck på knappen i 1sekund efter för att kolla om det kommer fler.

Mröh

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
#34
Dagge88 skrev:
Säker på att du bara har en felkod?
testa att tryck på knappen i 1sekund efter för att kolla om det kommer fler.

Bara 1-2-3 Om jag nollar dröjer det en halv minut sen kodar den 1-2-3 igen

...........Team T-Röd Racing.............

4 190 Inlägg
22 november 2010
#35
Det kan vara så att du har lekage efter luftfiltret/lmm. Prova starta bilen och spraya startgas från luftfiltret och hela vägen till insuget. Om motorn ändrar tomgången lr ngt sånt så har du lekage och det brukar ju vara ganska simpelt att fixa. En slangköämma lr ngt som behövs dras åt bara.


Team T-Röd Racing
507 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
#36
zemet skrev:
Det kan vara så att du har lekage efter luftfiltret/lmm. Prova starta bilen och spraya startgas från luftfiltret och hela vägen till insuget. Om motorn ändrar tomgången lr ngt sånt så har du lekage och det brukar ju vara ganska simpelt att fixa. En slangköämma lr ngt som behövs dras åt bara.

Jo men skulle han felkoda att tempgivaren är defekt för att han tar tjuvluft? roll

...........Team T-Röd Racing.............

4 190 Inlägg
22 november 2010
#37
StlpMK skrev:
zemet skrev:
Det kan vara så att du har lekage efter luftfiltret/lmm. Prova starta bilen och spraya startgas från luftfiltret och hela vägen till insuget. Om motorn ändrar tomgången lr ngt sånt så har du lekage och det brukar ju vara ganska simpelt att fixa. En slangköämma lr ngt som behövs dras åt bara.

Jo men skulle han felkoda att tempgivaren är defekt för att han tar tjuvluft? roll

Dom där felkoderna är ju ofta en bra hjälp men enligt men erfarenhet är det inte något man ska lita blint på. Har fått massa olika konstiga felkoder och ibland ingen alls...


948 Inlägg
22 november 2010
#38
vart har du köpt tempgivaren? för har hört att det kan finnas olika åk och hör på volvo

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
#39
TobbeTT skrev:
vart har du köpt tempgivaren? för har hört att det kan finnas olika åk och hör på volvo

Testade först med en tempgivare från skroten, sen köpte jag en ny på Mekonomen och enligt nummerna på denna givaren jag har ska det vara rätt..

...........Team T-Röd Racing.............

948 Inlägg
22 november 2010
#40
ok då var det jäkligt mysko..hoppas iallaf du får ordning på det


Sök