3764
Sök

Köpråd: Dragbil 60-90k

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
3 december 2010
#41
racefan skrev:
eddhedd skrev:
Om du letar efter något som aldrig går sönder så ska du köpa japanskt. hade kört toyota.

från personlig erfarenhet och saker man hört så ska man inte köra tyskt om du vill ha en säker drivlina.

haha nu får du förklara dig? kört audi quattro länge div olika modeller, va inte drivlinan som va den svaga punkten.

kan bara hålla med, har haft två olika audi quattro själv och drivlinan är ruskigt skottsäker

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 december 2010
#42
eddhedd skrev:
Om du letar efter något som aldrig går sönder så ska du köpa japanskt. hade kört toyota.

från personlig erfarenhet och saker man hört så ska man inte köra tyskt om du vill ha en säker drivlina.

Löjligt, du får gärna hänvisa till vart du hittat (på?) detta. Sedan har knappast alla japanska bilar en pålitlig drivlina, vissa modeller av Impreza har en känslig växellåda om jag inte minns fel?

Sedan kan du läsa ämnet innan du uttalar dig med tycker jag, du rekommenderar Toyota men vilken modell av märket inom hans prisklass är en bra, pålitlig dragbil? Hade du tänkt han skulle ta reda på det själv? Rav4 är rolig men passar kanske inte in helt här tex...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
4 december 2010
#43
TS_quattro skrev:
racefan skrev:
eddhedd skrev:
Om du letar efter något som aldrig går sönder så ska du köpa japanskt. hade kört toyota.

från personlig erfarenhet och saker man hört så ska man inte köra tyskt om du vill ha en säker drivlina.

haha nu får du förklara dig? kört audi quattro länge div olika modeller, va inte drivlinan som va den svaga punkten.

kan bara hålla med, har haft två olika audi quattro själv och drivlinan är ruskigt skottsäker

Då har man lärt sig något nytt. Jag tänkte nämnligen på att min far hade en gång i tiden en ML jeep med en del problem med drivningen + att en kille jag känner som arbetar som meck alltid får in tyskar för det ena och andra.


fyrkrafsare
1 443 Inlägg
4 december 2010
#44
eddhedd skrev:
TS_quattro skrev:
racefan skrev:

haha nu får du förklara dig? kört audi quattro länge div olika modeller, va inte drivlinan som va den svaga punkten.

kan bara hålla med, har haft två olika audi quattro själv och drivlinan är ruskigt skottsäker

Då har man lärt sig något nytt. Jag tänkte nämnligen på att min far hade en gång i tiden en ML jeep med en del problem med drivningen + att en kille jag känner som arbetar som meck alltid får in tyskar för det ena och andra.

kan tänka mig att tyska bilar på verkstad har elproblem snarare än problem med drivlinan, det är iaf min erfarenhet...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 december 2010
#45
TS_quattro skrev:
eddhedd skrev:
TS_quattro skrev:

kan bara hålla med, har haft två olika audi quattro själv och drivlinan är ruskigt skottsäker

Då har man lärt sig något nytt. Jag tänkte nämnligen på att min far hade en gång i tiden en ML jeep med en del problem med drivningen + att en kille jag känner som arbetar som meck alltid får in tyskar för det ena och andra.

kan tänka mig att tyska bilar på verkstad har elproblem snarare än problem med drivlinan, det är iaf min erfarenhet...

Tyska bilar har generellt mer elfel, det är inte mycket att orda om. Problemet är att elektroniknivån i japanska standardbilar är rejält mycket lägre än i tyska bilar. Går vi istället upp på bättre utrustade japanska bilar, tex. en Lexus, är elfel lika vanligt förekommande som på tyskar.

En Lexus och tex. en Bmw krånglar lika mycket, eller lite om man så vill. Då protesterar någon och undrar varför Lexus då ligger så mycket bättre till i diverse undersökningar och svaret är; Gör dem det? Båda märkena har lika nöjda ägare, och Bmw ligger hack i häl på Lexus i andra sammanhang.

I min familj har det funnits ett flertal bilar av båda märkena, och av den erfarenheten kan jag konstatera att bilarna håller precis lika väl båda två men att japanska bilar och Lexus generellt har dyrare delar. En personlig åsikt är att när de kostar ungefär lika mycket att äga och håller lika bra kan man lika gärna köpa en rolig Bmw (Eller annan tysk) istället för en könlös japan.

Mercedes däremot har varit dåliga en tid, men både före och under denna tiden har jag ändå mött flera nöjda ägare. Bryr man sig inte om rost och köper rätt årsmodell och därmed slipper problem med elektroniken är det kanonbilar.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
5 december 2010
#46
Rquired skrev:
TS_quattro skrev:
eddhedd skrev:

Då har man lärt sig något nytt. Jag tänkte nämnligen på att min far hade en gång i tiden en ML jeep med en del problem med drivningen + att en kille jag känner som arbetar som meck alltid får in tyskar för det ena och andra.

kan tänka mig att tyska bilar på verkstad har elproblem snarare än problem med drivlinan, det är iaf min erfarenhet...

Tyska bilar har generellt mer elfel, det är inte mycket att orda om. Problemet är att elektroniknivån i japanska standardbilar är rejält mycket lägre än i tyska bilar. Går vi istället upp på bättre utrustade japanska bilar, tex. en Lexus, är elfel lika vanligt förekommande som på tyskar.

En Lexus och tex. en Bmw krånglar lika mycket, eller lite om man så vill. Då protesterar någon och undrar varför Lexus då ligger så mycket bättre till i diverse undersökningar och svaret är; Gör dem det? Båda märkena har lika nöjda ägare, och Bmw ligger hack i häl på Lexus i andra sammanhang.

I min familj har det funnits ett flertal bilar av båda märkena, och av den erfarenheten kan jag konstatera att bilarna håller precis lika väl båda två men att japanska bilar och Lexus generellt har dyrare delar. En personlig åsikt är att när de kostar ungefär lika mycket att äga och håller lika bra kan man lika gärna köpa en rolig Bmw (Eller annan tysk) istället för en könlös japan.

Mercedes däremot har varit dåliga en tid, men både före och under denna tiden har jag ändå mött flera nöjda ägare. Bryr man sig inte om rost och köper rätt årsmodell och därmed slipper problem med elektroniken är det kanonbilar.

Det är förvisso sant på sätt och vis, vad gäller tilläggsutrustning såsom acc, färddatorer, navi etc etc så är tyskarna långt före japanerna, min egen subaru är ett bra exempel, acc:n är väldigt simpel jämfört med den som satt i audin, dessutom har den bara en temperaturgivare inne i kupén som är helt idiotiskt placerad (precis brevid nyckeln till höger om ratten där luftcirkulationen är i princip noll). Däremot motorelektroniken ligger på samma nivå, det är dock vanligare med strul i just motorelektroniken  i tyska bilar med i stort sett standardmässiga mjukvaruuppdateringar vid varje service på vissa märken.
Vad gäller rost så är det ju också olika från märke till märke, Mazda har också väldigt stora rostproblem, årsmod 07-09 ska efter vad jag hört vara hemska men kanske inte lika illa som det var för Mercedes under en tid där fästen rostade sönder så att skärmarna i stort sett ramlade av bilen...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
5 december 2010
#47
Hade nog kollat efter en lite större audi, typ a6, eller allroad om man vill ha lite oömmare utseende och lite mer markfrigång... lågväxel fanns för övrigt som tillval på allroad med manuell låda. Annars kanske en S6 kan va nåt, familjekombi som får dra 2100kg, oftast fullutrustade, 340hkr så dom rör på sej lite också...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 december 2010
#48
TS_quattro skrev:
Rquired skrev:
TS_quattro skrev:

kan tänka mig att tyska bilar på verkstad har elproblem snarare än problem med drivlinan, det är iaf min erfarenhet...

Tyska bilar har generellt mer elfel, det är inte mycket att orda om. Problemet är att elektroniknivån i japanska standardbilar är rejält mycket lägre än i tyska bilar. Går vi istället upp på bättre utrustade japanska bilar, tex. en Lexus, är elfel lika vanligt förekommande som på tyskar.

En Lexus och tex. en Bmw krånglar lika mycket, eller lite om man så vill. Då protesterar någon och undrar varför Lexus då ligger så mycket bättre till i diverse undersökningar och svaret är; Gör dem det? Båda märkena har lika nöjda ägare, och Bmw ligger hack i häl på Lexus i andra sammanhang.

I min familj har det funnits ett flertal bilar av båda märkena, och av den erfarenheten kan jag konstatera att bilarna håller precis lika väl båda två men att japanska bilar och Lexus generellt har dyrare delar. En personlig åsikt är att när de kostar ungefär lika mycket att äga och håller lika bra kan man lika gärna köpa en rolig Bmw (Eller annan tysk) istället för en könlös japan.

Mercedes däremot har varit dåliga en tid, men både före och under denna tiden har jag ändå mött flera nöjda ägare. Bryr man sig inte om rost och köper rätt årsmodell och därmed slipper problem med elektroniken är det kanonbilar.

Det är förvisso sant på sätt och vis, vad gäller tilläggsutrustning såsom acc, färddatorer, navi etc etc så är tyskarna långt före japanerna, min egen subaru är ett bra exempel, acc:n är väldigt simpel jämfört med den som satt i audin, dessutom har den bara en temperaturgivare inne i kupén som är helt idiotiskt placerad (precis brevid nyckeln till höger om ratten där luftcirkulationen är i princip noll). Däremot motorelektroniken ligger på samma nivå, det är dock vanligare med strul i just motorelektroniken  i tyska bilar med i stort sett standardmässiga mjukvaruuppdateringar vid varje service på vissa märken.
Vad gäller rost så är det ju också olika från märke till märke, Mazda har också väldigt stora rostproblem, årsmod 07-09 ska efter vad jag hört vara hemska men kanske inte lika illa som det var för Mercedes under en tid där fästen rostade sönder så att skärmarna i stort sett ramlade av bilen...

Kanske stämmer, har i alla fall själv aldrig råkat ut för strul med motorelektroniken eller el överhuvudtaget i en Bmw däremot så var det fel på min Mercedes en gång där EML-lampan lös. Går säkert att hitta tusen exempel men vad jag menade var att en tysk är inte mindre pålitlig än en motsvarande japan rent generellt. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

92 Inlägg
6 december 2010
Trådstartare
#49
Tack för alla svaren smile framförallt du rquired

Har varit inne på audi också som någon nämnde. Tyvärr är det inte så gott om dom jag vill ha. 2,5tdi ligger på 8.000(!) i skatt så det är inget alternativ iom att jag kör så lite. 1,9tdi ligger lite bättre där, även om det inte är en billig skatt, men dessa finns det två av på blocket där den som har gått kortast har snart gått 30.000mil. Visst dom motorerna är kanske pålitliga men iom att den har gått så långt så är det större chans att den har hunnit blivit misskött också av nån av alla tidigare ägare. 1.8t vill jag inte ha. Så då är det bara a6 2,4 och 2,7t kvar. Och dessa två kan faktiskt vara intressanta. Tyvärr finns det inte jättemånga kvar av dessa heller med lagom mil och i bra skick.

Dessutom hade det varit gött med lite markfrigång.

1 059 Inlägg
6 december 2010
#50
fast allroaden kan du ju köra ganska högt upp.Går även o programera om den så den kan bli ännu högre. 2,7t eller 2,5 tdi enda motorerna som finns till dom,

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

92 Inlägg
6 december 2010
Trådstartare
#51
Ja den är ju grymt fin faktiskt. Men dom i mitt prisläge har ju gått minst 22.000mil. Är det en pålitlig bil som man vågar köpa trots många mil?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 december 2010
#52
Kom ihåg att 2.5tdi är även svindyr att byta kamrem på, sedan bör (skall?) man byta vattenpumpen i samma veva vilket gör att det hela slutar på 15-20.000:-. Är dessutom skatten på 8000:- finns det nog ingen ekonomi överhuvudtaget i att köpa en sådan Audi. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
7 december 2010
#53
om du ska ha en audi så tycker jag inte du ska räkna bort 1.8 T, den orkar lika mycket som 2.4 V6:an dock med lägre snittförbrukning, har även varit en del barnsjukdomar på 2.4:an 1.8T är relativt skottsäker om man bara sköter oljebyten...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 december 2010
#54
TS_quattro skrev:
om du ska ha en audi så tycker jag inte du ska räkna bort 1.8 T, den orkar lika mycket som 2.4 V6:an dock med lägre snittförbrukning, har även varit en del barnsjukdomar på 2.4:an 1.8T är relativt skottsäker om man bara sköter oljebyten...

Tycker tvärt om, skall du dra släp vill du ha den elasticitet en stor sexa innebär och vill inte bli sittandes med en liten klen turbofyra. Visst när 1.8t är i sitt arbetsutrymme kanske den duger lika väl som rätt trötta 2.4 men skall du tex. starta i en backe är det en liten 1.8-liters fyra mot en 2.4-liters V6a och då är man glad över den större motorn.

Dessutom passar det, i mina ögon, inte med en liten pigg turbofyra och ketchupeffekt etc. i en stor stadig långfärdsvagn som Audi A6.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 059 Inlägg
7 december 2010
#55
PappaKeno skrev:
Ja den är ju grymt fin faktiskt. Men dom i mitt prisläge har ju gått minst 22.000mil. Är det en pålitlig bil som man vågar köpa trots många mil?

ja allroaden har ju luftbälgar o kompressor som är dyra o laga men börjar dyka upp delar i usa nu till rikigt bra priser.
Jag ska lätt köpa allroad igen. Hade en allroad 2,7 som dragbil till min s2a. fan va snällt den gick.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

92 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
#56
Perfekt! Nu har jag lite att fundera på smile

Jag tackar så mycket...


Sök