Nu är det så att jag är i krokarna att köpa en 855 t5 -94 som har dålig växellåda. den synkar inte riktigt på 3ans växel Men jag får med en växellåda från en 850 glt som är i bra skick. Då är frågan kan jag byta rakt av? eller är det något speciellt jag måste byta för att få det att funka? Just med tanke på att den ska sitta på en bil som har ca 50 häst mer än den suttit på förut.
All hjälp uppskattas extremt mycket då jag inte har mekat så mycket bil förut men är skapligt mekaniskt kunnande!
aha okej för dom är vääldigt dyra att äga och köra. men att byta växellåda på en sån är inte kul, det tar en dag eller 2 om man inte har rätt grejor till det
Dyr i försäkring och skatt (specielt om du är ung) dricker väll blandat. men räkna med litern om du ligger på lite. och räkna med 1.5-2 om du börjar leka
Dyr i försäkring och skatt (specielt om du är ung) dricker väll blandat. men räkna med litern om du ligger på lite. och räkna med 1.5-2 om du börjar leka
En valfri 740 eller 940 drar i princip lika mycket och hur kul motorer har dem?
Jag ligger på 0,8l per mil på landsväg med 1650kg bil. Blandad körning 1,2.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
Dyr i försäkring och skatt (specielt om du är ung) dricker väll blandat. men räkna med litern om du ligger på lite. och räkna med 1.5-2 om du börjar leka
En valfri 740 eller 940 drar i princip lika mycket och hur kul motorer har dem?
Jag ligger på 0,8l per mil på landsväg med 1650kg bil. Blandad körning 1,2.
det må vara hänt att dom drar lika mycket (det gjorde inte mina iaf) nog är dom roliga, men tyvär en helt annan division !
Kanske du får ner den i 0.8 om du inte kör i snö och -20 beror på hur man kör helt enkelt. Måste säga att det är den roligaste bil jag har haft och dom kanske är dyra att äga och köra (enligt mig) men det är värt det, ska tillägas att jag har en v70t5 awd -97 så det är i stort sett samma bil som du har
850.in har aldrig funnits med 2,5T annat än dom allra sista 850 awd -97 som senare vidareutveklades till v70 Verkar som det finns en skillnad på lådorna oxå turbobilarna verkar ha m56H och övriga m56L men de funkar säker me vilket som
850.in har aldrig funnits med 2,5T annat än dom allra sista 850 awd -97 som senare vidareutveklades till v70 Verkar som det finns en skillnad på lådorna oxå turbobilarna verkar ha m56H och övriga m56L men de funkar säker me vilket som
Den gamla 2,5Tn var dessutom på 2,4liter... den riktiga 2,5Tn infördes samtidigt som XC90.
Idag heter den gamla 2,5T 2,4T istället.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
Verkar som det finns en skillnad på lådorna oxå turbobilarna verkar ha m56H och övriga m56L men de funkar säker me vilket som
Till en början var det som så att turbomodellerna hade m56H och sugmotorerna hade m56L. Men på senare modeller så finns h-lådorna även på bilar med sugmotor. Den stora skillnaden mellan H och L är att utväxlingar på ettan, tvåan och backen skiljer. H-lådorna är tätare stegad.
Sen beroende på årsmodell på bil och låda så finns det en del detaljskillnade, som till exempel att uttaget på lådan för hastighetssignal försvinner, slavcylindern blir intern och splinesen skiljer.
så länge det är en låda från glt från 95 å nyare så funkar det bra lite annan utväxling men bara till det bättre
Och av vilken anledning måste det vara 95 och framåt? Lådorna gjordes om 94, och efter det gjorde man inte mycket för att förstäka dem på ett par år. Man bytte ju förstås ingående axeln, men gjorde inget åt diffen som är det stora probelemet med hållbarheten i lådorna.