3430
Sök

855 t5 växellådsbyte till 850 glt växellåda

418 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
#1
Nu är det så att jag är i krokarna att köpa en 855 t5 -94 som har dålig växellåda. den synkar inte riktigt på 3ans växel sad Men jag får med en växellåda från en 850 glt som är i bra skick. Då är frågan kan jag byta rakt av? eller är det något speciellt jag måste byta för att få det att funka? Just med tanke på att den ska sitta på en bil som har ca 50 häst mer än den suttit på förut.

All hjälp uppskattas extremt mycket då jag inte har mekat så mycket bil förut men är skapligt mekaniskt kunnande!

Mvh Anton N


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
22 november 2010
#2
ta reda på vad respektive låda heter så har du löst det smile alla info finns på google

borde ju heta m56
Senast redigerat av mk2_power (22 november 2010)


418 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
#3
Okej! Det ska jag försöka göra! Är det någon låda som funka och några som inte skulle funka spec bra?


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
22 november 2010
#4
men varför köpa en t5 med dålig låda?


418 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
#5
Det är ungefär där min budet sträcker sig :,(. Och den verkar va fin i övrigt skick. Och det är alltid kul att meka lite ^^


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
22 november 2010
#6
aha okej smile för dom är vääldigt dyra att äga och köra. men att byta växellåda på en sån är inte kul, det tar en dag eller 2 om man inte har rätt grejor till det smile


418 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
#7
Vad Skulle du tippa på att dom drar milen? Och utveckla gärna med att dom är dyra att äga och köra! Mvh!


Reservdansk
6 271 Inlägg
22 november 2010
#8
Använd svänghjul och koppling från gamla lådan, GLT-kopplingen är bara 228mm mot T5ans 240mm.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

14 Inlägg
22 november 2010
#10
Dyr i försäkring och skatt (specielt om du är ung) dricker väll blandat. men räkna med litern om du ligger på lite. och räkna med 1.5-2 om du börjar leka

Oturen själv
593 Inlägg
23 november 2010
#11
köp en 2.5T ist smile Drar mindre soppa och har bättre drag från låga varv big_smile

Brum

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 november 2010
#12
Herr_larssonn skrev:
Dyr i försäkring och skatt (specielt om du är ung) dricker väll blandat. men räkna med litern om du ligger på lite. och räkna med 1.5-2 om du börjar leka

En valfri 740 eller 940 drar i princip lika mycket och hur kul motorer har dem?

Jag ligger på 0,8l per mil på landsväg med 1650kg bil.
Blandad körning 1,2.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

418 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
#13
Det låter lovande. Har ni några mer tips inför ett lådbyte?


14 Inlägg
23 november 2010
#14
TurbOla skrev:
Herr_larssonn skrev:
Dyr i försäkring och skatt (specielt om du är ung) dricker väll blandat. men räkna med litern om du ligger på lite. och räkna med 1.5-2 om du börjar leka

En valfri 740 eller 940 drar i princip lika mycket och hur kul motorer har dem?

Jag ligger på 0,8l per mil på landsväg med 1650kg bil.
Blandad körning 1,2.

det må vara hänt att dom drar lika mycket (det gjorde inte mina iaf) nog är dom roliga, men tyvär en helt annan division !

Kanske du får ner den i 0.8 om du inte kör i snö och -20 beror på hur man kör helt enkelt.
Måste säga att det är den roligaste bil jag har haft och dom kanske är dyra att äga och köra (enligt mig) men det är värt det, ska tillägas att jag har en v70t5 awd -97 så det är i stort sett samma bil som du har

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
23 november 2010
#15
Mreque89 skrev:
köp en 2.5T ist smile Drar mindre soppa och har bättre drag från låga varv big_smile

var hittar du en sådan? inte har väl volvo tillverkat en sån?


299 Inlägg
23 november 2010
#16
850.in har aldrig funnits med 2,5T annat än dom allra sista 850 awd -97 som senare vidareutveklades till v70
Verkar som det finns en skillnad på lådorna oxå turbobilarna verkar ha m56H och övriga m56L men de funkar säker me vilket som


Reservdansk
6 271 Inlägg
24 november 2010
#17
johan-s70-t5 skrev:
850.in har aldrig funnits med 2,5T annat än dom allra sista 850 awd -97 som senare vidareutveklades till v70
Verkar som det finns en skillnad på lådorna oxå turbobilarna verkar ha m56H och övriga m56L men de funkar säker me vilket som

Den gamla 2,5Tn var dessutom på 2,4liter... den riktiga 2,5Tn infördes samtidigt som XC90.

Idag heter den gamla 2,5T 2,4T istället.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

8 250 Inlägg
24 november 2010
#18
johan-s70-t5 skrev:
Verkar som det finns en skillnad på lådorna oxå turbobilarna verkar ha m56H och övriga m56L men de funkar säker me vilket som

Till en början var det som så att turbomodellerna hade m56H och sugmotorerna hade m56L. Men på senare modeller så finns h-lådorna även på bilar med sugmotor. Den stora skillnaden mellan H och L är att utväxlingar på ettan, tvåan och backen skiljer. H-lådorna är tätare stegad.

Sen beroende på årsmodell på bil och låda så finns det en del detaljskillnade, som till exempel att uttaget på lådan för hastighetssignal försvinner, slavcylindern blir intern och splinesen skiljer.


904 Inlägg
24 november 2010
#19
så länge det är en låda från glt från 95 å nyare så funkar det bra lite annan utväxling men bara till det bättre

AUTOTECH S60 power

8 250 Inlägg
24 november 2010
#20
Blyfot_Racing skrev:
så länge det är en låda från glt från 95 å nyare så funkar det bra lite annan utväxling men bara till det bättre

Och av vilken anledning måste det vara 95 och framåt? Lådorna gjordes om 94, och efter det gjorde man inte mycket för att förstäka dem på ett par år. Man bytte ju förstås ingående axeln, men gjorde inget åt diffen som är det stora probelemet med hållbarheten i lådorna.



Sök