4135
Sök

Nya Audi RS3 - Varför bara med automatlåda?

20 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
Personligen tycker jag det är pinsamt att när audi nu släpper sin senaste "sportmodell" RS3, så finns den ENBART med en 7-växlad automatlåda. VARFÖR???
Galet snygg bil, med en alldeles fantastisk motor, för sin storleksklass, men varför har man inte möjlighet att få välja manuell växellåda i en sportbil??
Visserligen är den dubbelkopplade lådan jävligt bra, men ändå....

4 767 Inlägg
23 november 2010
För att den lådan växlar bättre än vad du gör.

Nya Nissan GTR finns tex också bara med automat, och det är ju i ännu högre utsträckning en sportbil.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

20 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
Självklart växlar den bättre än jag gör, men jag anser att själva känslan försvinner lite, när man inte själv har kontrollen över växlandet..

3 354 Inlägg
23 november 2010
är väl bara att paddelväxla?

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
23 november 2010
Seth skrev:
är väl bara att paddelväxla?

Ville precis skriva att det finns säkert paddelväxel. Lovar till TS att du kommer älska det efter 10 sekunder! Det gjorde jag i varje fall då jag provkörda A1 med paddelväxel. Trots att jag aldrig kör med sådant innan så känndes det helt naturligt redan efter några minuter! big_smilebig_smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Thorssa
23 november 2010
Zeeron skrev:
Självklart växlar den bättre än jag gör, men jag anser att själva känslan försvinner lite, när man inte själv har kontrollen över växlandet..

Har du provat en bil med dubelkopplingslåda?

273 Inlägg
23 november 2010
Säger detsamma, har du verkligen provat hur det är?

677 Inlägg
24 november 2010
för att de kan?

Varför kämpa mot utvecklingen????? det är ju helt klart bättre

198 Inlägg
24 november 2010
Automat eller ej.. jag vill ha! smile

Jag är dock inte helt förtjust i fronten, men den ser man inte när man sitter i bilen så det går att leva med det.

273 Inlägg
24 november 2010
Jag blev besviken på att det inte var fyra utblås bak, borde varit två på varje sida.

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
24 november 2010
För att slå RS500 på 0-100? För att optimera bränsleförbrukning? För att kunna erbjuda "launch control"? Finns ju massor av anledningar..

/Mattias

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
24 november 2010
Och för att en tomat-låda kan växla något så sinnessjukt hårt!
Har du åkt en bil som verkligen dunkar i växlarna snabbare än du ens hinner reagera att du blinkar med ögat?

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

7 278 Inlägg
25 november 2010
Tyvärr är det ju så att automatlådan är framtiden.
Dom blir bara grymmare och grymmare med tiden, men ack så tråkigt....

Saabifierad
2 031 Inlägg
25 november 2010
I framtiden kommer säkert manuella växellådor bli ett sporttillbehör som extra utrustning på få exklusiva bilar.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
25 november 2010
Slash skrev:
I framtiden kommer säkert manuella växellådor bli ett sporttillbehör som extra utrustning på få exklusiva bilar.

Blir framtiden automat där man kan växla själv bakom ratten, då önskar jag att framtiden är imorgon! Vem vill dra i en spak då man kan vara Schumi varje sekund istället! big_smilebig_smile Audi A1 är kanske ingen höjdare, men hade bara köpt en sådan då man har möjlighet att växla så! tongue

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Saabifierad
2 031 Inlägg
27 november 2010
FordRSC skrev:
Slash skrev:

Blir framtiden automat där man kan växla själv bakom ratten, då önskar jag att framtiden är imorgon! Vem vill dra i en spak då man kan vara Schumi varje sekund istället! big_smilebig_smile Audi A1 är kanske ingen höjdare, men hade bara köpt en sådan då man har möjlighet att växla så! tongue

Jag har kört med en DSG-låda med möjlighet att växla manuellt, det är pinsamt att växeln inte läggs i direkt utan har 1 sekunds fördröjning samt att du kan inte varva eller växla ner när du vill då DSG-lådan bestämmer när det är lämpligt eller olämpligt hmm Ingen vidare framtid vi går till mötes sad Det har gått fram ifrån Smarts padelväxellåda ifrån 90-talet men det känns falskt.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
27 november 2010
Inge jävla paddelväxel!
Lenco låda ska det vara!

http://image.automotive.com/f/technical/engines_drivetrain/transmission/10858461+pheader/sucp_0102_01_z+lenco_street_transmissions+five_speed.jpg

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Game On!
244 Inlägg
27 november 2010
Är för svårt/dyrt att göra en manuell låda som pallar med det som den skulle utsättas för i typ Nissan GTR, Nyare M-modeller, Audis S-modeller osv, de finns för några folk som skulle kunna hantera lådan utan att ha sönder skiten smile

Game On!
244 Inlägg
27 november 2010
joQue skrev:
Är för svårt/dyrt att göra en manuell låda som pallar med det som den skulle utsättas för i typ Nissan GTR, Nyare M-modeller, Audis S-modeller osv, de finns för några folk som skulle kunna hantera lådan utan att ha sönder skiten smile

Men ja tycker att det är jävligt tråkigt, man ska ju en manuell om de ska va sportbil !

Rejsa ?
2 959 Inlägg
27 november 2010
matteeee skrev:
För att slå RS500 på 0-100? För att optimera bränsleförbrukning? För att kunna erbjuda "launch control"? Finns ju massor av anledningar..

Så en 4WD bil ska inte spöa en framhjulsdriven bil i samma klass 0-100 om den inte har paddellåda ?
Vad har automat med launch control att göra ? Jag har aldrig ägt en automat bil men har ändå haft launch control i flera.
Tycker anledningarna haltar lite.

Jag ser inget fel i paddelväxellåda i en sportigare bil men varför inte ha en egen koppling, det är det jag saknar i en sådan.
Senast redigerat av Busgrabb (27 november 2010)

Autotech

Sök