3430
Sök

Volvo 850 kombi från 1996 rustas upp

Denna bil ska bli en året runt bruksbil, alla små skavanker ska fixas upp och bilen hållas i skick.

Från Finland
6 332 Visningar
Uppdaterades senast idag 14:37
Från Finland
366 Inlägg
25 december 2024
Trådstartare
#41
Jag bytte tändkablar här före jul. NGK blev det, de felaktiga kablarna skickades tillbaka. Men direkt jag börjat köra med dessa lyser motorlampan efter ett tag och jag läser av olika "misfire" fel. Jag provade lösa problemet på ett metodiskt vis.

1. Tändspolekabeln låg an mot LMM, läst detta kan orsaka problem. Jag flyttade kabeln så den inte låg emot. Nollade felkoderna, åkte på testtur 8km.
Resultat: Ingen skillnad, samma sorts felkoder tillbaka efter turen.

2. Jag bytte ut tändspolekabeln mot den gamla men lämnade de övriga kablarna. Nollade felkoderna, åkte på samma testtur igen.
Resultat: Ingen skillnad, samma sorts felkoder tillbaka efter turen.

3. Nu bytte jag ut alla tändkablar mot de gamla igen. Nollade felkoderna, åkte på samma testtur igen.
Resultat: Yes! Inga felkoder efter denna tur!

Allt tillbaka som det var då med mina tejpade tändkablar, de funkar ändå bättre....
https://i.imgur.com/pTsbkeNh.jpg

Lite irriterande är det att det är så mycket fel och skit gällande tändkablarna för denna bil. Det verkar som det endast funkar med rätt sorts kabel från Bougicord (EFI Automotive säljs dom under visst också) och dom har inte ens rätt i sina system och har flippat kabelsatsen för 10 och 20V motorerna så alla som inte vet om detta får fel kablar om de följer vad som står i databaserna (dvs vad som säger den här delen passar din bil på t.ex. en webbsida). Och de som köper kablar av andra märken verkar uppleva  problem stup i kvarten också, förmodligen för att de är tillverkade fel. Jag gissar de har fel specs de tillverkar från. Men efter 30+ år verkar ingen ha rättat några databaser eller nånting. Man tycker ju nån nånstans borde haja till att nästan ingen av de här produkterna funkar och kunderna klagar.
Senast redigerat av DennisCA (25 december 2024)

Professionell nybilshatare

Från Finland
366 Inlägg
3 februari
Trådstartare
#42
Förra veckan bestämde sig Volvon att den inte skulle starta längre. Då jag går över vad som kan vara fel märker jag att den har ett oljeläckage. Min teori nu är att den tappat så mycket olja den inte orkade pumpa upp trycket i ventiltryckarna. Jag fick igång den genom att fylla på olja men läckaget består. Så jag kör inte Volvon längre utan backup-bilen blev min Yaris, som är reparerad och som var orsaken jag köpte Volvon.

Oljan ser man mest under oljetråget och framför motorn
https://i.imgur.com/dHT7Pduh.jpg

I lördags plockade jag bort insuget och andra delar. Jag kollade kamremmen först ifall det läcker bakom kammarna men det ser ju ganska bra ut tycker jag.

https://i.imgur.com/fklpKwCh.jpg

Men när jag börjar slippa åt vevhusventilationen ser jag först majonnäs vid kopplingen till insuget. Jag har dock förstått det är vanligt med detta vintertid.

https://i.imgur.com/EzLs0h2h.jpg

Det verkar som oljeläckaget har sin början runt själva oljefällan, typ där de går in till vevhuset igen. Den nedre kopplingen satt löst, jag kunde enkelt dra av den utan att skruva ut dem, glömt att skruva åt tillräckligt hårt verkar det som....

https://i.imgur.com/ZmyOWRDh.jpg

Mera majonnäs
https://i.imgur.com/icRMyJ5h.jpg

Fällan borta
https://i.imgur.com/9FONirrh.jpg

Baksidan av oljefällan
https://i.imgur.com/GSqGNtHh.jpg

Det verkar också vått runt oljestickan men jag kan inte säga om det är för det läcker där också, eller om det är för det rinner ner på den ovanifrån. Men jag ska köpa en ny tätning till oljestickan, oljefälla + kopplingar.

Jag visste inte om ett läckage där nere vid fällan räcker för att skapa ett läckage i den här klassen eller ej, utan misstankarna fördes vidare till vevaxeltätningen, det ser ju ut som det kanske läckt där förut. Jag har köpt ett tätningskitt för oljepumpen så jag ska byta packning till den, o-ringen till oljepumpen och vevaxeltätningen. Nya kopplingar till fällan också ska det bli.

Professionell nybilshatare

Från Finland
366 Inlägg
12 februari
Trådstartare
#43
Kommer ingen vart här. Fått delarna nu men behöver svetsa på Mazdan och få den färdig innan tiden löper ut för återbesiktning. Men jag passade på att rengöra insuget.

https://i.imgur.com/VUm35gQh.jpg

Sen målade jag det då det ändå såg fult ut
https://i.imgur.com/7UswJgmh.jpg

Vill tvätta motorn också innan jag börjar plocka ihop allt men behöver få plusgrader...

Professionell nybilshatare

Från Finland
366 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
#44
Provade biltemas "keramiska" shampo igår, det började ju se bättre ut åtminstone. Den verkar ha mera gläns än vanligt nu.

https://i.imgur.com/LVp4Ch2h.jpg

https://i.imgur.com/KQFQZgBh.jpg

https://i.imgur.com/kQ24l3dh.jpg

Och kollar lite på rosten som bilen har. Tanken är att ställa av bilen mot våren och använda sommarhalvåret för att jobba på den.

Framskärmen vänster sida
https://i.imgur.com/Kawxb7Mh.jpg

Hundbenet höger sida, vänster behöver lite arbete också men det ser annars bättre ut.
https://i.imgur.com/uv2MwFEh.jpg

Framskärm höger sida
https://i.imgur.com/1bQZt5Ch.jpg

Och ja bakluckan är i dåligt skick också. Osäker om jag ska prova rädda den eller köpa en ny, har ej hittat en tillräckligt rostfri baklucka som vore värd att köpa.

Egentligen borde jag sluta lägga tid på den här bilen nu och äntligen börja göra något med Saaben.

---

Idag var det runt 0 strecket eller just över och ingen sol, men det var torrt väder. Så jag passade på med Sonax Plastic Restorer på alla gummi och plastdetaljer.

Försökte mig på några före och efter bilder:
https://i.imgur.com/ir7eR7Yh.jpg

https://i.imgur.com/xnYnYSKh.jpg

Här syns det kanske bättre:

https://i.imgur.com/7sdzay1h.jpg

https://i.imgur.com/IcNH2Jdh.jpg

Hela bilen gått igenom, rails, gummilister, stötfångare, ja allt jag kom på.

https://i.imgur.com/wCakMgHh.jpg

https://i.imgur.com/WDnYdxYh.jpg

https://i.imgur.com/SdF4jhRh.jpg

Professionell nybilshatare

Från Finland
366 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
#45
Glömde väl säga, jag monterade ihop allt igen, jag sket i att byta oljepumpens packningar. Jag tog en ordentlig kontroll och såg inget läckage därifrån och beslutade jag skippar det här. Jag rengjorde motorn. Sen tappade jag och bytte olja och det kom mycket olja ur motorn. Så den har inte alls läckt så mycket.  Men jag monterade ihop allt igen och såg till att vevhusventilationen var ordentligt fast denna gång.

Har kört bilen som vanligt och kollat under efter läckage och har inte sett nåt.

Professionell nybilshatare


Sök