Deception skrev:
Jag har själv DSG 7 i min bil.. Jag var helt inställd på att jag ville ha manuell låda innan jag köpt bilen---Och det vill jag fortfarande. Det är en kanonlåda då den växlar snabbt, mjukt och du har möjlighet att växla med paddlarna.
Men som någon annan skrev så försvinenr känslan lite tycker jag. En manuell 6-petad hade varit bra mkt roligare men det gick inte att beställa manuell till min heller. Dessutom lär sig DSG-lådan hur du kör. VIlket kan vara både bra och dåligt.
Kör du "som en kärring" ett par mil, för att spara soppa eller nåt t.ex, så känns den grymt seg i växlingarna om du börjar köra "inspirerat" direkt efter. Men om du kört hårt ett tag så lär sig lådan det och blir rappare i växlingarna. Däremellan, vid övergången mellan hård och lugn körning, känns däremot sådär. Du kan ju köra på "S", men då känns det som om du ska spränga motorn ungefär. På S varvar min till 7600rpm och mätaren bottnar vid 8k liksom, känns inge bra.
Bekväm till vardags, kul rakt fram men skit i allmänhet är min uppfattning.
Som någon sa kan man växla med paddlarna, ja, men pröva det i en rondell då paddlarna hänger med ratten runt och alltså inte sitter fast monterade i själva bilen, lagom obekvämt.
DSG-lådan är det som förstör min bil tycker jag.. Trodde jag skulle vänja mig men hatar skräpet. Dryga att underhålla är de också då den nya oljan måste hettas upp vid byte m.m.