Hejsan, märkte att kompressionen inte var sådär kanonbra i min röda 9000, vilket torde vara dåliga ringar då det pyser skapligt mycket ur vevhuset när man sätter tryck på kolven, anyhow! Toppen är av nu så tänkte justera lite när jag redan har den av!
Tänkte börja med matchportning men tänkte höra era åsikter om 3 mindre justeringar av insugskanalerna.
Bortsett från det som är runt kanterna hela vägen, bör man ta den inringade delen så det följer packningen hela vägen?
Spetsa till "avdelningen" mellan kanalerna borde bara vara positivt eller?
Tycker det ser lite olämpligt utformat med en lite rundaktig knöl innan ventilstyrningen, ska man slipa ner den, bara spetsa till den lite eller helt enkelt låta det vara?
Ska ju byta ringar på som sagt.
1. Är det lämpligt att åka med standardringar på en motor tänkt för ca 400hk eller bör man köpa större ringar och fila in glappet manuellt?
2. Går det bra att köpa vanliga överdimensionsringar och slipa in dem eller blir de för "ihopskruvade" och knäcks?
3. Var ska man lämpligtvis få tag på andra ringar?
Hjärnan sviker mig så vi är tillbaka på lite basic med, hur var det man mätte kolvspelet på ett vettigt sätt?
MVH Hampus