2857
Sök

Skillnad på Saabs 2.3T och aero motor?

241 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
#1
Vad är de för skillnad på deras vanliga 2.3t motor och den som sitter i aeron? Är väl antagligen turbo, spridare, programvara. Men är de så mycket mer som skiljer, inuti osv?


105 Inlägg
24 november 2010
#2
specifiera gärna till vilken bil-modell
men tror de bara e turbo o mjukvara. på 9k e de så iaf.


241 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
#3
Ah sry, gäller 9-5 från 2000-05


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
24 november 2010
#4
-00 fick aeron bättre avgasventiler som sen alla 9-5 motorer fick -02.

sen är det samma motorer upp till -04 då dem bearbetade blocket för bättre vevhusventlation (ett borrat hål extra vad jag har läst)

annars är det annan turbo och programvara som skiljer vad jag kan minnas, kan finnas något mer!

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

241 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#5
Okej, men så den 2.3t motorn ska hålla för en aero då?


5 710 Inlägg
25 november 2010
#6
Calleklutt skrev:
Okej, men så den 2.3t motorn ska hålla för en aero då?

Va? vadå hålla för en aero?

MVH Jonas
..............

241 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#7
Menar om man skulle stoppa ner en 2.3t motor i en aero, den har ju mer hästar än en 2.3t


930 Inlägg
25 november 2010
#8
Calleklutt skrev:
Menar om man skulle stoppa ner en 2.3t motor i en aero, den har ju mer hästar än en 2.3t

Keh? varför vill du stoppa ner en "vanlig" 2.3t motor i en aero?
Turbon är lika i 2.3t och aero det är la programvaran som skiljer? eller är jag helt ute och cyklar?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

2 337 Inlägg
25 november 2010
#9
Det är väl Garrett-agg på 2.3t och Mitsu på Aeron? Invändigt är det väl samma prylar. Så en hel 2.3t:a och du är i mål, för jag antar att vi pratar om motorras på en Aero? Då har du ju allt du behöver utom en hel motor, turbo etc kan du ju flytta över.

206 Inlägg
25 november 2010
#10
Kamulen skrev:
Calleklutt skrev:
Menar om man skulle stoppa ner en 2.3t motor i en aero, den har ju mer hästar än en 2.3t

Keh? varför vill du stoppa ner en "vanlig" 2.3t motor i en aero?
Turbon är lika i 2.3t och aero det är la programvaran som skiljer? eller är jag helt ute och cyklar?

Sitter MIT TD04HL i Aero och Garrett GT17 i 2,0/2,3t

241 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#11
Ja precis är de som Sarge säger, har motorras på aeron. Tack för svaren!


2 337 Inlägg
25 november 2010
#12
Calleklutt skrev:
Ja precis är de som Sarge säger, har motorras på aeron. Tack för svaren!

För att förtydliga lite också ang. motorkoder om det blir dags att leta beggad motor:

B235E - 185 hk
B235L - 220 hk
B235R - 230/250/260 hk

5 710 Inlägg
25 november 2010
#13
Det sitter Mitsubishi-snurra även i 220 hästars bilarna....

MVH Jonas
..............

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
25 november 2010
#14
jonTe skrev:
Det sitter Mitsubishi-snurra även i 220 hästars bilarna....

tänkte skriva det jag med, men fanns den motorn 00-05? wink

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

930 Inlägg
25 november 2010
#15
Kax skrev:
Kamulen skrev:
Calleklutt skrev:
Menar om man skulle stoppa ner en 2.3t motor i en aero, den har ju mer hästar än en 2.3t

Keh? varför vill du stoppa ner en "vanlig" 2.3t motor i en aero?
Turbon är lika i 2.3t och aero det är la programvaran som skiljer? eller är jag helt ute och cyklar?

Sitter MIT TD04HL i Aero och Garrett GT17 i 2,0/2,3t

Nej det sitter en Mitsu i 2.3 t 220hk smile Googla det!

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

2 337 Inlägg
25 november 2010
#16
"The B205E/L and the B235E use Garrett GT1752S turbochargers, while the B205R and B235L/R use Mitsubishi Heavy Industries TD04HL-15T-5."

5 710 Inlägg
26 november 2010
#17
kwansa skrev:
jonTe skrev:
Det sitter Mitsubishi-snurra även i 220 hästars bilarna....

tänkte skriva det jag med, men fanns den motorn 00-05? wink

Jag har lite dålig koll där men det gör den kanske inte nä.....
Diskussionen känds dock ganska "allmän" så helt ovesentligt kanske den inte är ändå? <veckans sämsta försvarstal wink

MVH Jonas
..............

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
27 november 2010
#18
Jag tror 220Hk motorn kom när aeron fick 250 hk istä'llet för de tidigare 230hk, kan det ha varit 2002 när den gjordes facelift?

För övrigt, satsa på en 2.3 motor från en 9000 istället, sjukt mycket bättre delar i dessa!
Antingen flyttar du innehållet till ditt gamla block eller så flyttar du alla saker runt motorn till det nya blocket smile


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
27 november 2010
#19
jonTe skrev:
kwansa skrev:
jonTe skrev:
Det sitter Mitsubishi-snurra även i 220 hästars bilarna....

tänkte skriva det jag med, men fanns den motorn 00-05? wink

Jag har lite dålig koll där men det gör den kanske inte nä.....
Diskussionen känds dock ganska "allmän" så helt ovesentligt kanske den inte är ändå? <veckans sämsta försvarstal wink

jaja, okej! du vann! wink

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

241 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
#20
Någon som vet vem som kan montera i en 9000 2.3T motor i min 9-5a här i Göteborgsområdet?



Sök