3671
Sök

Tips på bra framsystem i en 945a me 2st 15"

Billjuds intresserad
75 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
Tjenare! Som rubriken lyder så vill jag ha ett bra framsystem till min 945a.
Jag har kört me en RF 15" P3 bas innan och nu ska jag ha in en till big_smile

Problemet är att jag har nästan inte haft någon diskant alls innan utan bara bas eftersom jag inte har haft något bra framsystem och jag skulle gissa på att diskanten kommer bli ännu sämre nu me en till 15tummare tongue

Jag skulle gärna ha tips på bra framsystem i 2-3k klassen smile även dyrare/billigare om dem är bra wink

Framsystemet kommer drivas av ett  MDS  team 4ch steg (Class D-teknik) på 300w max per kanal ( jag ska bara använda 2 kanaler till framsystemet)

Helst 6.5" högtalare förresten tongue

Tack på förhand, Jocke
Senast redigerat av Volvo02 (28 november 2010)

1 230 Inlägg
28 november 2010
det här kanske smile http://www.blekingebilradio.se/product. … ry_id=1549 men se till att montera dom stumt så du får lite bas också:)

1 230 Inlägg
28 november 2010
det här kanske smile http://www.blekingebilradio.se/product. … ry_id=1549 men se till att montera dom stumt så du får lite bas också:)

Billjuds intresserad
75 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
manne_940 skrev:

Tack smile verkar ju bra me tanke på priset men jag tycker att dls kostar mkycket för lite effekt men jag vet att man inte ska bry sig så mycket om just effekten men det är svårt ändå hmm

Men jag har faktiskt aldrig hört ett dls system men har hört att dom spelar som fan tongue Tror du att jag kommer få tillräckligt med diskant me det här systemet då? big_smile

Tack för snabbt svar tongue mer förslag alla!

stRaend
28 november 2010
Vad spelar det för roll vad du har för effektTÅLIGHET på högtalarna? Det är ju steget som ger ut den riktigt effekten?

kan ju rekommendera hertz hsk165.4 , riktigt skön diskant i dom måste jag säga. Kör själv med ett sånt i golfen så kanske är lite partisk. Men men , finns fler som tycker som jag smile

http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=159

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 november 2010
Till att börja med, bara för att en högtalare tål mycket effekt så betyder inte det att den spelar högt eller bra. wink Sen så är du nog inte bara ute efter diskant utan även mellanregister och midbas. Men vad ska du med resterande två kanaler på steget till, varför inte använda alla till framsystemet? Om du ska kunna möta upp dina basar så räcker det knappat med ett par 6,5or där fram utan du får nog räkna med 2-4st per dörr och bra med effekt till dom.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Billjuds intresserad
75 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Till att börja med, bara för att en högtalare tål mycket effekt så betyder inte det att den spelar högt eller bra. wink Sen så är du nog inte bara ute efter diskant utan även mellanregister och midbas. Men vad ska du med resterande två kanaler på steget till, varför inte använda alla till framsystemet? Om du ska kunna möta upp dina basar så räcker det knappat med ett par 6,5or där fram utan du får nog räkna med 2-4st per dörr och bra med effekt till dom.

Jag vet att man inte skall bry sig för mkt om effekten men e rädd för å spela sönder dom när steget ger ut dubbelt så mkt effekt men de kanske e i 2 ohm, jag kommer inte ihåg tongue

De resterande 2 kanalerna skall användas till 4 st 5.25or som sitter på baslådan spelandes frammåt tongue

kan nog stämma att jag behöver fler högtalare för att möta upp men jag vill bara ha ett kittsystem för att ha något att börja med och bygga vidare på tills ekonomin tillåter mer tongue

Billjuds intresserad
75 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
stRaend skrev:
Vad spelar det för roll vad du har för effektTÅLIGHET på högtalarna? Det är ju steget som ger ut den riktigt effekten?

kan ju rekommendera hertz hsk165.4 , riktigt skön diskant i dom måste jag säga. Kör själv med ett sånt i golfen så kanske är lite partisk. Men men , finns fler som tycker som jag smile

http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=159

Verkade bra men jag blev faktiskt väldigt sugen på dls systemet som står längre upp tongue

Förresten så såg jag att vi har samma sterio: Pioneer DEH-P88RS-II, vad tycker du om den? Min gick sönder nästan direkt (bränd signaljord), men det var väl antagligen mitt eget fel så nu ska det jordas ordentligt nästa gång!

2 914 Inlägg
28 november 2010
dubbla effekten är ingen fara, jag spelar med 900Wrms på min bas som tål 400Wrms tongue
funkar primas, och har inte spelat spec. snällt med den heller. tongue

2 914 Inlägg
28 november 2010
Volvo02 skrev:
Min gick sönder nästan direkt (bränd signaljord), men det var väl antagligen mitt eget fel så nu ska det jordas ordentligt nästa gång!

är till 100% ditt eget fel (dålig jordning till steget, då den är bristfällig försöker steget jorda via stereon och det tål stereon självklart inte)

jorda rätt nästa gång wink

Billjuds intresserad
75 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
Volvo02 skrev:
Min gick sönder nästan direkt (bränd signaljord), men det var väl antagligen mitt eget fel så nu ska det jordas ordentligt nästa gång!

är till 100% ditt eget fel (dålig jordning till steget, då den är bristfällig försöker steget jorda via stereon och det tål stereon självklart inte)

Japp, jag vet tongue men som sagt så skall jag jorda ordentligt nästa gång tongue Dubbla 50mm2 kablar till varje steg wink

Trodde det var bra men var inte så haj på ljud då men man lär sig av sina misstag wink

Billjuds intresserad
75 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
dubbla effekten är ingen fara, jag spelar med 900Wrms på min bas som tål 400Wrms tongue
funkar primas, och har inte spelat spec. snällt med den heller. tongue

hahaha wink de e gött de men det är väl olika på olika modeller/märken också eller?

Men du har säkerligen rätt om att tillverkarna vill ligga på den "säkra" sidan när dom skriver max effekten smile

stRaend
28 november 2010
Volvo02 skrev:
kalle_kalle skrev:
Volvo02 skrev:

Japp, jag vet tongue men som sagt så skall jag jorda ordentligt nästa gång tongue Dubbla 50mm2 kablar till varje steg wink

Trodde det var bra men var inte så haj på ljud då men man lär sig av sina misstag wink

jodå, helt underbar faktiskt. Synd att dom inte säljs på så många ställen längre bara. Skulle vilja ha en till nämligen.

Bra jord betyder inte bara tjock kabel, plåtrent måste det vara och helst i en balk eller liknande för att få bästa kontakt.

Billjuds intresserad
75 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
stRaend skrev:
Volvo02 skrev:
kalle_kalle skrev:

jodå, helt underbar faktiskt. Synd att dom inte säljs på så många ställen längre bara. Skulle vilja ha en till nämligen.

Bra jord betyder inte bara tjock kabel, plåtrent måste det vara och helst i en balk eller liknande för att få bästa kontakt.

Dom sålde dom ju som fan ett tag överallt tyckte jag men nu har jag inte sett dom på ett tag faktiskt tongue men dom finns på pricerunner iaf smile

jag har och ska jorda i bältesfästet, de brukar vara vanligt på volvo så jag antar att det är bra? annars tips på stället å jorda i en 945? finns det nått "max" avstånd mellan jordpunkterna?

Brorsan hade en idé som jag tyckte hördes jävligt bra ut: Man tar en koppar stav och jordar den i bältet eller på något annat bra ställe och sen så jordar man allt som har med steg å göra på den staven på olika anslutningar då förstås big_smile vad tycks om den idén?

stRaend
29 november 2010
det finns ju redan många som gör så, att dom svetsar fast ett stag och jordar allt i den. Men annars så kan du ju bara jorda i bältesfästet som du redan gjort. Det bör ju finnas minst 2 iallafall?

Billjuds intresserad
75 Inlägg
29 november 2010
Trådstartare
stRaend skrev:
det finns ju redan många som gör så, att dom svetsar fast ett stag och jordar allt i den. Men annars så kan du ju bara jorda i bältesfästet som du redan gjort. Det bör ju finnas minst 2 iallafall?

haha smile jag har aldrig hört talas om de men då borde de ju funka bra då tongue

stRaend
29 november 2010
http://www.garaget.org/?car=166219&image=2134534

stickan's golf, dock inte svetsat men principen den samma.

Billjuds intresserad
75 Inlägg
29 november 2010
Trådstartare
stRaend skrev:

precis smile men de måste väl vara bättre me ett koppar plattjärn eller?

stRaend
29 november 2010
Volvo02 skrev:
stRaend skrev:

bara det att du inte kan svetsa i koppar, annars hade det säkert varit skit bra..

4 693 Inlägg
29 november 2010
stRaend skrev:
Volvo02 skrev:
stRaend skrev:

bara det att du inte kan svetsa i koppar, annars hade det säkert varit skit bra..

Löda? roll

Booyakasha!

Sök