3660
Sök

Tips på bra framsystem i en 945a me 2st 15"

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
29 november 2010
http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=159 2x sånna fram skull nog låta bra:) och hänga med ´15

stRaend
29 november 2010
Softis skrev:
stRaend skrev:
Volvo02 skrev:

precis smile men de måste väl vara bättre me ett koppar plattjärn eller?

bara det att du inte kan svetsa i koppar, annars hade det säkert varit skit bra..

Löda? roll

jojo tongue det går ju, fast tror inte "vanlig" lödning funkar. Hårdlödning kanske?

4 693 Inlägg
30 november 2010
stRaend skrev:
Softis skrev:
stRaend skrev:

bara det att du inte kan svetsa i koppar, annars hade det säkert varit skit bra..

Löda? roll

jojo tongue det går ju, fast tror inte "vanlig" lödning funkar. Hårdlödning kanske?

Lär ju finnas någon typ av svetsning av koppar. Kan man svetsa i gjutjärn så smile

Booyakasha!

stRaend
30 november 2010
får väl rätta mig roll fast jag vet fortfarrande inte ifall det går svetsa koppar på karossen? Är inte så jätte kunnig inom detta område, bara att jag hade hört att det inte gick att svetsa koppar, men det går alltså ifall man vill tongue

"Vid svetsning av koppar bör arbetsstycket noggrant förvärmas. TIG svetsning är den vanligast förekommande svetsmetoden.
Men även Gassvetsning eller svetsning med belagda elektroder förekommer även. Elektrod E 218 , fosforkopparlod A 313 med 2% silverinnehåll, A 301 med 5% silverinnehåll. Vid svetsning med belagd elektrod förvärm ordentligt till ca: 500-600°C."

http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=5512

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
30 november 2010
man svetsar inte koppar utan man  löder ! man använder sig ar en gasolbrännare lr en  gassvets med låg värme för att löda koppar men att löda fast kopparen i plåten på bilen  de blir nog inte bra.. de kmr nog reagera emot plåten lr plåten emot kopparen .. använd mässing  emot plåten... den kan du löda fast med silverlod..

Billjuds intresserad
75 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
Men går det inte lika bra å skruva fast den mot karossen då? eftersom koppar är så mjukt så blir det ju kontakt på hela ytan som ligger mot karossen om man drar åt det hårt smile eller?

Billjuds intresserad
75 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
christofer_k skrev:
http://www.blekingebilradio.se/product.html/focal-access1-165a1?category_id=159 2x sånna fram skull nog låta bra:) och hänga med ´15

Ja, kanske det tongue men dom spelade inte så höga Hz? vet inte om det gör så stor skillnad på ljudet men tongue

stRaend
30 november 2010
christofer_k skrev:
man svetsar inte koppar utan man  löder ! man använder sig ar en gasolbrännare lr en  gassvets med låg värme för att löda koppar men att löda fast kopparen i plåten på bilen  de blir nog inte bra.. de kmr nog reagera emot plåten lr plåten emot kopparen .. använd mässing  emot plåten... den kan du löda fast med silverlod..

där ser man igen , hade väl för mig att jag hört rätt. fast sen när jag började googla så stod det svetsning av koppar osv. men men. Då hade jag rätt från början roll

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
30 november 2010
stRaend skrev:
christofer_k skrev:

där ser man igen , hade väl för mig att jag hört rätt. fast sen när jag började googla så stod det svetsning av koppar osv. men men. Då hade jag rätt från början roll

mjo funkar nog att hårdlöda men  isf med silverlod men  rekomenderas in  då de kmr börja rosta  lr  kopparn kmr börja korrigera lr vad de heter  var ett tag sen man gick skola:)

2 914 Inlägg
30 november 2010
funkar annars superb för mig att "bara" slipa rent och bulta med M8 genom någon balk eller liknande,
(byt även upp dig i jordpunkten mellan kaross och batteri). tongue

svetsa koppar mot plåt skulle inte jag göra. bulta med lagomt många bultar (beroende på hur långt "Distributionsblocket" är)

Billjuds intresserad
75 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
funkar annars superb för mig att "bara" slipa rent och bulta med M8 genom någon balk eller liknande,

svetsa koppar mot plåt skulle inte jag göra. bulta med lagomt många bultar (beroende på hur långt "Distributionsblocket" är)

kaross och batteri har jag fixat redan smile ja, det borde va bättre att skruva fast det tycker jag tongue

2 914 Inlägg
30 november 2010
Volvo02 skrev:
kalle_kalle skrev:

kaross och batteri har jag fixat redan smile ja, det borde va bättre att skruva fast det tycker jag tongue

jopp. det tror jag med. smile hitta REJÄLA ställen att bulta i, inte bara nån punktsvetsad gammal plåtjävel. balkar ska det vara smile

535 Inlägg
30 november 2010
kalle_kalle skrev:
dubbla effekten är ingen fara, jag spelar med 900Wrms på min bas som tål 400Wrms tongue
funkar primas, och har inte spelat spec. snällt med den heller. tongue

måste ju då bara tillläga att ja kör med 3 000 wrms st till mina basar som skall tåla har för mig det stod 700 wrms på kartongen, mera än 700wrms va det iallfall inte. så bara effekten e bra så tål dom gööt:)

Billjuds intresserad
75 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
DKn skrev:
kalle_kalle skrev:
dubbla effekten är ingen fara, jag spelar med 900Wrms på min bas som tål 400Wrms tongue
funkar primas, och har inte spelat spec. snällt med den heller. tongue

måste ju då bara tillläga att ja kör med 3 000 wrms st till mina basar som skall tåla har för mig det stod 700 wrms på kartongen, mera än 700wrms va det iallfall inte. så bara effekten e bra så tål dom gööt:)

bra å veta! tongue

Billjuds intresserad
75 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
men vad är det egentligen man ska kolla på om det inte är effekten? känsligheten tycker jag kan vara lite missvisande då den bara visar känsligheten vid 1 watt tongue

2 914 Inlägg
30 november 2010
Volvo02 skrev:
men vad är det egentligen man ska kolla på om det inte är effekten? känsligheten tycker jag kan vara lite missvisande då den bara visar känsligheten vid 1 watt tongue

haha det är så den mäts.
dom kör in 1 watt och mäter db från en meters håll, tongue den teoretiska verkningsgraden,

på högtalare så ska man näst intill skita i Wattantalet. mer på tillverkare / pris och vad den var skapad för att spela, tongue

Billjuds intresserad
75 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
Volvo02 skrev:

haha det är så den mäts.
dom kör in 1 watt och mäter db från en meters håll, tongue den teoretiska verkningsgraden,

på högtalare så ska man näst intill skita i Wattantalet. mer på tillverkare / pris och vad den var skapad för att spela, tongue

Men just de med känsligheten så kan ju en högtalare som är bra på 1 watt vara sämre än en annan när man matar på mer watt, eller hur?

Men ska man kolla Hz och så också? Så om man skulle hitta ett par bra MTX högtalare som på pappret ser bättre ut än några Dls högtalare för dubbla priset så är automatiskt Dlsen bättre? hmm tongue

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 november 2010
Bästa sättet att ta reda på vilken som är bäst? Lyssna! Åk till en butik, kompis eller nån snäll person som har det du är intresserad av och lyssna själv. smile Jag har själv köpt saker bara genom att titta på dom eller läsa och blivit missnöjd, nu har jag börjat lyssna på dom (får visserligen åka en bit ibland) och det är så mycket roligare. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Billjuds intresserad
75 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Bästa sättet att ta reda på vilken som är bäst? Lyssna! Åk till en butik, kompis eller nån snäll person som har det du är intresserad av och lyssna själv. smile Jag har själv köpt saker bara genom att titta på dom eller läsa och blivit missnöjd, nu har jag börjat lyssna på dom (får visserligen åka en bit ibland) och det är så mycket roligare. smile

Jag kan tänka mig de tongue jo, det är nog det bästa sättet men bara för att det låter bra i någon annans bil så behöver det ju inte låta likadant i min wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 december 2010
Just därför så ska du såklart helst prova i just DIN bil! smile Det näst bästa sättet är att fråga nån som har en likadan bil som en själv och har lite koll.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök