3762
Sök

Motorstopp och lysande motorkontrollampa - Opel Vectra 89 (igen!:-/)

260 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
Hej igen!

Jahapp, så var det dags för nästa huvudbry kring min "pärla" till bil.
Förra gången jag skrev (nån vecka sen) var den totaldöd när jag skulle starta den. Putsade polerna på batteriet och fräschade upp jordningen och sen dess har det funkat bra med den biten. Den startar som den ska.

Men sedan la jag märke till att den börjar stanna mitt i körningen när jag släpper på gasen och t ex ska växla ner. Först trodde jag bara det var nåt tillfälligt, men idag hände det tre gånger på en mil. Eftersom bilen ännu rullar när den stannar (jag kör ju som vanligt när det händer, kanske 50-60 km/h vid tillfället), kan jag "rädda" det genom att gasa på igen. Då går den igång och fortsätter som inget hade hänt.

Men idag efter tredje stoppet tändes motorkontrollampan och har lyst troget sedan dess.

Så - någon som har en aning vad det kan vara frågan om? Jag ska tillägga att jag kallstartat bilen om det kan ha nån betydelse. Det är kring 20 minusgrader. Kör 95-oktanig bensin.

Pappa tänkte att det kanske kunde vara bränslefiltret som behöver bytas? Men han är ingen bilexpert, så... Och jag tänkte om det var bensinpumpen som inte funkar? När den vill stanna men går okej bara jag gasar?

Fast det kanske kan vara 1000 olika grejer när motorkontrollampan lyser?

Ska höra med verkstan snarast men kom gärna med förslag om ni har!

(Ps. Motorstoppen kommer när jag ska växla ner och släpper gasen för att bromsa in.)

Sök