Igår när jag körde bilen funkade allt som det ska. I morse när jag åkte hemifrån vägrade turbon snurra. Låg på -1 bar hela tiden.. Efter ca 1 mils körning började turbon hanka sig upp mot 0 bar, och efter drygt 1.5 mil snurrade den som vanligt.. Motorn gick i övrigt "bra" upp till 3-4 tusen varv men vägrade varva mer än så förän turbon snurrade igen.
Är det en -94? Isåfall kan turbon kan ha fryst. Vet inte om det är det problemet på din bil men dom första T5:orna kunde det vara så att när det var för kallt så kunde turbon frysa fast. Dom gjorde om luft intaget på senare modeller
Mekanikern som jag pratade med sa nått om att den tog in för kall luft, på senare modeller har dom gjort om så att det är mindre risk att den fryser. Tror dom tar luften från under huven. Fattade inte riktigt hur men det var "ganska vanligt". Hur ofta "ganska vanligt" är har jag ingen aning om. Vet inte hur skadligt det är
Är det en -94? Isåfall kan turbon kan ha fryst. Vet inte om det är det problemet på din bil men dom första T5:orna kunde det vara så att när det var för kallt så kunde turbon frysa fast. Dom gjorde om luft intaget på senare modeller
Turbon kan inte frysa ihop. Hade den gjort det så är det tveksamt om bilen ens startat. Däremot så fryser ofta intercoolern ihop om dräneringshålet är igensatt. Även en intercooler som inte är rengjord kan frysa ihop. Det var därför mn gjorde om tryckrören vilket hjälper upp lite av situationen. Men är dräneringen igensatt eller att intercoolern satt igen ändå under åren så den fryst ihop hjälper inga tryckrör i världen.
Men får helt enkelt ta att göra ren intercoolern invändigt och se till så att dräneringshålet är öppet om man vill slippa bekymmer.
Marlboroman: Är det sannolikt det som är problemet på min bil? Visste inte ens att jag hade en intercooler.
Men nu snurrar ju turbon i alla fall, dock får den inte upp något positivt tryck... Kan det vara som poppsey skrivit att wastegate/dump frysit alt. kärvat ihop?
Edit: Om den frusit borde den tinat på de 20-30 minuter som jag körde bilen igår iofs..
Det är inget ovanligt problem den här årstiden. Det är nåt att kolla upp. Brukar kunn synas rätt bra om man öppnar huven och öppnar gasspjället för hand. Då sugs slangarna till tryckrören ihop om intercoolern är frusen. Hade wastegaten frusit ihop under natten så borde den ha skenladdat istället tills den tinade.