3385
Sök

Tråden om Effekt, d.v.s Watt!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 maj 2011
Rigan skrev:
Lonefox skrev:
Rigan skrev:

Nja. Effekten slutsteg lämnar behöver inte alls vara ens i närheten av vad som står på steget vid full gain, fullt basslag och prefekt strömförsörning.

En bas är INTE någon enkel resistor, utan ett reaktivt motstånd.

Reaktivt motstånd?
Jo t.ex. portade baslådor har en port som resonerar tillsammans med den. Denna gör att ibland arbetar basen lättare och ibland trögare. Detta gör att vid vissa frekvenser kan basens impedans (ohm) ligga så högt som 50 Ohm, trots att man kopplat basen till två ohm.

Med andra ord:
Vid olika frekvenser i en portad låda så hoppar slutstegets effekt upp och ner som en jojo vid basslag. Jag har hört en del som hävdar att slutsteg "mår dåligt" av detta och jag kan i och för sig förstå vad de menar, även fast jag fullkomligt skiter i det. Slutna lådor är då i detta avseendet "mycket snällare" mot slutsteg.

Nu har jag bara skrapat lite på ytan av det mer avancerade underliggande sakerna inom bilstereo som ingen verkar bry sig om. Någon annan får gärna fylla på med mer inlägg om impedanskurvor för jag vet inte riktigt hur man skall förklara detta på ett enkelt sätt..

En portad låda har som högst motstånd vid avstämningsfrekvensen ja (bandpass kan ha två toppar om man har en parallellventilerad lösning ja) vilket en hel del db-jägare utnyttjar då detta bla. för att det kräver mindre ström. Effektlagen ngn? wink

Men ja....detta är ngt som behöver förklaras, men på EGET hå¨ll då detta är generellt övergripande och det vi börjat halka in på här nu är överkurs för denna tråd och dess syfte. smile

Det elektriska motståndet är faktiskt som lägst vid avstämningsfrekvens.
http://www.bilstereoipraktiken.se/pdf/k … da4-28.pdf

Det akustiska motståndet är däremot, precis som du sa, högst här.

Just ja....det var den jag var ute efter roll
Sorry :S

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 035 Inlägg
30 maj 2011
Om man vill ha ett så långt elektroniskt motstånd, menas det då så lite ohm som möjligt?
Och hur uppnår man så lågt motstånd som möjligt? endast utav labbning och helt korrekt låda?

Biljudsveteran sen 1984!

451 Inlägg
1 juni 2011
bosabengt skrev:
Om man vill ha ett så långt elektroniskt motstånd, menas det då så lite ohm som möjligt?
Och hur uppnår man så lågt motstånd som möjligt? endast utav labbning och helt korrekt låda?

Precis.

Om du kikar lite på impedanskurvan jag länkade så ser du att baslådan ger ett lågt elektriskt motstånd till basen mellan 20 och 60hz. Så ser det ut för typiska djupbaslådor och det förklarar väl lite grann varför de höga bastonerna inte riktigt hänger med vid de högre tonerna.

Impedanskurvan är oftast intressant att titta på om du har ett löjligt kraftigt slutsteg till underdimensionerade basar och du vill koppla så att största möjliga välljud uppnås. Det är inte alltid det blir bättre av att lasta upp steget så högt man kan, även om det oftast är så att just detta låter bäst.

187 Inlägg
1 juni 2011
en mycket bra och intressant tråd.. hoppas på fler kloka inlägg (Y)

Nya planer..

Sök