3445
Sök

Avgasljud, högt och vasst utan muller?

26 Inlägg
1 december 2010
Trådstartare
Har funderat lite på det här med olika avgasljud och hur avgassystem är konstruerade. Jag har bara funderat och inte kommit fram till något ännu så jag söker lite fakta här.

Alla vet väl hur man får ett maffigt muller med hjälp av 3" och japs dämpare etc. Men hur får man det där rappa och vassa ljudet? Är det helt enkelt motorn allting hänger på?

Om vi tar en Volvo B230 som exempel, är det möjligt med den motorn? Min erfarenhet är att det låter epatraktor om man kör öppet eller mullrigt med 3".

Det jag misstänker är att det hänger mycket på motorn och hur den är byggd/trimmad.

2 403 Inlägg
1 december 2010
Nu är inte jag något proffs på avgasljud mm. men jag har ett ganska bra hum om vad som bestämmer ljudet iaf.  Det har till mycket stor del att göra med avgassystemet och en mindre del till motor.

Om du söker på internet bör du hitta en del om avgassystemsbyggen. Har faktiskt sett en gammal bruksbil som hade ett enormt vasst ljud med då var det en ingenjör som tillverkat det också.

Bara och söka på guider så får du nog till ett lyckat ljud wink

2 403 Inlägg
1 december 2010
Men teoretiskt sätt borde det ge ett vasst ljud om du gjortde 2st avgassystem som är ganska tunna samt små slutburkar ? Rätta mig gärna om jag har fel.

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
1 december 2010
Hade en 245a med b230f motorn och på den så böt jag ut sista ljuddämparen (den tvärstälda) imot ett rakt 2" rör men behöll den där sista "gubbkröken och fick ett förvånansvärt vasst ljud.
Antar att ett större rör mullrar och ett mindre ger det där vassa intensiva ljudet.

Edit: För att få mer resonans så ska man inte ha en ljuddämpare precis på slutet (slutdämpare/japps)
Senast redigerat av Ubbe83 (1 december 2010)

Svenska Subaru Imprezaklubben...

2 403 Inlägg
1 december 2010
Sen tjockleken på godset spelar ganska stor roll också. Har du ett tjock material får du räkna med ett mörkare/ dovare ljud.

26 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
Jag har sökt en del på nätet men har inte hittat något om ljudegenskapen åt det här hållet utan det har bara vart hur man får till ett maffigt mullrande ljud.

Men flera små rör skulle kunna vara något att forska vidare på.

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
2 december 2010
Oftopic: Men alla vet att det bästa sättet för att få ett "maffigt muller" är att köra Boxermotor wink

Svenska Subaru Imprezaklubben...

Sök