Hej.
Jag lyckades ta mitt körkort i måndes

så nu är jag sjukt sugen på att skaffa bil. har en ganska stram budget ca 15 000 till bil och försäkring. Tänkte be om lite råd och information om försäkring.
Jag tänkte köpa av en privatperson och undrar vilka krav jag kan ställa på honom. jag vet att jag inte kan få några garantier men ett väl ifyllt kvitto plus någon form av säkerhet på att den iaf rullar hem.
det finns ganska många checklistor där ute på vad man ska kolla på vid köp av beg bil så inget behov av det.
sedan undrar jag lite om försäkring, tänkte skriva bilen på min kära mor för att det blir mycket billigare att teckna försäkring om man är över 25. Är det e bra eller dålig idé?
Sedan undrar jag om det är lönt att teckna mer än trafikförsäkring på en bil för ca 10 000?
Sedan hur kommer bilen att vara försäkrat från att jag köper den till att jag har skaffat försäkring, får han pengar vid olycka eller jag?
ifall han inte har försäkring när jag köper den får jag ändå köra bilen? och vad händer vid olycka?
Sedan vill jag veta vad ni skulle rekommendera för bilar, hade tänkt mig en volvo ca 740 kanske hyundai sonata eller saab 900.
förklara gärna varför jag ska välja den bilen ni tycker är bäst.
mina krav på bilen är att den rullar är lättmeckat (vill lära mig) plus att det ska hända nått när man trycker på gasen.