4413
Sök

Byta bromsslang, audi 80 -92

37 Inlägg
6 december 2010
Trådstartare
#1
Växelslangen till min audi 80 blev underkänd på kontrollbesiktningen. Jag måste byta ut den eller hitta någon som kan hjälpa mig med det! smile jag tycker det e lite väl dyrt att betala över 3000 för det i en verkstad. Är det någon i sthlm som skulle kunna fixa detta eller vet en bra, billig verkstad?

Mvh.
Senast redigerat av huacay (7 december 2010)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
6 december 2010
#2
Vad är en växelslang?



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

37 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
#3
te_wik skrev:
Vad är en växelslang?



Mvh Tommy

Hade jag skrivit växelslang?! jag menade bromslang! hmm

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 december 2010
#4
huacay skrev:
te_wik skrev:
Vad är en växelslang?



Mvh Tommy

Hade jag skrivit växelslang?! jag menade bromslang! hmm

Haha, ja det hade du! big_smile

Men en bromsslang är simpel att byta. Knappast att det kostar 3000kr på en verkstad, tar ju inte mer än 15min.

Tycker du ska höra med en polare eller någon som gjort det förut så han/hon kan instruera dig och kontrollera så det blir gjort ordentligt. Bromsar är viktigt.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

5 710 Inlägg
7 december 2010
#5
te_wik skrev:
Men en bromsslang är simpel att byta. Knappast att det kostar 3000kr på en verkstad, tar ju inte mer än 15min.

OM man nu får bort den på ett bra sätt och OM man får bort luftnippeln på oket utan att den går av....

MVH Jonas
..............

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 december 2010
#6
jonTe skrev:
te_wik skrev:
Men en bromsslang är simpel att byta. Knappast att det kostar 3000kr på en verkstad, tar ju inte mer än 15min.

OM man nu får bort den på ett bra sätt och OM man får bort luftnippeln på oket utan att den går av....

Visst, det kan ju bråka. Men fortfarande kommer det inte kosta i närheten av 3000kr om man nu inte måste börja byta bromsrör och annat ifall det börjar vrida sig.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

10 287 Inlägg
7 december 2010
#7
Timpriserna är groteska här i Stockholm...roll

Jag har iofs gamla garagepolare som driver bilverkstäder som har hyfsade priser. Men om man måste klippa slangen, bort med oket och värma och jävlas så drar det iväg.

/Göran

te_wik skrev:
Visst, det kan ju bråka. Men fortfarande kommer det inte kosta i närheten av 3000kr om man nu inte måste börja byta bromsrör och annat ifall det börjar vrida sig.


Mvh Tommy

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 december 2010
#8
Sharky skrev:
Timpriserna är groteska här i Stockholm...roll

Jag har iofs gamla garagepolare som driver bilverkstäder som har hyfsade priser. Men om man måste klippa slangen, bort med oket och värma och jävlas så drar det iväg.

/Göran

te_wik skrev:
Visst, det kan ju bråka. Men fortfarande kommer det inte kosta i närheten av 3000kr om man nu inte måste börja byta bromsrör och annat ifall det börjar vrida sig.


Mvh Tommy


Visst, men även om det bråkar och timpriset ligger på säg 1000kr/h så ska det inte ta tre timmar för byte av en bromsslang.

Men ifall det nu skulle göra det så måste verkstaden ringa kunden innan och fråga om det är OK.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

10 287 Inlägg
7 december 2010
#9
Nu vet vi inte vart han har ringt men märkesverkstad är upp mot 1800 kr/tim.
Så lämna bilar till märkesverkstad går bara om man skiter pengar i höga valörer.

/Göran

te_wik skrev:
på säg 1000kr/h

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 december 2010
#10
Sharky skrev:
Nu vet vi inte vart han har ringt men märkesverkstad är upp mot 1800 kr/tim.
Så lämna bilar till märkesverkstad går bara om man skiter pengar i höga valörer.

/Göran

te_wik skrev:
på säg 1000kr/h


Såpass alltså?? Ja jäklar, det var saftigt. Vet iofs inte vad märkesverkstaderna här tar men skulle tro MAX 1200kr, vilket är nog så dyrt redan tycker jag.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

37 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
#11
te_wik skrev:
huacay skrev:
te_wik skrev:
Vad är en växelslang?



Mvh Tommy

Hade jag skrivit växelslang?! jag menade bromslang! hmm

Haha, ja det hade du! big_smile

Men en bromsslang är simpel att byta. Knappast att det kostar 3000kr på en verkstad, tar ju inte mer än 15min.

Tycker du ska höra med en polare eller någon som gjort det förut så han/hon kan instruera dig och kontrollera så det blir gjort ordentligt. Bromsar är viktigt.



Mvh Tommy

uhm ja även här hade jag skrivit lite fel, egentligen vill den här verkstan ta 1500 för byte av både inner och ytre bromslang. Men på bilprovningen sa dom ju att jag bara skulle byta den ytre som hade en spricka på sig. Jag har faktiskt ingen vän som har gjort något sånt tidigare. Om jag bara visste någon som kunde instruera mig skulle jag väldigt gärna göra det själv. hmm

Mvh

37 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
#12
Om det är ungefär lika lätt som att byta tändlås, skulle jag nog klara det!tongue
Hur ska man göra med bromsvätskan när man drar ur slangen? hmm

I kostnadsförslagen som jag fick från en verkstad står det Hydraulvätska, lufta 500 kronor
Vad innebär "Hydraulvätska lufta"? skulle man kunna själv fixa det med?

Mvh
Senast redigerat av huacay (7 december 2010)

10 287 Inlägg
7 december 2010
#13
Om allting går lätt att lossa så är det enkelt. Om skiten sitter fast så är det inte kul. (det finns stor risk att skiten sitter efter 18 år).
Bromsvätska behöver du fylla på. Även om man joxar med att nypa gamla slangen så rinner det ur en hel del. Lufta måste du göra för att få ur luften ur systemet efter bytet.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök