3767
Sök

Opel Vectra -92 Kokat, nu går den dåligt

9 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
#1
Hej jag körde min bil nyligen när det var väldigt kallt och efter ett tag märker jag att den börjar gå dåligt speciellt på låga varv, den känns alltså som om man kör på för hög växel. Då märker jag att motortempen är uppe i skyarna och när jag stannar bilen ryker det vit rök från motorhuven. Det finns i princip ingen kylarvätska kvar och det är blött i större delen av motorutrymmet.

Jag låter bilen stå över natten och tar reda på lite info här på garaget, sen fyller jag på ordentligt med kylarvätska, och kollar hur oljan ser ut =ingen mjölkaktig olja varken på oljestickan eller vid påfyllningen, det ryker lite ur avgasröret men det brukar det och den luktar inget speciellt. Däremot är den lite svårstartad och den går fortfarande hackigt som jag beskrev innan, låter som en båtmotor på nåt sätt. Jag fyller på med mer kylarvätska efter att jag kört en kort stund eftersom det nästan var tomt i expansionskärlet. Tredje gången jag startar den hade jag fyllt på ännu lite mer kylarvätska och i början gick den dåligt men efter ett tag så går den som vanligt igen.


BÖRJA HÄR OM NI INTE ORKAR LÄSA BAKGRUNDINFON!


Idag körde jag igen och då går den dåligt igen och låter ännu mer som en båtmotor, avgaserna luktar nästan som smällare också. Det ryker också mycket från avgasröret.

Nu undrar jag om det verkligen är topplockspackningen som är felet vilket jag befarar och då är det väl kört med en så här gammal bil? Eller kan det vara nåt annat som jag kan testa?

474 Inlägg
7 december 2010
#2
reeman skrev:
Hej jag körde min bil nyligen när det var väldigt kallt och efter ett tag märker jag att den börjar gå dåligt speciellt på låga varv, den känns alltså som om man kör på för hög växel. Då märker jag att motortempen är uppe i skyarna och när jag stannar bilen ryker det vit rök från motorhuven. Det finns i princip ingen kylarvätska kvar och det är blött i större delen av motorutrymmet.

Jag låter bilen stå över natten och tar reda på lite info här på garaget, sen fyller jag på ordentligt med kylarvätska, och kollar hur oljan ser ut =ingen mjölkaktig olja varken på oljestickan eller vid påfyllningen, det ryker lite ur avgasröret men det brukar det och den luktar inget speciellt. Däremot är den lite svårstartad och den går fortfarande hackigt som jag beskrev innan, låter som en båtmotor på nåt sätt. Jag fyller på med mer kylarvätska efter att jag kört en kort stund eftersom det nästan var tomt i expansionskärlet. Tredje gången jag startar den hade jag fyllt på ännu lite mer kylarvätska och i början gick den dåligt men efter ett tag så går den som vanligt igen.


BÖRJA HÄR OM NI INTE ORKAR LÄSA BAKGRUNDINFON!


Idag körde jag igen och då går den dåligt igen och låter ännu mer som en båtmotor, avgaserna luktar nästan som smällare också. Det ryker också mycket från avgasröret.

Nu undrar jag om det verkligen är topplockspackningen som är felet vilket jag befarar och då är det väl kört med en så här gammal bil? Eller kan det vara nåt annat som jag kan testa?

Jag skulle tippa på topplockspackingen tyvärr, eller/och skev topp. Möjligen även sprucken, vet dock inte om det är vanligt på dessa motorer?
Men ja.. Är det "bara" packningen är det väl nog inte ett så stort jobb, så kört är det ju inte!


Mercedes-Benz Diesel
167 Inlägg
7 december 2010
#3
toppackningen till 110% har man en gamm bil så ska man alltid öppna motorhuven( om den ståt en längre tid el. över natten) och känna på övre/nedre kylarsslang om det är hårt eller lätt-tryckt...tror de hade frysit på din och att det blev över tryck för den koka och då sprack kylarslangen eller så sköt den ut vatten från behållaren du fyller på vatten/glykol i det är nämligen en ventil(på locket) som öppnar sig på denna modell o släpper ut över trycket

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3

9 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
#4
Alka0512 skrev:
Jag skulle tippa på topplockspackingen tyvärr, eller/och skev topp. Möjligen även sprucken, vet dock inte om det är vanligt på dessa motorer?
Men ja.. Är det "bara" packningen är det väl nog inte ett så stort jobb, så kört är det ju inte!

Vad betyder det här då, stort jobb? menar du inte så dyrt?? Hur kollar jag upp vad det är?

Är väldigt oteknisk av mig så kan inte göra speciellt mycket själv...

9 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
#5
dieselkungen1 skrev:
toppackningen till 110% har man en gamm bil så ska man alltid öppna motorhuven( om den ståt en längre tid el. över natten) och känna på övre/nedre kylarsslang om det är hårt eller lätt-tryckt...tror de hade frysit på din och att det blev över tryck för den koka och då sprack kylarslangen eller så sköt den ut vatten från behållaren du fyller på vatten/glykol i det är nämligen en ventil(på locket) som öppnar sig på denna modell o släpper ut över trycket

Är som sagt värdelös på motorer men om det är toppackningen så blir det dyrt va?

Forummoderator
18 151 Inlägg
7 december 2010
#6
Skulle prova att byta packning om jag var du. Förutsatt då att du gillar bilen och vill köra den ett tag till! Hade ett liknande problem på en Opel på sent nittiotal och jag köpte en packning och en Haynesmanual och det gick prima! Inte sååå praktiskt lagd men gick bra och billigt blev det! Sen finns vi ju här om du stöter på patrull!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

9 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
#7
Dieselsmurfen skrev:
Skulle prova att byta packning om jag var du. Förutsatt då att du gillar bilen och vill köra den ett tag till! Hade ett liknande problem på en Opel på sent nittiotal och jag köpte en packning och en Haynesmanual och det gick prima! Inte sååå praktiskt lagd men gick bra och billigt blev det! Sen finns vi ju här om du stöter på patrull!

Okej, bilen har funkat bra fram till nu och jag är riktigt nöjd med den så om den skulle funka ett tag till så vore det prima! Jag har redan en haynes handbok för min bil, var det en sådan du menade? Men är det troligt att det är därför bilen går dåligt? För det känns som den inte går på alla cylindrar liksom.. Sen en fråga till, är det dåligt om man skulle låta den stå ett tag innan man fixar den?


Tack för sjukt snabba svar:)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 260 Inlägg
7 december 2010
#8
reeman skrev:
Hej jag körde min bil nyligen när det var väldigt kallt och efter ett tag märker jag att den börjar gå dåligt speciellt på låga varv, den känns alltså som om man kör på för hög växel. Då märker jag att motortempen är uppe i skyarna och när jag stannar bilen ryker det vit rök från motorhuven. Det finns i princip ingen kylarvätska kvar och det är blött i större delen av motorutrymmet.

Jag låter bilen stå över natten och tar reda på lite info här på garaget, sen fyller jag på ordentligt med kylarvätska, och kollar hur oljan ser ut =ingen mjölkaktig olja varken på oljestickan eller vid påfyllningen, det ryker lite ur avgasröret men det brukar det och den luktar inget speciellt. Däremot är den lite svårstartad och den går fortfarande hackigt som jag beskrev innan, låter som en båtmotor på nåt sätt. Jag fyller på med mer kylarvätska efter att jag kört en kort stund eftersom det nästan var tomt i expansionskärlet. Tredje gången jag startar den hade jag fyllt på ännu lite mer kylarvätska och i början gick den dåligt men efter ett tag så går den som vanligt igen.


BÖRJA HÄR OM NI INTE ORKAR LÄSA BAKGRUNDINFON!


Idag körde jag igen och då går den dåligt igen och låter ännu mer som en båtmotor, avgaserna luktar nästan som smällare också. Det ryker också mycket från avgasröret.

Nu undrar jag om det verkligen är topplockspackningen som är felet vilket jag befarar och då är det väl kört med en så här gammal bil? Eller kan det vara nåt annat som jag kan testa?

Du tittar inte ofta på tempmätaren verkar det som.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Mercedes-Benz Diesel
167 Inlägg
7 december 2010
#9
njaa dyrt vet ja väl inte men som dieselsmurfen sa, gillar du den osv så är de värt en packning kostar ksk 1000kr max?! gå in på mekonomen sen söker du efter den packningen sök med hjälp av reg.nr , men du ksk måste plana toppen oxå kan ju vara så illa  men de kostar inte många ören!

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3

474 Inlägg
7 december 2010
#10
reeman skrev:
Alka0512 skrev:
Jag skulle tippa på topplockspackingen tyvärr, eller/och skev topp. Möjligen även sprucken, vet dock inte om det är vanligt på dessa motorer?
Men ja.. Är det "bara" packningen är det väl nog inte ett så stort jobb, så kört är det ju inte!

Vad betyder det här då, stort jobb? menar du inte så dyrt?? Hur kollar jag upp vad det är?

Är väldigt oteknisk av mig så kan inte göra speciellt mycket själv...

Precis, är ju ganska gott om utrymme runt toppen i dessa bilar så det ska nog gå ganska enkelt tycker jag! Som sagt kan du ju kolla vad topp packning kostar på mekonomen.. Kan kanske även finnas en "sotningssats"? Brukar innehålla allt som behövs när man lyfter toppen.
Om du bodde i närheten här hade man säkert kunnat hjälpt till, men lite svårt när man inte vet var du bor.. wink hehe


9 Inlägg
8 december 2010
Trådstartare
#11
Alka0512 skrev:
Precis, är ju ganska gott om utrymme runt toppen i dessa bilar så det ska nog gå ganska enkelt tycker jag! Som sagt kan du ju kolla vad topp packning kostar på mekonomen.. Kan kanske även finnas en "sotningssats"? Brukar innehålla allt som behövs när man lyfter toppen.
Om du bodde i närheten här hade man säkert kunnat hjälpt till, men lite svårt när man inte vet var du bor.. wink hehe

Okej tack för att ni ger mig hopp:) Jag ska försöka kolla upp vad det kostar men det verkar som det är värt det men är det inte så att jag borde konstatera säkert att det är topplockspackningen först? Okej sotningssats alltså det ska jag komma ihåg, tyvärr bor jag i Gällivare så det är en bit bort;) det är dessutom en sväng till mekonomen men jag ska till Linköping över jul, då kan man välja mellan biltema o mekonomen vilket rekomenderar ni? Och om jag vill fixa den innan, var kan man då vända sig för att hitta sotningssats? smile

10 287 Inlägg
8 december 2010
#12
Nog borde du kunna skramla fram hjälp även i Gällivare. Polare eller
farsa eller polares farsa eller....
I alla fall nån som har mekat bil förut. Har man väl greppat det grundläggande så är
detta hyfsat enkel operation men man får låta det ta den tid det tar och inte stressa
"fort men fel".

Man skall skruva bort i viss ordning, dit i viss ordning, hålla koll på kaminställning, göra
rent efter gamla packingsrester, kolla planhet, dra med moment (låna momentnyckel),....

/Göran

reeman skrev:
tyvärr bor jag i Gällivare )

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

9 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
#13
Ska först och främst tacka för hjälpen ni bistod med:)

Har haft mycket att göra så inte hunnit vara inne och skriva här men jag beslutade mig för att lämna in bilen på verkstaden för en felsökning, de kom fram till att det var ett tändstift som inte fungerade (eller flera) så dom byttes ut och nu funkar pärlan;)


Tänkte om ni var intresserade av lösningen bara:)


Sök