2923
Sök

Webasto ? batteri dödare ?

12 Inlägg
8 december 2010
Trådstartare
#1
hej har en till fråga
jag har en webasto bensin värmare i min Touareg 2003
men sist jag var inne med hos meken
så varna han mig att använda den efter som han sa dödar den batteriet
och efter som jag har (tror jag) ett dåligt batteri så vågar jag inte använda den


nån som vet nå mer om det här
har han rätt?


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
8 december 2010
#2
Kan kanske vara värt att ha bra batteri i en så ny bil? Åker du mestadels kortare sträckor så kan jag tänka mig att batteriet inte mår så bra då du inte hinner få upp någon direkt laddning.

Hur som så tycker jag du bör byta batteriet om du upplever det kass så slipper du stå och svära över batteritorsk på minst lämpligt ställe om Murphy själv får bestämma

Rock'n Roll

330 Inlägg
8 december 2010
#3
Värmaren går ju på el och bensin. El till elektroniken, och tändning. Får den dra ur batteriet så dödar den klart det. Efter att den startat är det ju inte speciellt mycket den drar, det är till pumpen, i princip.Men vid det här laget hade jag helt klart lagt pengarna på ett nytt batteri om jag misstänkte att mitt var dåligt, det börjar bli för kallt för att stå ute och hoppas någon granne kan hjälpa en få igång maskinen...
B!

12 Inlägg
8 december 2010
Trådstartare
#4
Jag tror ni har rätt blir till att byta
men efter jag har bytt borde det ju vara lungt att köra webaston ?


3 121 Inlägg
8 december 2010
#5
MrMrB skrev:
Jag tror ni har rätt blir till att byta
men efter jag har bytt borde det ju vara lungt att köra webaston ?

Är bilen såld med webasto är det klart den ska användas. Byt batteri om det är dåligt, det har inte med värmaren i sig att göra, skönt att kunna starta bilen oavsett.

Den bil som jag har med värmare kommer med dubbla batterier från fabrik, så antagligen drar värmaren en del.


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
8 december 2010
#6
MrMrB skrev:
Jag tror ni har rätt blir till att byta
men efter jag har bytt borde det ju vara lungt att köra webaston ?

Det beror på hur långt du kör, du kanske kan behöva underhållsladda batteriet om du kör kortare sträckor annars ska det inte vara någon fara

Rock'n Roll

21 761 Inlägg
8 december 2010
#7
Att göra underhållsladdning på batteriet någon gång då och då är aldrig fel.

När det gäller bränslevärmare så rekommenderar tex både Webasto och Eberspächer rent generellt att man bör köra bilen minst lika länge som den tid värmaren var igång, dvs om värmaren var igång 30 minuter så bör man också köra bilen minst 30 minuter för att generatorn ska hinna fylla på lika mycket som drogs ur batteriet.

Använder man den tumregeln så ska det normalt sett inte bli några större problem, under förutsättning att generatorn har bra laddspänning förstås. smile

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
8 december 2010
#8
MrMrB skrev:
Jag tror ni har rätt blir till att byta
men efter jag har bytt borde det ju vara lungt att köra webaston ?

Men det är klart att är det för kallt så bör man inte köra för länge med den för då tappar batteriet starteffekt. Har råkat ut för detta med min firmabil. Jag är nöjd med att det är lite ljummet i bilen samt att isen blir lättskrapad.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

110 Inlägg
8 december 2010
#9
värmaren ska slå av för att spara batteriet under en viss volt....

Forummoderator
18 038 Inlägg
8 december 2010
#10
Som "batterinörD" sa så är regeln värmare lika med bilkörning i minuter bra. Min gamla Volvo 745 Gl (Ja inte så gammal då så klart) hade en bensinvärmare som gick 30 min varje morgon vintertid. Hade 25 minuter till jobbet. Fungerade oklanderligt. Satte in en volt och amperemätare i bilen och de visade att den klarade skivan utan problem!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

12 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
#11
Neett skrev:
värmaren ska slå av för att spara batteriet under en viss volt....

hej menar du automatiskt ?


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
9 december 2010
#12
MrMrB skrev:
Neett skrev:
värmaren ska slå av för att spara batteriet under en viss volt....

hej menar du automatiskt ?

Ja

Rock'n Roll

Offroad Racing
3 122 Inlägg
12 december 2010
#13
Värmarna brukar dra ungefär 35w ström, (bränslepump, vattenpump, fläkten i värmaren) plus bilens kupéfläkt. Så det kanske handlar om ca 40-50w totalt när den går.

Det är inte spänningsvakt på alla värmare. Men som sagts, bra batteri och en körtid som ungefär motsvarar värmarens gångtid så funkar det utan problem.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

12 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
#14
Tack för input en
blir till att bytta batteri
och göra som ni säger värm 30 = kör 30



Sök