jsson skrev:
Mog1 skrev:
jsson skrev:
Varför vill du ha kolvar för låg komp om du ska köra på E85?
Jämt en fundering bara
annars ser allt bra ut
hehe ja du, egentligen vill jag väl ha std höjd på kolvarna men dessa kolvar var för billiga för att låta bli för ynka 2 mm vet dock inte hur mycket kompet sjunker med 2 mm lägre kolvar.. men det är ju sånt som märks.. Jag vet inte riktigt heller om jag ska köra med etanol direkt eller om jag ska börja med bensin eller så.. nackdelen då är ju att jag måste köpa spridare en omgång till.. vet inte om jag vill det
Du har inget vettigt förslag på kam?.. just nu har jag valt att köra med a-kam men nu känns det nästan som om den skulle vara för dålig..
Men men vi får se hur det blir.. din tråd ser jävligt nice ut också må jag säga
Komp höjden på kolvarna är alltså 2 mm lägre än orginal?
Har en smidd vev med 82.3 mm slag till salu om du är intresserad
(hellt ny balanserad och riktad)
då har du bara 1 mm kvar att plana av ifrån blocket. då kommer du även få en fin klämspalt på 0.3 mm
eller så planar du bara av blocket 2.3 mm så får du samma funktion fast bara 2.3 liter istället för 2.4
Ska du köra med 530/531 topp är de inte att rekomdera att köra med kolven vändandes långt under packningsplan... de fungerar men är långt ifrån optimalt
Ang kam... ja allt beror ju på vad du vill köra med för turbo mm önskemål på gång av motorn osv
Personligen har jag aldrig varit något fan av A kammen.. men V D fungerar riktigt fint... Vx3 är med gångbar men den öppnar så löjligt på avgassidan. ska du köra med lite större turbo fungerar K-kammen bra om du just är låst på orginalprofiler
En eftermarknadskam är att föredra
Tack ang min tråd förresten
Ja, precis
Smidd vev kan alltid vara intressant dock är budgeten räätt så körd i botten nu eftersom jag kom över kolvarna (då jag egentligen inte tänkt köpa kolvar denna säsong) men visst vill du ge bort den kan jag komma och hämta den
På tal om klämspalt, vad får jag ungefär för klämspalt med dessa kolvar ?.. Jag är dock lite vilse när det gäller klämspalten har inte kommit fram till om jag vill ha lite klämspalt eller mycket när jag kör överladd, men eftersom du skriver "en fin klämspalt på 0.3 mm" så antar jag att jag är ute efter så låg som möjligt.. men 0.3 mm är inte det sinnessjukt lite? Har för mig att jag läst någonstans att folk brukar ligga runt 1 mm? Jo jag ska ju som sagt köra med 531 topp, denna säsong blir det inget gjort med den, det jag mest funderar över är varför det är så många som svarvar av kolvtoppen på original kolvarna 2 mm? om det inte är någe vidare alltså?
.
Den turbon jag planerat att köra med är Turbobanditens tb60-03 (
Länk)
Egentligen vet jag inte riktigt vad jag är ute efter för karaktär på kammen, När jag köpte bilen var det ju t-kam i och den är ju grymt gå på lågt register, sen stoppade jag i 531 toppen å då vart det ju med vx3 också men den kammen gillade jag inte alls. tyckte inte det var någon vidare effekt kick någonstans i registret..
Nja det behöver inte vara orginalprofiler, öppen för förslag vettu
jag har hört massa gott om a-kammen därför införskaffade jag mig en sådan
Har suttit och kikat lite på folkracceshop.se deras kammar bra priser tycker jag, sen är ju frågan vad det kostar att härda en kam? Önskar jag hade mer kunskap om kammar och vad deras olika slipningar gör , men detta suger jag verkligen på!
Långt inlägg
hoppas du orkar läsa allt!