2989
Sök

Volvo 940 Turbo Drifting, [Bildupdate 2011-04-29]

High on diesel and gasoline
368 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
#81
En liten update.

Satt och surfade runt lite och helt plötsligt dök dom upp som ett ljus :-)

4st smidda venoila kolvar med låg komp, till helt rätt pris helt nya :-) så hoppas dom kommer någon gång nästa vecka  iaf :-) och på fredag ska jag till Göteborg och gå på bilmässa :-)


145 Inlägg
18 januari 2011
#82
Mog1 skrev:
på fredag ska jag till Göteborg och gå på bilmässa :-)

Bilmässa blir fiiiint som faaan big_smilebig_smilebig_smilebig_smile

hedstr3m

2 419 Inlägg
18 januari 2011
#83
Mog1 skrev:
En liten update.

Satt och surfade runt lite och helt plötsligt dök dom upp som ett ljus :-)

4st smidda venoila kolvar med låg komp, till helt rätt pris helt nya :-) så hoppas dom kommer någon gång nästa vecka  iaf :-) och på fredag ska jag till Göteborg och gå på bilmässa :-)

Du är inte rädd för utgifter du wink men bra blir det!! Automässan? ska ditt på torsdag big_smile


High on diesel and gasoline
368 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#84
strandberg31 skrev:
Mog1 skrev:
En liten update.

Satt och surfade runt lite och helt plötsligt dök dom upp som ett ljus :-)

4st smidda venoila kolvar med låg komp, till helt rätt pris helt nya :-) så hoppas dom kommer någon gång nästa vecka  iaf :-) och på fredag ska jag till Göteborg och gå på bilmässa :-)

Du är inte rädd för utgifter du wink men bra blir det!! Automässan? ska ditt på torsdag big_smile

Nja rädd för dem är jag inte, men va fan, ett sånthär erbjudande som jag fick på dessa är liksom bara en gång i livet smile  Ja precis automässan. det ska bli kul som fan smile


310 Inlägg
19 januari 2011
#85
Mog1 skrev:
En liten update.

Satt och surfade runt lite och helt plötsligt dök dom upp som ett ljus :-)

4st smidda venoila kolvar med låg komp, till helt rätt pris helt nya :-) så hoppas dom kommer någon gång nästa vecka  iaf :-) och på fredag ska jag till Göteborg och gå på bilmässa :-)

Varför  vill du ha kolvar för låg komp om du ska köra på E85?
Jämt en fundering bara big_smile annars ser allt bra ut big_smile

High on diesel and gasoline
368 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#86
jsson skrev:
Mog1 skrev:
En liten update.

Satt och surfade runt lite och helt plötsligt dök dom upp som ett ljus :-)

4st smidda venoila kolvar med låg komp, till helt rätt pris helt nya :-) så hoppas dom kommer någon gång nästa vecka  iaf :-) och på fredag ska jag till Göteborg och gå på bilmässa :-)

Varför  vill du ha kolvar för låg komp om du ska köra på E85?
Jämt en fundering bara big_smile annars ser allt bra ut big_smile

hehe ja du, egentligen vill jag väl ha std höjd på kolvarna men dessa kolvar var för billiga för att låta bli för ynka 2 mm vet dock inte hur mycket kompet sjunker med 2 mm lägre kolvar.. men det är ju sånt som märks.. Jag vet inte riktigt heller om jag ska köra med etanol direkt eller om jag ska börja med bensin eller så.. nackdelen då är ju att jag måste köpa spridare en omgång till.. vet inte om jag vill det tongue

Du har inget vettigt förslag på kam?.. just nu har jag valt att köra med a-kam men nu känns det nästan som om den skulle vara för dålig..

Men men vi får se hur det blir.. din tråd ser jävligt nice ut också må jag säga smile


310 Inlägg
19 januari 2011
#87
Mog1 skrev:
jsson skrev:
Mog1 skrev:
En liten update.

Satt och surfade runt lite och helt plötsligt dök dom upp som ett ljus :-)

4st smidda venoila kolvar med låg komp, till helt rätt pris helt nya :-) så hoppas dom kommer någon gång nästa vecka  iaf :-) och på fredag ska jag till Göteborg och gå på bilmässa :-)

Varför  vill du ha kolvar för låg komp om du ska köra på E85?
Jämt en fundering bara big_smile annars ser allt bra ut big_smile

hehe ja du, egentligen vill jag väl ha std höjd på kolvarna men dessa kolvar var för billiga för att låta bli för ynka 2 mm vet dock inte hur mycket kompet sjunker med 2 mm lägre kolvar.. men det är ju sånt som märks.. Jag vet inte riktigt heller om jag ska köra med etanol direkt eller om jag ska börja med bensin eller så.. nackdelen då är ju att jag måste köpa spridare en omgång till.. vet inte om jag vill det tongue

Du har inget vettigt förslag på kam?.. just nu har jag valt att köra med a-kam men nu känns det nästan som om den skulle vara för dålig..

Men men vi får se hur det blir.. din tråd ser jävligt nice ut också må jag säga smile

Komp höjden på kolvarna är alltså 2 mm lägre än orginal?
Har en smidd vev med 82.3 mm slag till salu om du är intresserad wink (hellt ny balanserad och riktad)
då har du bara 1 mm kvar att plana av ifrån blocket. då kommer du även få en fin klämspalt på 0.3 mm
eller så planar du bara av blocket 2.3 mm så får du samma funktion fast bara 2.3 liter istället för 2.4
Ska du köra med 530/531 topp är de inte att rekomdera att köra med kolven vändandes långt under packningsplan... de fungerar men är långt ifrån optimalt
Ang kam... ja allt beror ju på vad du vill köra med för turbo mm önskemål på gång av motorn osv
Personligen har jag aldrig varit något fan av A kammen.. men V D fungerar riktigt fint... Vx3 är med gångbar men den öppnar så löjligt på avgassidan. ska du köra med lite större turbo fungerar K-kammen bra om du just är låst på orginalprofiler
En eftermarknadskam är att föredra big_smile
Tack ang min tråd förresten big_smile

High on diesel and gasoline
368 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#88
jsson skrev:
Mog1 skrev:
jsson skrev:
Varför  vill du ha kolvar för låg komp om du ska köra på E85?
Jämt en fundering bara big_smile annars ser allt bra ut big_smile

hehe ja du, egentligen vill jag väl ha std höjd på kolvarna men dessa kolvar var för billiga för att låta bli för ynka 2 mm vet dock inte hur mycket kompet sjunker med 2 mm lägre kolvar.. men det är ju sånt som märks.. Jag vet inte riktigt heller om jag ska köra med etanol direkt eller om jag ska börja med bensin eller så.. nackdelen då är ju att jag måste köpa spridare en omgång till.. vet inte om jag vill det tongue

Du har inget vettigt förslag på kam?.. just nu har jag valt att köra med a-kam men nu känns det nästan som om den skulle vara för dålig..

Men men vi får se hur det blir.. din tråd ser jävligt nice ut också må jag säga smile

Komp höjden på kolvarna är alltså 2 mm lägre än orginal?
Har en smidd vev med 82.3 mm slag till salu om du är intresserad wink (hellt ny balanserad och riktad)
då har du bara 1 mm kvar att plana av ifrån blocket. då kommer du även få en fin klämspalt på 0.3 mm
eller så planar du bara av blocket 2.3 mm så får du samma funktion fast bara 2.3 liter istället för 2.4
Ska du köra med 530/531 topp är de inte att rekomdera att köra med kolven vändandes långt under packningsplan... de fungerar men är långt ifrån optimalt
Ang kam... ja allt beror ju på vad du vill köra med för turbo mm önskemål på gång av motorn osv
Personligen har jag aldrig varit något fan av A kammen.. men V D fungerar riktigt fint... Vx3 är med gångbar men den öppnar så löjligt på avgassidan. ska du köra med lite större turbo fungerar K-kammen bra om du just är låst på orginalprofiler
En eftermarknadskam är att föredra big_smile
Tack ang min tråd förresten big_smile

Ja, precis smile  Smidd vev kan alltid vara intressant dock är budgeten räätt så körd i botten nu eftersom jag kom över kolvarna (då jag egentligen inte tänkt köpa kolvar denna säsong) men visst vill du ge bort den kan jag komma och hämta den roll  På tal om klämspalt, vad får jag ungefär för klämspalt med dessa kolvar ?.. Jag är dock lite vilse när det gäller klämspalten har inte kommit fram till om jag vill ha lite klämspalt eller mycket när jag kör överladd, men eftersom du skriver "en fin klämspalt på 0.3 mm" så antar jag att jag är ute efter så låg som möjligt.. men 0.3 mm är inte det sinnessjukt lite? Har för mig att jag läst någonstans att folk brukar ligga runt 1 mm? Jo jag ska ju som sagt köra med 531 topp, denna säsong blir det inget gjort med den, det jag mest funderar över är varför det är så många som svarvar av kolvtoppen på original kolvarna 2 mm? om det inte är någe vidare alltså? tongue.

Den turbon jag planerat att köra med är Turbobanditens tb60-03 (Länk)
Egentligen vet jag inte riktigt vad jag är ute efter för karaktär på kammen, När jag köpte bilen var det ju t-kam i och den är ju grymt gå på lågt register, sen stoppade jag i 531 toppen å då vart det ju med vx3 också men den kammen gillade jag inte alls. tyckte inte det var någon vidare effekt kick någonstans i registret..
Nja det behöver inte vara orginalprofiler, öppen för förslag vettu smile jag har hört massa gott om a-kammen därför införskaffade jag mig en sådan smile Har suttit och kikat lite på folkracceshop.se deras kammar bra priser tycker jag, sen är ju frågan vad det kostar att härda en kam?  Önskar jag hade mer kunskap om kammar och vad deras olika slipningar gör , men detta suger jag verkligen på! tongue

Långt inlägg smile hoppas du orkar läsa allt!


310 Inlägg
19 januari 2011
#89
Mog1 skrev:
jsson skrev:
Mog1 skrev:

hehe ja du, egentligen vill jag väl ha std höjd på kolvarna men dessa kolvar var för billiga för att låta bli för ynka 2 mm vet dock inte hur mycket kompet sjunker med 2 mm lägre kolvar.. men det är ju sånt som märks.. Jag vet inte riktigt heller om jag ska köra med etanol direkt eller om jag ska börja med bensin eller så.. nackdelen då är ju att jag måste köpa spridare en omgång till.. vet inte om jag vill det tongue

Du har inget vettigt förslag på kam?.. just nu har jag valt att köra med a-kam men nu känns det nästan som om den skulle vara för dålig..

Men men vi får se hur det blir.. din tråd ser jävligt nice ut också må jag säga smile

Komp höjden på kolvarna är alltså 2 mm lägre än orginal?
Har en smidd vev med 82.3 mm slag till salu om du är intresserad wink (hellt ny balanserad och riktad)
då har du bara 1 mm kvar att plana av ifrån blocket. då kommer du även få en fin klämspalt på 0.3 mm
eller så planar du bara av blocket 2.3 mm så får du samma funktion fast bara 2.3 liter istället för 2.4
Ska du köra med 530/531 topp är de inte att rekomdera att köra med kolven vändandes långt under packningsplan... de fungerar men är långt ifrån optimalt
Ang kam... ja allt beror ju på vad du vill köra med för turbo mm önskemål på gång av motorn osv
Personligen har jag aldrig varit något fan av A kammen.. men V D fungerar riktigt fint... Vx3 är med gångbar men den öppnar så löjligt på avgassidan. ska du köra med lite större turbo fungerar K-kammen bra om du just är låst på orginalprofiler
En eftermarknadskam är att föredra big_smile
Tack ang min tråd förresten big_smile

Ja, precis smile  Smidd vev kan alltid vara intressant dock är budgeten räätt så körd i botten nu eftersom jag kom över kolvarna (då jag egentligen inte tänkt köpa kolvar denna säsong) men visst vill du ge bort den kan jag komma och hämta den roll  På tal om klämspalt, vad får jag ungefär för klämspalt med dessa kolvar ?.. Jag är dock lite vilse när det gäller klämspalten har inte kommit fram till om jag vill ha lite klämspalt eller mycket när jag kör överladd, men eftersom du skriver "en fin klämspalt på 0.3 mm" så antar jag att jag är ute efter så låg som möjligt.. men 0.3 mm är inte det sinnessjukt lite? Har för mig att jag läst någonstans att folk brukar ligga runt 1 mm? Jo jag ska ju som sagt köra med 531 topp, denna säsong blir det inget gjort med den, det jag mest funderar över är varför det är så många som svarvar av kolvtoppen på original kolvarna 2 mm? om det inte är någe vidare alltså? tongue.

Den turbon jag planerat att köra med är Turbobanditens tb60-03 (Länk)
Egentligen vet jag inte riktigt vad jag är ute efter för karaktär på kammen, När jag köpte bilen var det ju t-kam i och den är ju grymt gå på lågt register, sen stoppade jag i 531 toppen å då vart det ju med vx3 också men den kammen gillade jag inte alls. tyckte inte det var någon vidare effekt kick någonstans i registret..
Nja det behöver inte vara orginalprofiler, öppen för förslag vettu smile jag har hört massa gott om a-kammen därför införskaffade jag mig en sådan smile Har suttit och kikat lite på folkracceshop.se deras kammar bra priser tycker jag, sen är ju frågan vad det kostar att härda en kam?  Önskar jag hade mer kunskap om kammar och vad deras olika slipningar gör , men detta suger jag verkligen på! tongue

Långt inlägg smile hoppas du orkar läsa allt!

Klämspalt vill man ha så lite som möjligt... men man brukar prata på hur mycket man drar upp kolven över blockkanten big_smile alltså 0.3mm över blockkanten är ganska lagomt big_smile
Kör du mer kolvar som har 2 mm lägre komphöjd än orginal så kommer dom vända ca 2 mm under blockkanten och de är ingen höjdare.

ang ohärdade kamaxlar är de inget problem på rödmotorn med överliggande kamaxel har aldrig hört om nån som kört ner en kam på en 230.. om inte ventilfjädrarna bottnat förståss.. men då hade även den mest härdare kammen gått ner sig.
och jag skulle gissa att kammaxlarna folkraceshopen säljer är omgjorda orginal kammar och dom är ju härdade ifrån fabrik wink
Ska du köra med en såpass stor turbo skulle jag starkt rekomdera en vassare kam...
http://folkraceshop.se/volvo-b21-b23-b2 … ory_id=101
Den kammen skulle kunna fungera om du ber han flytta nockvinkeln till en 110-112 grader
kammen som va som månen 7 skulle också fungera med lite längre nockvinkel men den är ganska vass
har förresten uppdaterat med lite mer information på min tråd big_smile
Mvh Anders

High on diesel and gasoline
368 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#90
jsson skrev:
Klämspalt vill man ha så lite som möjligt... men man brukar prata på hur mycket man drar upp kolven över blockkanten big_smile alltså 0.3mm över blockkanten är ganska lagomt big_smile
Kör du mer kolvar som har 2 mm lägre komphöjd än orginal så kommer dom vända ca 2 mm under blockkanten och de är ingen höjdare.

ang ohärdade kamaxlar är de inget problem på rödmotorn med överliggande kamaxel har aldrig hört om nån som kört ner en kam på en 230.. om inte ventilfjädrarna bottnat förståss.. men då hade även den mest härdare kammen gått ner sig.
och jag skulle gissa att kammaxlarna folkraceshopen säljer är omgjorda orginal kammar och dom är ju härdade ifrån fabrik wink
Ska du köra med en såpass stor turbo skulle jag starkt rekomdera en vassare kam...
http://folkraceshop.se/volvo-b21-b23-b2 … ory_id=101
Den kammen skulle kunna fungera om du ber han flytta nockvinkeln till en 110-112 grader
kammen som va som månen 7 skulle också fungera med lite längre nockvinkel men den är ganska vass
har förresten uppdaterat med lite mer information på min tråd big_smile
Mvh Anders

Okej. hmm det är ju inget bra.. men hur kommer det sig att det finns kolvar som är både 2, 4 och hela 9mm!!! lägre än standard?.  Finns det något vettigt sätt att lösa detta på vettigt då? utan att köpa massa nya grejer tongue man kanske skulle få tag på en gammal 631 topp?  fast då kanske det blir för lite mellanrum istället.. eller går det att fräsa ner 531an så det blir rätt? .. Hur viktigt är det med rätt klämspalt? förlorar jag massor på att ha för lång klämspalt...

Jo då blir det nog att jag säljer a-kammen för jag har en som är intresserad av den! Hur mkt kan jag begära för den tror du? ..

Din tråd är bevakad nu smile


310 Inlägg
20 januari 2011
#91
Mog1 skrev:
jsson skrev:
Klämspalt vill man ha så lite som möjligt... men man brukar prata på hur mycket man drar upp kolven över blockkanten big_smile alltså 0.3mm över blockkanten är ganska lagomt big_smile
Kör du mer kolvar som har 2 mm lägre komphöjd än orginal så kommer dom vända ca 2 mm under blockkanten och de är ingen höjdare.

ang ohärdade kamaxlar är de inget problem på rödmotorn med överliggande kamaxel har aldrig hört om nån som kört ner en kam på en 230.. om inte ventilfjädrarna bottnat förståss.. men då hade även den mest härdare kammen gått ner sig.
och jag skulle gissa att kammaxlarna folkraceshopen säljer är omgjorda orginal kammar och dom är ju härdade ifrån fabrik wink
Ska du köra med en såpass stor turbo skulle jag starkt rekomdera en vassare kam...
http://folkraceshop.se/volvo-b21-b23-b2 … ory_id=101
Den kammen skulle kunna fungera om du ber han flytta nockvinkeln till en 110-112 grader
kammen som va som månen 7 skulle också fungera med lite längre nockvinkel men den är ganska vass
har förresten uppdaterat med lite mer information på min tråd big_smile
Mvh Anders

Okej. hmm det är ju inget bra.. men hur kommer det sig att det finns kolvar som är både 2, 4 och hela 9mm!!! lägre än standard?.  Finns det något vettigt sätt att lösa detta på vettigt då? utan att köpa massa nya grejer tongue man kanske skulle få tag på en gammal 631 topp?  fast då kanske det blir för lite mellanrum istället.. eller går det att fräsa ner 531an så det blir rätt? .. Hur viktigt är det med rätt klämspalt? förlorar jag massor på att ha för lång klämspalt...

Jo då blir det nog att jag säljer a-kammen för jag har en som är intresserad av den! Hur mkt kan jag begära för den tror du? ..

Din tråd är bevakad nu smile

Anledningarna är många big_smile
Men txe om du vill ha längre slag så går ju kolven längre upp i blocket då behöver du lägre komphöjd
eller om man monterar längre vevstakar behövs med lägre komphöjd
enda sättet att motverka att dom ligger längre ner är att plana blocket, montera längre vevstakar eller skaffa en vev med längre slaglängd big_smile
Ang effektförluster är de svårt att säga... men du får en sämre förbränning och de innebär högre bränsleförbrukning högre avgastemp sämre avgasvärden osv
för att öka kompritionen kan du plana toppen ett par mm men då är de bättre du tar dom mm ifrån blocket big_smile

Ang vad du ska ta för A-kammen är de vad samvetet tillåter wink i mina ögon är den inte värd mycket wink

High on diesel and gasoline
368 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#92
Okej. men då blir det nog att jag fimpar av 2 mm på blocket smile  då blie det ju lättare med ftw! ;D haha,

Men förlorar jag inte litervolym av att fimpa på blocket?.. Och ifall jag kör ner blocket nu ska jag se till att jag får kolvtoppen 0.3mm över blocktoppen. Men innan jag ska göra något med det ska jag ha kolvarna i handen och mäta dom själv! smile

Satt och kikade lite i din tråd. kanske borde ta detta i din tråd men tar det när jag ändå är igång. Folk håller på att bearbetar upp förbränningsrummet i toppen. och du gjorde dina mindre?  jag blir förvirrad haha big_smile


High on diesel and gasoline
368 Inlägg
SMR | SM Racing
651 Inlägg
22 januari 2011
#94
Mog1 skrev:
inga svar?

Du förlorar nog lite volym ja, men det kan fan inte vara mycket om det är 0.3mm... smile

SM Racing

SMR | SM Racing
280 Inlägg
22 januari 2011
#95
Du förlorar 7.2cc på att plana 0.3mm

(Org borr på en B230)


SMR | SM Racing
651 Inlägg
22 januari 2011
#96
Sen märker man inte effektminskningen heller, är nog så litet. Speciellt om man har turbomotor
Senast redigerat av Fuzzer (22 januari 2011)

SM Racing

SMR | SM Racing
280 Inlägg
22 januari 2011
#97
joho! mindre cylinder = komphöj
och då får man inte in lika mycket luft!

Skämt åsido så är det inte märkbart, nej

EDIT:

Räknade en gång till och kom på att man förlorar 8.684cc på att svarva ner 0.3mm
och 57.904cc på att svarva ner 2mm
Senast redigerat av EkF (22 januari 2011)


SMR | SM Racing
651 Inlägg
22 januari 2011
#98
EkF skrev:
joho! mindre cylinder = komphöj
och då får man inte in lika mycket luft!

Skämt åsido så är det inte märkbart, nej

Fast.. Det var ju 2mm han skulle fimpa, läste fel

Hur mycket förlorar man då?

SM Racing

High on diesel and gasoline
368 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#99
EkF skrev:
joho! mindre cylinder = komphöj
och då får man inte in lika mycket luft!

Skämt åsido så är det inte märkbart, nej

EDIT:

Räknade en gång till och kom på att man förlorar 8.684cc på att svarva ner 0.3mm
och 57.904cc på att svarva ner 2mm

Okej.. men om jag förlorar 57cc på att plana blocket 2mm, hur mkt tjänar jag på att borra blocket till överdim 96.3 från 96.0??


SMR | SM Racing
280 Inlägg
23 januari 2011
#100
Vilken motor kör du med?



Sök