3190
Sök

Bensinen på Jet, är det bra soppa?

1 079 Inlägg
11 december 2010
98oktan har jag ibland märkt att kvaliteten kan svikta på en del mackar, bilen har gått märkbart mkt sämre ibland när man tankat på "nya" mackar som man inte tankat på förut. Men kör för det mesta på V-power i min skyline dock är frågan hur länge det finns kvar när Shell är uppköpt är en smula orolig att vi aldrig mer få se V-power om nåt år, man får redan nu åka 4mil enkel resa för att tanka så det är inget överflöd på mackar med V-power häromkring. Man får åka med dunkar när man passerar med jobb/bruksbilen.
Senast redigerat av Madhouse (11 december 2010)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Rumpmas
3 860 Inlägg
11 december 2010
Oktan-halten är ju en standardiserad kvalitetsmärkning. Den kan dock minska något om bensinen får ligga jäkligt länge i tankarna, och likaså dra åt sig mer vatten om den får ligga länge. Jag tänker dock som så att en JET-mack i ett bra läge säljer troligen större volymer bränsle än OKQ8-macken bredvid som ligger 30 öre högre i pris. Se upp för dyr bensin wink

Att de inte skulle rensa tankarna låter ganska otroligt. Om de köper in soppa som legat lagrad länge och därmed är både sämre och billigare vet jag däremot inte.

98 oktan kan jag tanka på JET i Bäckby. Den brukar också ligga 50 öre billigare än Q8. Den enda skillnad jag direkt kan känna är att bilen drar några centiliter mindre på 98 oktan, men det kan lika gärna vara skillnad i körstil. Någon effektskillnad känner åtminstone inte jag av. Då är bilen ändå optimerad för 98 oktan.

Saab med APC har bra förutsättningar för att hantera olika oktanhalter i och med att ECU'n ställer om tändning och insprutning automatiskt efter kvalitén på bränsle. En 740 är sannolikt inte lika smidig att justera efter 91 eller 99 oktan.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 december 2010
lingua skrev:
LordLife skrev:
MrEricsson skrev:

har dom ju! inte träffat på en jet pump än som inte har 95 98 e85
fast sen om de är 98 i deras tank de är en annan sak

Har inte hittat en enda Jet mack nere i Göteborg/halland/skåne som har 98oktan. Dom tog bort det för 3 år sen. Men kanske det finns någon kvar.

Finns inga i Sthlm heller, kör med Statoilkort nu för tiden och lite V-power när bilen skött sig,
eller ska missköta sig!smile

98 finns på jet i fittja

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Ratthållare på E4
165 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
Då vet jag vad som gäller. Då kan man tanka där igen.

Är livet värt att liva utan bil??

338 Inlägg
11 december 2010
det fanns i trelleborg men blev  ST1 derras 98okt va 95

Audi S4 SuperCharged

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
11 december 2010
drazen_gti skrev:
Xoff skrev:
btw så har jag kört min chippade V70 T5 (som enligt chiptillverkaren endast får köras på 98) på Jets 95 i 3 år nu, utan problem, så jag har svårt att tro att den skulle vara sämre, eller oktanfattigare, för då hade min bil troligtvis inte gått så bra...

öhhh den är 3 oktan fattigare... tanka 98 så ska du se att den går bättre jag lovar

Jag har kört den en hel del på V-power, utan märkbar skillnad faktiskt, mitt inlägg handlade bara om att folk tror att Jets soppa har lägre oktantal än aviserad, men det har dom ju altså inte wink

807 Inlägg
11 december 2010
Xoff skrev:
drazen_gti skrev:
Xoff skrev:
btw så har jag kört min chippade V70 T5 (som enligt chiptillverkaren endast får köras på 98) på Jets 95 i 3 år nu, utan problem, så jag har svårt att tro att den skulle vara sämre, eller oktanfattigare, för då hade min bil troligtvis inte gått så bra...

öhhh den är 3 oktan fattigare... tanka 98 så ska du se att den går bättre jag lovar

Jag har kört den en hel del på V-power, utan märkbar skillnad faktiskt, mitt inlägg handlade bara om att folk tror att Jets soppa har lägre oktantal än aviserad, men det har dom ju altså inte wink

det är konstigt att din bil inte reagerar på 98 o V-power

I'd rather die like a man, than live like a coward

Hobby Fotograf
650 Inlägg
11 december 2010
drazen_gti skrev:
Xoff skrev:
drazen_gti skrev:

det är konstigt att din bil inte reagerar på 98 o V-power

Min V70 2.4T som var chippad och BSR rekomenderade att jag skulle tanka 98 och det var markant skillnad om jag tankade 95 eller 98. Eller jag ska säga att det iallafall kändes som om den gick bättre (och snålare) wink

huh?
10 427 Inlägg
11 december 2010
Kanske ska flika in att Jet ägs av Statoil numera (from 2007).

Nice 2 know.

ST1 fick ta över en del JET-pumpar pga konkurrensen skulle jag tro wink

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
11 december 2010
Jag vet en JET station i örebro där det alltid kännts som bilen gått dåligt av soppan samt att det kännts som att jag kommit ovanligt kort på en tank.   7-8mil mindre per tank nästan alltid när jag tankat där.

Jag tror dok inte det har med JET att göra utan just den stationen då jag aldrig märkt av nått liknande på deras andra stationer.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

German Engineering
9 083 Inlägg
11 december 2010
Polarn bor 10 min ifrån en Jet-mack och tankade förra bilen, inga problem alls smile Tankade alltid 98-oktan eftersom bilen var mappad för det

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

2 271 Inlägg
11 december 2010
turboforssen skrev:
lingua skrev:
LordLife skrev:

Har inte hittat en enda Jet mack nere i Göteborg/halland/skåne som har 98oktan. Dom tog bort det för 3 år sen. Men kanske det finns någon kvar.

Finns inga i Sthlm heller, kör med Statoilkort nu för tiden och lite V-power när bilen skött sig,

98 finns på jet i fittja

okej, 1 i sthlm.smile

* Voff voff *
10 583 Inlägg
11 december 2010
lingua skrev:
turboforssen skrev:
lingua skrev:

98 finns på jet i fittja

okej, 1 i sthlm.smile

Även Jet vid Rotebroleden/Mälarvägen har 98...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 271 Inlägg
11 december 2010
Brådhis skrev:
lingua skrev:
turboforssen skrev:

98 finns på jet i fittja

okej, 1 i sthlm.smile

Även Jet vid Rotebroleden/Mälarvägen har 98...

//Brådhis

Okej, men ingen av de som nämns är värda att åka till när man bor i Bagis,
Jetmacken här blev ST1 och 98 blev ersatt av etanol när det skedde.

Rumpmas
3 860 Inlägg
11 december 2010
myran skrev:
Jag vet en JET station i örebro där det alltid kännts som bilen gått dåligt av soppan samt att det kännts som att jag kommit ovanligt kort på en tank.   7-8mil mindre per tank nästan alltid när jag tankat där.

Jag tror dok inte det har med JET att göra utan just den stationen då jag aldrig märkt av nått liknande på deras andra stationer.

??

Menar du att pumparna bara langar över 8 dl soppa för varje liter räknaren går eller? Bilen hade nog gått märkbart dåligt på en femtedel vatten. Bensin är en standardiserad produkt och oktantalet en kvalitetsstämpel.

Sök