2262
Sök

Hyundai Coupe -97 går på tre cylindrar!

27 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
#1
Hejsan alla glada, mitt första inlägg här och dessvärre blir det ett smått desperat sådant!

Det är så att bilen som är nyligen köpt direkt börjat gå dåligt (så jävla klart!mad)

Efter en noga koll så kom vi fram till att cylinder 3 inte går som den ska (om den går alls d.v.s.) och att stiftet däri är blött, dels av lite soppa och i värsta fall tyckte vi oss känna lukt av olja.

Vi bytte plats på stiften men samma sak hände, 3:ans stift blev bara blött, och lite lukt av olja.

Vi drog ut kontakten till bränsleinsprutet till 3:an för att se om det lät någon skillnad, men ingen skillnad alls där inte.

Sedan hör vi ett knackande ljud i takt med cylinderns gång, främst när man drar lite i förgasarn och under tiden den varvar ner hörs ljudet allra bäst.

Det som jag kan tänka mig göra nu är att snabbt byta plats på en tändkabel till 3:an för att se om stiftet blir torrt, eller kolla leckage i någon eventuell vakuumslang.

Antagligen är det något JÄTTEFEL på motorn men det skulle vara alldeles förödande då jag inte har råd att lämna in kalaset till någon mekaniker, så därför lämnar jag en tråd här för att få några tips och tricks!
Det sista jag vill höra (men det är väl troligen det som hänt) är att topplocket skurit, men det får bara inte hända..

27 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
#2
Så, är det någon som kan hjälpa mig här?

Behöver verkligen någon som kan hjälpa till, och helst lite goda nyheter också!

Tvivlare
2 266 Inlägg
10 december 2010
#3
Byt treans tändkabel och se om de gör nån skillnad. Du har ju soppa fram iochmed stiftet blir blött.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

27 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
#4
MantaRobin skrev:
Byt treans tändkabel och se om de gör nån skillnad. Du har ju soppa fram iochmed stiftet blir blött.

Är det lungt om man drar 2:ans tändkabel till trean för en kort stund, bara så man ser att man får tändning?

Så man inte börjar köpa massa delar som redan funkar...

309 Inlägg
10 december 2010
#5
Om du menar att du byter plats på dom på fördelaren med så är det lugnt, dvs så den inte tänder i fel ordning. då borde symtomen på trean hamna på tvåan istället. men funkar inte trean då heller så borde det vara fördelarlocket som jävlas, men det borde du se om du kollar i det om det är slitet
Senast redigerat av jonas_ahman (10 december 2010)

Läser och släcker felkoder. pm för info

1 212 Inlägg
10 december 2010
#6
gör ett komptest av samtliga cylindrar..jag hoppas bara att du inte har en trasig topplockspackning.

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

27 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
#7
jonas_ahman skrev:
Om du menar att du byter plats på dom på fördelaren med så är det lugnt, dvs så den inte tänder i fel ordning. då borde symtomen på trean hamna på tvåan istället. men funkar inte trean då heller så borde det vara fördelarlocket som jävlas, men det borde du se om du kollar i det om det är slitet

Om felet INTE är tändkablarna, samt att vakuumslangen är tät, hur går jag vidare?

Vad tror du om kompressionen? Kan det vara det som är knas? (be till gud att det inte är det!)

Någon sa något om tändspolar, men borde inte två cylindrar vara döda då och inte endast en?

Samt som jag skrev i första inlägget, att jag tycker mig känna lukt av olja på stiftet, det kan ju knappast vara bra, men borde väl inte haverera hela tändningen?

27 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
#8
kenth66 skrev:
gör ett komptest av samtliga cylindrar..jag hoppas bara att du inte har en trasig topplockspackning.

Då är de kört eller?

Vad jag förstått finns det inget annat att göra än att lämna in skiten och då skulle du ju gå över hela värdet på bilen, i kostnader alltså:P

1 212 Inlägg
10 december 2010
#9
DrGordon skrev:
kenth66 skrev:
gör ett komptest av samtliga cylindrar..jag hoppas bara att du inte har en trasig topplockspackning.

Då är de kört eller?

Vad jag förstått finns det inget annat att göra än att lämna in skiten och då skulle du ju gå över hela värdet på bilen, i kostnader alltså:P

lämna inte in bilen innan du testat själv. ett billigt verktyg för alla är: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … nsprovare/

om det nu visar sig att kompet skiljer sig mkt mellan cylindrarna så är packningen skadad. har du tur så är det bara packningsbyte, otur om toppen är skev. men det är inte så dyrt om man kan skruva själv och lämna in för planing av topp.
mvh kenth66

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

309 Inlägg
10 december 2010
#10
komptestare kan du köpa själv för 200kr eller nått på biltema så du kan utesluta det med, men då du inte verkar få gnista så tror jag mest på att felet ligger i tändsystemet. om en eller två dör pga tändspolen beror mest på hur det är kopplat. finns bilar som har en spole per cylinder, vissa har två cylindrar per spole, och andra har samma till alla. hur din har det vet jag tyvär ej

Läser och släcker felkoder. pm för info

27 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
#11
lämna inte in bilen innan du testat själv. ett billigt verktyg för alla är: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … nsprovare/

om det nu visar sig att kompet skiljer sig mkt mellan cylindrarna så är packningen skadad. har du tur så är det bara packningsbyte, otur om toppen är skev. men det är inte så dyrt om man kan skruva själv och lämna in för planing av topp.
mvh kenth66

Dessvärre så får jag gnista, men tändkabeln kan det väl vara fel på ändå eller?

Och vad ännu värre är så vet jag inte mycket om hur man meckar med en motor, så jag tror inte jag är kapabel att reparera kalaset själv.

Vad tror du om det knackande ljudet som jag skrev om?
Senast redigerat av DrGordon (10 december 2010)

1 212 Inlägg
10 december 2010
#12
DrGordon skrev:
lämna inte in bilen innan du testat själv. ett billigt verktyg för alla är: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … nsprovare/

om det nu visar sig att kompet skiljer sig mkt mellan cylindrarna så är packningen skadad. har du tur så är det bara packningsbyte, otur om toppen är skev. men det är inte så dyrt om man kan skruva själv och lämna in för planing av topp.
mvh kenth66

Dessvärre så får jag gnista, men tändkabeln kan det väl vara fel på ändå eller?

Och vad ännu värre är så vet jag inte mycket om hur man meckar med en motor, så jag tror inte jag är kapabel att reparera kalaset själv.

Vad tror du om det knackande ljudet som jag skrev om?

börja med att byta ut stift, tändkablar och fördelarlock.// detta skall du inte handla på biltema //
rekomderar dig skarpt att kompa motorn. ang ljudet du får, ta en järnstång och lyssna runt i motorn. man finner snabbt ut vart det högsta ljudet kommer ifrån, men byt tänd delar först..

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

27 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
#13
jonas_ahman skrev:
komptestare kan du köpa själv för 200kr eller nått på biltema så du kan utesluta det med, men då du inte verkar få gnista så tror jag mest på att felet ligger i tändsystemet. om en eller två dör pga tändspolen beror mest på hur det är kopplat. finns bilar som har en spole per cylinder, vissa har två cylindrar per spole, och andra har samma till alla. hur din har det vet jag tyvär ej

Jag tror att det är två cylindrar per spole på min bil, men kan ju inte vara säker, det får tålas att kolla upp.

27 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
#14
börja med att byta ut stift, tändkablar och fördelarlock.// detta skall du inte handla på biltema //
rekomderar dig skarpt att kompa motorn. ang ljudet du får, ta en järnstång och lyssna runt i motorn. man finner snabbt ut vart det högsta ljudet kommer ifrån, men byt tänd delar först..

Fördelarlock = det tänkablarna sitter på?

Är det möjligt att det alltså bara är "fördelar-uttag 3" som inte funkar?

Kompa motorn = Kolla kompressionen på cylindrarna?

1 212 Inlägg
10 december 2010
#15
DrGordon skrev:
börja med att byta ut stift, tändkablar och fördelarlock.// detta skall du inte handla på biltema //
rekomderar dig skarpt att kompa motorn. ang ljudet du får, ta en järnstång och lyssna runt i motorn. man finner snabbt ut vart det högsta ljudet kommer ifrån, men byt tänd delar först..

Fördelarlock = det tänkablarna sitter på?

Är det möjligt att det alltså bara är "fördelar-uttag 3" som inte funkar?

Kompa motorn = Kolla kompressionen på cylindrarna?

fördelarlocket är där kablarna går in/byt/ tändstift-byt och nya kablar behövs..

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

27 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
#16
fördelarlocket är där kablarna går in/byt/ tändstift-byt och nya kablar behövs..

Är det möjligt att det är bränslegivarn det är fel på?

Jag vet att det kommer soppa till kammarn men det kan väl vara för mycket eller rentav för lite...

Gasglad
3 244 Inlägg
11 december 2010
#17
Hur går det, bytt nå delar ännu ? Ett tips är att ta ur tändkabel och stift från den cylinder där endast bränsle kommer fram, lägg stiftet mot jord och kolla om där finns någon gnista, gör det inte de så kan du prova ett  annat stift, får du gnista så var stiftet trasigt :p Får du ingen gnista får du prova byta tändkabeln, hjälper ej det så kan du byta rotor och fördelare, hjälper ej det så vette tusan wink

//Carfreak

27 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
#18
Nu har jag kollat lite och inte direkt kommit på något, men jag eftersträvar ett OBD II program som passar till min bil om någon har, gärna gratis som man kan få tag på.

Bilen går knappt alls längre, ibland accelererar den inte ens på ettan, men i perioder får man "kontakt" och den går nästan normalt, är livrädd för att röra bilen nu.

Det känns som att det måste vara nåt sjukt dyrt fel:P

27 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
#19
Fixade det, fick följande felkoder, kan komma fler dock:

Cylinder 3 Missfire (P0303)

Evaporative Emission System Leak (large leak) (P0455)

27 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
#20
Ingen som har någon aning om vad detta kan peka på för fel?

Som sagt, bilen funkar knappt nu, tar mig inte ens fram på ettan.


Sök