Hej!!
Bilen är en Saab 9-3 1.8t ss (tror ja, sportchassi iaf) från 2003. Stereon är orginal och ser ut som en jävla rymdfärja
Ingen GPS men grön-svart display uppe och multifunktionsratt med höja-sänka och byta-låt knappar. Jag vill att både ratt och display ska kunna fungera med nya ljudet, de ska inte synas att det är bytt någonting.
Jag har försökt läsa på här på forumet, och förstått att det finns olika stereo samt att de är olikalätt att byta. Jag har högtalare i instrumentpanelen, 2 i dörrarna och två i hatthyllan.
Som jag fattar det krävs stor kunskap om man ska kunna sätta in ett mkt större stereopaket än det som är, men jag är inte ute efter massa bas mm utan bara ett riktigt bra ljud så att man kan lyssna på musik ordentligt. Som det är nu är högtalarna lite skräniga och man kan inte höja så mkt utan att musiken låter sämre.
Så, frågor:
Är det värt att bara rycka ur de högtalare som sitter där och köpa nya likadana? Blir det bättre öht?
Hur omöjligt är det att sätta in ett slutsteg och bas? Eller borde jag satsa på fler mindre högtalare, eller är det ännu värre att installera?
Den som orkat läsa hit ner förstår säkert att jag inte har någon aning om bilar, men jag kommer att ha hjälp att installera allt. Det jag behöver hjälp med är att veta vad jag vill ha för ljud, samt att jag såklart måste köpa det själv. Resten löser en duktig kompis, men den som orkar får gärna förklara hur man gör då jag vill lära mig
Kram Erika