3571
Sök

Försäkra en m3 e46 som 22 åring.

killercow
22 december 2010
man ska aldrig köpa en bil man inte har råd att äga.

Som NiKeMaN skriver så får man inte försäkra bilar på nån annan än den som brukar bilen.
Försäkringsbolagen har blivit tuffare med detta. Försäkra på föräldrar kan bli dyrt när nått händer.
Ett exempel. en stylad BMW med värsta sterion och bas, kjolpaket mm skriven och försäkrad på "lars" 52år. har en son med nytt körkort 19år (flyttat hemifrån). sonen sladdar in i en annan bil. men hävdar att han bara lånat pappas bil. Försäkringsbolaget kommer då knappast tro att detta är pappa lars bil utan att sonens bil är försäkrad på fadern. och ingen ersättning kommer betalas ut. det är då pappans uppgift att bevisa, styrka att det verkligen är han som äger brukar fordonet och att sonen endast lånat det enstaka gång. hur man nu bevsar det?

Pratat med en som jobbar på ett försäkringsbolag å fick reda på att även om du bor på samma adress så har det i vissa fall hänt liknande som ja skrev om i exemplet.

385 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
tack, kloka svar men jag kommer försäkra på far även fall jag kunde gjort det själv då chansen att inte få någon ersättning i detta fall skulle vra mkt liten! kan bara säga att risken att äga m3 e46 är större att pappa gör och han ska även bet färsäkringen från sitt konto! och man får försäkra bilen och en ungdom får köra den... så håller bara stenhårt på det sen ska det då fan inte vara några problem om det hände ngt att få ut några pengar!?!?!?!?!??!!!roll

börn i varje hörn är fett rätt;)

711 Inlägg
22 december 2010
NiKeMaN skrev:
Ska du köpa en kul bil - se till att betala försäkringen själv.

Kanske känns fel att försäkra en bil som man köpt för 100 000kr - för lika mycket varje år.

Men du har helt rätt, skenförsäkringar är inget annat än bedrägeri. Men hur enkelt är det för försäkringsbolaget att bevisa att det inte är föräldern som är den huvudsakliga brukaren?
Bevisbördan ligger ju hos försäkringsbolaget.

186 Inlägg
23 december 2010
Jag har ägt 2st m3or e46or, min första när jag var 22 (är 25 nu) och då kostade min försäkring 1500kr/månaden på mig, och kan säga att jag är jävligt glad att jag hade den på mig då lådan bestämde sig för att rasa (körde den aldrig hårt, för att jag var rädd för just detta), då hade bilen gått ca 8500mil.

Min andra m3a ägde jag i år, innan jag fyllt 25 och den kostade 1200kr/månaden, då var den 2 år nyare och hade gått ca 7000mil.

Bor man hemma hos sina föräldrar kan man ha bilen på dem (vad jag har fått höra från försäkringsbolagen) för det räknas i hushållet. Dock skulle jag aldrig våga ha en sådan dyr bil skriven på mina föräldrar om något skulle hända (som det gjorde för mig). En bil för 10k kan jag förstå, kostar inget att köpa en ny, men har man inte råd att försäkra en m3a för runt 1000kr/mån, så har man inte råd med underhållet (service, bensin) som en sådan här bil kräver, sedan tycker jag personligen att servicen på m3orna är billiga om man jämför mot vanliga saab/volvo/vag bilar...

Den största njutningen i livet är att gör det andra säger att man inte får göra

711 Inlägg
23 december 2010
Echelon skrev:
Jag har ägt 2st m3or e46or, min första när jag var 22 (är 25 nu) och då kostade min försäkring 1500kr/månaden på mig, och kan säga att jag är jävligt glad att jag hade den på mig då lådan bestämde sig för att rasa (körde den aldrig hårt, för att jag var rädd för just detta), då hade bilen gått ca 8500mil.

Min andra m3a ägde jag i år, innan jag fyllt 25 och den kostade 1200kr/månaden, då var den 2 år nyare och hade gått ca 7000mil.

Bor man hemma hos sina föräldrar kan man ha bilen på dem (vad jag har fått höra från försäkringsbolagen) för det räknas i hushållet. Dock skulle jag aldrig våga ha en sådan dyr bil skriven på mina föräldrar om något skulle hända (som det gjorde för mig). En bil för 10k kan jag förstå, kostar inget att köpa en ny, men har man inte råd att försäkra en m3a för runt 1000kr/mån, så har man inte råd med underhållet (service, bensin) som en sådan här bil kräver, sedan tycker jag personligen att servicen på m3orna är billiga om man jämför mot vanliga saab/volvo/vag bilar...

Men 1000kr i månaden för en M3a är ju ingenting. 540n går loss på nästan lika mycket varje månad.
Men när jag kollade hur mycket en M3a skulle kosta på mig så landade det ju typ runt 7000kr i månaden - väsentlig skillnad mot 1000-1500 kr som du talar om.

Rumpmas
3 860 Inlägg
23 december 2010
thelaughingmadman skrev:
NiKeMaN skrev:
Ska du köpa en kul bil - se till att betala försäkringen själv.

Kanske känns fel att försäkra en bil som man köpt för 100 000kr - för lika mycket varje år.

Men du har helt rätt, skenförsäkringar är inget annat än bedrägeri. Men hur enkelt är det för försäkringsbolaget att bevisa att det inte är föräldern som är den huvudsakliga brukaren?
Bevisbördan ligger ju hos försäkringsbolaget.

Nej, tyvärr ligger bevisbördan på dig om FB vill krångla när olyckan är framme. De kan utan vidare neka dig ersättning och sedan är det upp till dig att stämma försäkringsbolaget för att få ersättning. Då är det istället upp till "ägaren", din far eller vem det nu är att göra det troligt för rätten att denne faktiskt är den huvudsakliga brukaren av fordonet, t ex genom att visa kontoutdrag på köpesumman, visa att denne betalar för service och reparationer, tankar bilen med sitt kontokort osv. De kan också ringa "ägaren" och ställa lite jobbiga frågor om hur bilen fungerar, typ hur man ställer in ratten och stolarna och så.

FB kan också om de vill svara med en motanmälan för försäkringsbedrägeri.

FB drar sig inte för att prata med dina grannar och höra sig för om bilen brukar stå parkerad hemma hos dig på nätterna osv. Säker på att grannarna skulle ljuga i rätten för din skull?

Detta med omvänd bevisbörda är jäkligt kinkigt. FB's advokater är proffs på sådana här mål och att framställa just dig som en skenförsäkrare och vet precis var de ska leta efter tecken på detta. Å andra sidan får ju din far, mor osv väldigt svårt att göra det troligt att denne verkligen är den som huvudsakligen använder fordonet om det faktiskt inte är så.

Enda fallet FB egentligen går bet är om du bor på samma adress som den som står som ägare.

Men nu är det som tur inte så ofta vad det verkar som FB nekar ersättning med motiveringen skenförsäkring. Men bilar som M3 som krockas av en yngling och står på mamma 55 bast som dessutom står som ägare på en Skoda Felicia, ja då går varningsklockorna och vissa bilar är de mer noga med att utreda än andra av naturliga orsaker.

Lästips:

http://www.zatzy.com/allmaent/211058-sk … toria.html

http://www.zatzy.com/allmaent/45031-foe … jaelv.html

http://www.zatzy.com/allmaent/94448-fic … ingen.html

Läs t ex om TED som inte fick ut ett öre när han kraschade sin m3 och hade den stod på mamma.

711 Inlägg
23 december 2010
Andromeda skrev:
Nej, tyvärr ligger bevisbördan på dig om FB vill krångla när olyckan är framme.

Ah! My bad smile
Ja, det krånglar ju till det en hel del. Då skenförsäkring verkar funka är ju när man bor på samma adress.

Men jag kvarstår vid att, om än fel, är det *förståeligt* att man skenförsäkrar.
Senast redigerat av thelaughingmadman (23 december 2010)

Rumpmas
3 860 Inlägg
23 december 2010
thelaughingmadman skrev:
Andromeda skrev:
Nej, tyvärr ligger bevisbördan på dig om FB vill krångla när olyckan är framme.

Ah! My bad smile
Ja, det krånglar ju till det en hel del. Då skenförsäkring verkar funka är ju när man bor på samma adress.

Men jag kvarstår vid att, om än fel, är det *förståeligt* att man skenförsäkrar.

Alltså, jag tycker inte heller om att själva trafikförsäkringsdelen på vissa bilar är så överjävligt hög för någon som inte haft körkort i 15 år. Men man får nog se det så att man faktiskt inte har råd med bilen om man inte har råd med försäkringen.

Vissa premier är ju så höga att man lätt kan misstänka att de satt dom så för att "slippa" vissa kategorier av kunder med vissa kategorier av bilar. Och om de trots allt vill ha en försäkring ska de tjäna multum på dom. Inte rätt, men som sagt, läs länkarna. Det är inte kul om något händer.

Det är heller inte lagligt att ställa bilen på pappa om du bor hemma, men hur ska de kunna säga att det inte är pappas bil som heller familjen använder om ni bor på samma adress?

En del berättar också att försäkringsförsäljare har sagt att de kan ställa bilen på pappa om de tycker premien är för dyr. Det säger de bara för att asen får provision på försäkringen du köper. De skiter i vad som händer när du står med trasig bil i diket, och det är inte de som sedan ska utreda ärendet. Dom ljuger.

186 Inlägg
23 december 2010
thelaughingmadman skrev:
Men 1000kr i månaden för en M3a är ju ingenting. 540n går loss på nästan lika mycket varje månad.
Men när jag kollade hur mycket en M3a skulle kosta på mig så landade det ju typ runt 7000kr i månaden - väsentlig skillnad mot 1000-1500 kr som du talar om.

Börjar du aldrig försäkra så sjunker det ju inte heller direkt mycket wink Men kan hålla med om att det är sjuka premier ibland, men mitt tips är att inte kolla förmycket på alla "uträkningar på nätet" Bättre att ringa, har fått bra mycket billigare försäkringar på detta sättet.

Sedan håller jag med om att det är förståeligt att folk sätter bilarna på sina föräldrar då premien är sjukt dyra... betalar ca 350kr/mån i trafik på våran 850 och ca 1100kr/mån helför. för våran nyköpta evo 8a..
Men som det gamla ordspråket säger, vill man vara fin får man lida pin tongue

711 Inlägg
23 december 2010
Echelon skrev:
Börjar du aldrig försäkra så sjunker det ju inte heller direkt mycket wink

Nej, precis, det är ju fördelen. Men frågan är om det är värt att betala hutlösa priser (typ 25000 om året för att försäkra en bil som kostar 15 att köpa)? Jag vill inte bara trafikförsäkra en bil, jag vill självfallet ha skydd mot stöld, glas, brand och vagnskada (inte bara att man krockar, men även parkeringsskador, skadegörelse osv).

Att ha *råd* med 2000kr i månaden för försäkring är en sak, men att vara dum nog att betala så mycket för en skitbil är en annan.

Rumpmas
3 860 Inlägg
23 december 2010
thelaughingmadman skrev:
Echelon skrev:
Börjar du aldrig försäkra så sjunker det ju inte heller direkt mycket wink

Nej, precis, det är ju fördelen. Men frågan är om det är värt att betala hutlösa priser (typ 25000 om året för att försäkra en bil som kostar 15 att köpa)? Jag vill inte bara trafikförsäkra en bil, jag vill självfallet ha skydd mot stöld, glas, brand och vagnskada (inte bara att man krockar, men även parkeringsskador, skadegörelse osv).

Att ha *råd* med 2000kr i månaden för försäkring är en sak, men att vara dum nog att betala så mycket för en skitbil är en annan.

Nu ska jag vara riktigt ärlig här, vilket säkert kan vara dumt.

Jag skenförsäkrade länge. Jag tyckte inte jag hade råd med 7-800/mån för först en vanlig og900i med 110 vilda pållar, sedan en Audi 100 med 136 ohyggliga pållar och sedan en ng900i med ofantliga 150 pållar(senseless power fiiiiifan!!!) när jag var fattig student. Men jag följde naturligtvis hur premien i mitt eget namn sjönk, och vid 500 spänn tänkte jag ta över bilen jag hade för tillfället på mig. Men så hände aldrig fastän åren med körkort gick. Det sjönk väl ett par tior om året. Som tur var var jag bara inblandad i en fenderbender när jag försökte parkera i en trång lucka och repade en annan bil med 2 månader gammalt körkort och en og900i som stod på pappa. Det blev dock inget krångel, bara förhöjd självrisk á 2000 spänn för ett repat bakljus på en Renault, men ägaren var glad att jag tog det som en man och inte smet.

När jag pluggat klart och köpte Aeron vågade jag inte skenförsäkra längre eftersom den skulle helförsäkras, och tur var väl det eftersom jag visserligen 100% icke vållande klippte en kärring som trängde sig ut i en rondell trots makliga 20 km/h. 30 000 kostade det tantens försäkringsbolag att fixa min bil.

Hade Aeron stått på pappa hade kanske hennes bolag inte varit så sugna på att betala och krävt av mitt bolag att de startade en utredning om skenförsäkring. Man behöver inte ens vålla en olycka själv för att åka dit försäkringsmässigt nämligen, eftersom vinstdrivande företag flyttar pengar mellan varandra i försäkringsbranschen.

Hursom tog jag Atava på Aeron då de låg på 7700/år, och de övriga bolagen runt det dubbla, 12-22k.

När jag kollade runt bland bolag nästa gång hade t ex Trygg Hansas premie sjunkit till 6 400/år, vet ej varför. Kanske för att jag fyllt 27, gått in på mitt 7:e körkortsår, fan vet varför? Jag hade hoppat upp i bonusklass 7 i alla fall. Nu är det bara en tusenlapp mer än farsan med typ 15 skadefria år och 36 körkortsår fskulle få betala. 

Så det finns hopp, efter ett tag sjunker det ner i mer rimliga priser. Men fan vet hur de sätter priserna egentligen. Det är väl helt enkelt så att det inte sjunker nämnvärt förrän man haft en bil försäkrad i sitt namn utan olyckor något år, samt uppnått en viss ålder och ett visst antal körkortsår.
Senast redigerat av Andromeda (23 december 2010)

711 Inlägg
23 december 2010
Andromeda skrev:
Jag hade hoppat upp i bonusklass 7 i alla fall. Nu är det bara en tusenlapp mer än farsan med typ 15 skadefria år och 36 körkortsår fskulle få betala.

Då har du 2 klasser kvar! smile

Som jag sa tidigare - fel att skenförsäkra, men helt förståeligt att det görs.
Jag tror till och med en del försäkringsbolag blundar för det. I alla fall tills det händer något med bilen...

Rumpmas
3 860 Inlägg
23 december 2010
thelaughingmadman skrev:
Andromeda skrev:
Jag hade hoppat upp i bonusklass 7 i alla fall. Nu är det bara en tusenlapp mer än farsan med typ 15 skadefria år och 36 körkortsår fskulle få betala.

Då har du 2 klasser kvar! smile

Som jag sa tidigare - fel att skenförsäkra, men helt förståeligt att det görs.
Jag tror till och med en del försäkringsbolag blundar för det. I alla fall tills det händer något med bilen...

Precis. Jag tror inte ens de tar sig tid att sitta och kolla igenom. Hur fan ska de kunna vet att jag snurrar runt i Västerås med en Audi 100 ståendes på pappa om inget händer liksom? smile

Men om något hade hänt hade jag skitit i det blå skåpet, men ändå ingen större förlust. Det hade väl blivit lite jobbigt om den blivit stulen och dumpad i någon sjö eftersom jag hade fått betala bärgningen om bolaget nekat, men annars hade jag ju bara förlorat ~25k eftersom den bara var halvförsäkrad.

Trafikförsäkringen gäller även om bilen är skenförsäkrad och du blir därmed inte skyldig att betala personskador vare sig på dig, dina passagerare eller motparten och motpartens och tredje parts egendom. Det du förlorar om du blir nekad på grund av skenförsäkring är alltså i värsta fall hela bilens värde och att du kan åka på att betala bärgning vid stöld och så då din halvförsäkring inte heller gäller. Vilket kan vara nog så kännbart om du har en bil för 200k, men som jag bedömde det så skulle jag nog kunna överleva att förlora min halvförsäkring om något hände.

Trafikförsäkringen gäller alltså även om du krockar med "pappas bil" på helt annan ort där du av en händelse servar bilen på verkstad som mycket väl kommer ihåg vem som lämnar och hämtar den och där du hyr en parkeringsplats där grannarna brukar se den.
Senast redigerat av Andromeda (23 december 2010)

killercow
23 december 2010
Skenförsäkra bilen på förälder vare sig man bor på samma adress eller inte är det samma som försäkringsbedrägeri. vilket är straffbart plus att man kan bli utan ersättning vid olycka. dock gäller trafikförsäkrings biten vem som än försäkrar fordonet.

så fort det händer en olycka och det inte är personen som står på försäkringen/bilen som kört så börjar försäkringsbolagen ifrågasätta vem som är den igentliga brukaren av bilen. beslutar dom att inte betala ut ersättning pga att dom misstänker skenförsäkring så är de upp till ägaren att bevisa att det inte är en skenförsäkring. lycka till med de.

inget försäkringsbolag betalar ut helt utan vidare om det inte är den som står på bilen som kört vid olyckan. så vida det inte är "fru Olsson" som kört "herr Olsson's" bil.

Ska man köpa en bil som är dyr att äga så se då till att ha råd att äga den

Entreprenör
1 286 Inlägg
23 december 2010
Om dessutom trådskaparen ska gå från att åka Volvo 740 upp till att köra BMW M3 E46 så lär väl krävas ett lån på 150-200 000. Detta lån måste även det då stå på dina föräldrar - för sånt kikar dom på också.

Näe grabben. Kör du lite motorsvagare bilar som många av oss andra, och strunta i M3an om du inte vill/kan betala vad det kostar.

Att skenförsäkra är FEL och olagligt.

// Niklas Johansson

186 Inlägg
23 december 2010
killercow skrev:
Skenförsäkra bilen på förälder vare sig man bor på samma adress eller inte är det samma som försäkringsbedrägeri.... bla bla bla...

Så om min fru skulle ha billigare försäkring än mig så skulle det vara försäkringsbedrägeri om man ställer den henne men jag brukar den mest? Tvivlar starkt på detta då jag vet att när jag hade folksam på min Evo VIa så stod det att försäkringen skulle stå på den personen i hushållet som bilen var skriven på.

711 Inlägg
23 december 2010
Echelon skrev:
Så om min fru skulle ha billigare försäkring än mig så skulle det vara försäkringsbedrägeri om man ställer den henne men jag brukar den mest?

Svar ja.
Echelon skrev:
Tvivlar starkt på detta då jag vet att när jag hade folksam på min Evo VIa så stod det att försäkringen skulle stå på den personen i hushållet som bilen var skriven på.

Och det ska även vara den huvudsakliga brukaren.

1 067 Inlägg
23 december 2010
Värt att ha i åtanke är att personen som så gärna vill sälja på dig en försäkring är inte samma person som handhar en eventuell helskada.

Så du kan nog räkan med att om du bryter mot någon av grundkraven så lär du ligga risigt till..

Är det en billig bil så är det sällan mödan värt att bråka men om det rör sig om några hundra tusen så kan de få för sig att utreda saker och ting..

Andra har torskat..   Känner du för att chansa?

Köp en bil du har råd att försäkra..   Eller be din far köpa en bil som du får låna när du är extra snäll och har klippt gräset och krattat grusgången wink

killercow
23 december 2010
Echelon skrev:
killercow skrev:
Skenförsäkra bilen på förälder vare sig man bor på samma adress eller inte är det samma som försäkringsbedrägeri.... bla bla bla...

Så om min fru skulle ha billigare försäkring än mig så skulle det vara försäkringsbedrägeri om man ställer den henne men jag brukar den mest? Tvivlar starkt på detta då jag vet att när jag hade folksam på min Evo VIa så stod det att försäkringen skulle stå på den personen i hushållet som bilen var skriven på.

Prova läsa hela inlägget innan du citerar de kanske

yrkeschaufför
709 Inlägg
23 december 2010
oavsett om det är förskring bedrägeri så är det omöjligt för ett försäkringbolag att bevisa att någon under 24 år har kört bilen, nackelen är väl den att någon av dina föräldrar blir av med sin bonus.. det är det ända

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.

Sök