thelaughingmadman skrev:
Echelon skrev:
Börjar du aldrig försäkra så sjunker det ju inte heller direkt mycket
Nej, precis, det är ju fördelen. Men frågan är om det är värt att betala hutlösa priser (typ 25000 om året för att försäkra en bil som kostar 15 att köpa)? Jag vill inte bara trafikförsäkra en bil, jag vill självfallet ha skydd mot stöld, glas, brand och vagnskada (inte bara att man krockar, men även parkeringsskador, skadegörelse osv).
Att ha *råd* med 2000kr i månaden för försäkring är en sak, men att vara dum nog att betala så mycket för en skitbil är en annan.
Nu ska jag vara riktigt ärlig här, vilket säkert kan vara dumt.
Jag skenförsäkrade länge. Jag tyckte inte jag hade råd med 7-800/mån för först en vanlig og900i med 110 vilda pållar, sedan en Audi 100 med 136 ohyggliga pållar och sedan en ng900i med ofantliga 150 pållar(senseless power fiiiiifan!!!) när jag var fattig student. Men jag följde naturligtvis hur premien i mitt eget namn sjönk, och vid 500 spänn tänkte jag ta över bilen jag hade för tillfället på mig. Men så hände aldrig fastän åren med körkort gick. Det sjönk väl ett par tior om året. Som tur var var jag bara inblandad i en fenderbender när jag försökte parkera i en trång lucka och repade en annan bil med 2 månader gammalt körkort och en og900i som stod på pappa. Det blev dock inget krångel, bara förhöjd självrisk á 2000 spänn för ett repat bakljus på en Renault, men ägaren var glad att jag tog det som en man och inte smet.
När jag pluggat klart och köpte Aeron vågade jag inte skenförsäkra längre eftersom den skulle helförsäkras, och tur var väl det eftersom jag visserligen 100% icke vållande klippte en kärring som trängde sig ut i en rondell trots makliga 20 km/h. 30 000 kostade det tantens försäkringsbolag att fixa min bil.
Hade Aeron stått på pappa hade kanske hennes bolag inte varit så sugna på att betala och krävt av mitt bolag att de startade en utredning om skenförsäkring. Man behöver inte ens vålla en olycka själv för att åka dit försäkringsmässigt nämligen, eftersom vinstdrivande företag flyttar pengar mellan varandra i försäkringsbranschen.
Hursom tog jag Atava på Aeron då de låg på 7700/år, och de övriga bolagen runt det dubbla, 12-22k.
När jag kollade runt bland bolag nästa gång hade t ex Trygg Hansas premie sjunkit till 6 400/år, vet ej varför. Kanske för att jag fyllt 27, gått in på mitt 7:e körkortsår, fan vet varför? Jag hade hoppat upp i bonusklass 7 i alla fall. Nu är det bara en tusenlapp mer än farsan med typ 15 skadefria år och 36 körkortsår fskulle få betala.
Så det finns hopp, efter ett tag sjunker det ner i mer rimliga priser. Men fan vet hur de sätter priserna egentligen. Det är väl helt enkelt så att det inte sjunker nämnvärt förrän man haft en bil försäkrad i sitt namn utan olyckor något år, samt uppnått en viss ålder och ett visst antal körkortsår.