2670
Sök

Kan man ha vanliga hemma element i bilen?

33 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
Tja jag har 3 stycken 800w 18" basar av okänt märke som en polare har haft på discon och liknande och undrar om jag kan bygga en låda till dem och ha i bilen.

pallar dom fukt och likström osv?

Folk jag hört med säger att det går och det är ingen fara men jag vill va helt säker innan jag gör ngt med dem så jag inte förstör dem.

DenDenONE
Bmw E34

1 468 Inlägg
18 december 2010
DenDenONE skrev:
Tja jag har 3 stycken 800w 18" basar av okänt märke som en polare har haft på discon och liknande och undrar om jag kan bygga en låda till dem och ha i bilen.

Folk jag hört med säger att det går och det är ingen fara men jag vill va helt säker innan jag gör ngt med dem så jag inte förstör dem.

fukt? varför ar du fukt i bilen?

2 665 Inlägg
18 december 2010
Leo86 skrev:
DenDenONE skrev:

Hahaha därför att bilen står utomhus o inte inomhus i jämn varm temperatur kanske....

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

560 Inlägg
18 december 2010
Har du inte fukt i din bil så vill jag och säkert alla världens biltillverkare veta hur du lyckats wink

Leo86 skrev:
DenDenONE skrev:

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

560 Inlägg
18 december 2010
Nej det brukar bli skit tyvärr.

En 18" PA element lär säkert behöva 300 liter och uppåt i låda i en bil.

Sen lär säkert detta PA element få spö av en bas under 1000 kronor så jag skulle köpt en riktig bilbas istället.

DenDenONE skrev:

Jesus älskar alla

2 665 Inlägg
18 december 2010
DenDenONE skrev:

Tror inte de tål fukt lika bra som ett bil element, även om en PA bas säkert tål det bättre än ett vanlig hemma element.

Inga högtalare tål likström. Då går de sönder!

Du får nog bara plats med 1st. En 18" för PA kan behöva kanske 150-200liters låda.
Men det krävs ju att du har T&S parametrarna, o har du inte det måste du veta vad de heter o vilken modell det är, så du kan söka.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

1 468 Inlägg
18 december 2010
jimmyostrom skrev:
Har du inte fukt i din bil så vill jag och säkert alla världens biltillverkare veta hur du lyckats wink

Leo86 skrev:
DenDenONE skrev:

haha visst fan får man in fukt i bilen. men inte så det stör högtalarna ett enda dugg =P. ja har haft många basar OCH pa basar i bilen o det har funkat skitbra. dom behöver dom som en annan skribent sa ruskigt stora lådor tongue. ja körde sist med en 21" bas från billebro. o dom e störa "tävlingsbasar" o massa annat junk. men 138db. precis som ja spelade med en 8". hmmm =P.

Men aldrig att du får in fukt så det stör basarna. om du inte har cab eller låter luckan stå öppen wink

33 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
klart man får fukt i bilen. Blir imma och fuktigt i luften så att säga... Men tack för svaren. jag har som sakt 3 stycken så jag offrar en och testar big_smile jag vet iallafall vad märket på basarna är nu. det är CIARE. Gjorda i samma fabrik som cerwin vegas och andra märken.
Senast redigerat av DenDenONE (21 december 2010)

DenDenONE
Bmw E34

16 197 Inlägg
18 december 2010
DenDenONE skrev:
klart man får fukt i bilen. Blir imma och fuktigt i luften så att säga... Men tack för svaren. jag har som sakt 3 stycken så jag offrar en och testar big_smile jag vet iallafall vad märket på basarna är nu. det är CIAER. Gjorda i samma fabrik som cerwin vegas och andra märken.

ciare e riktigt bra italienska PA prylar..   

e jävligt tveksam till att de tillverkas på samma ställe som CV.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

560 Inlägg
19 december 2010
Nej jag håller med, man brukar inte ha högtalare så länge i en bil så att fukten spelar någon roll (eller inte jag iallafall).

Men att bygga med PA basar i en bil anser jag är att uppfinna däcket igen, vilket är rätt korkat enligt mig (som är lat).

Leo86 skrev:
jimmyostrom skrev:

Leo86 skrev:

haha visst fan får man in fukt i bilen. men inte så det stör högtalarna ett enda dugg =P. ja har haft många basar OCH pa basar i bilen o det har funkat skitbra. dom behöver dom som en annan skribent sa ruskigt stora lådor tongue. ja körde sist med en 21" bas från billebro. o dom e störa "tävlingsbasar" o massa annat junk. men 138db. precis som ja spelade med en 8". hmmm =P.

Men aldrig att du får in fukt så det stör basarna. om du inte har cab eller låter luckan stå öppen wink

Jesus älskar alla

1 468 Inlägg
19 december 2010
jimmyostrom skrev:
Nej jag håller med, man brukar inte ha högtalare så länge i en bil så att fukten spelar någon roll (eller inte jag iallafall).

Men att bygga med PA basar i en bil anser jag är att uppfinna däcket igen, vilket är rätt korkat enligt mig (som är lat).

Leo86 skrev:
jimmyostrom skrev:

du ska kunna ha en bas i bilen i 20 år utan att dom ska bli funktionskadade av fukten tongue

33 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
DenDenONE skrev:
klart man får fukt i bilen. Blir imma och fuktigt i luften så att säga... Men tack för svaren. jag har som sakt 3 stycken så jag offrar en och testar big_smile jag vet iallafall vad märket på basarna är nu. det är CIAER. Gjorda i samma fabrik som cerwin vegas och andra märken.

Det var en polare som sa att dom tillverkades där men jag är inte hundra på det. smile

DenDenONE
Bmw E34

DAVEO
513 Inlägg
21 december 2010
Jag har använt 2x15" PA-basar i en Golf mk2, och det funkade sjukt bra.
Hade även 2x18" PA-basar i en vw transporter och det funkade också hur bra som helst.
Men som sagt, de kräver stora lådor och helst stor kupé.
2x15" lådan låg på 230L och 2x18" lådan låg på 400L. Är ju olika deklart smile
Ang fukt så är det inga problem -om man inte har "fukt" i bilen?
På vintern fungerar även bilstereo-elementen, både orginal och kompliteringelement konstigt till början så man kan väl va försiktigare en liten stund iaf smile

SM 2a i Super Street Nowall 2012. Personbästa 2012: 155,3db (@49hz), i Mk2an.
SM 3a i Bassrace 149.9 2012, i Mk2an.
SM 3a i Super Street 1-2, 2011. Personbästa 2011: 154,5db (@35hz), i Mk3an.

16 197 Inlägg
21 december 2010
DenDenONE skrev:
evilaudio skrev:
DenDenONE skrev:

Det var en polare som sa att dom tillverkades där men jag är inte hundra på det. smile

däremot hade ciare å CV samma generalagent i sverige i ett antal år.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

33 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
Davidzzon skrev:
Jag har använt 2x15" PA-basar i en Golf mk2, och det funkade sjukt bra.
Hade även 2x18" PA-basar i en vw transporter och det funkade också hur bra som helst.
Men som sagt, de kräver stora lådor och helst stor kupé.
2x15" lådan låg på 230L och 2x18" lådan låg på 400L. Är ju olika deklart smile
Ang fukt så är det inga problem -om man inte har "fukt" i bilen?
På vintern fungerar även bilstereo-elementen, både orginal och kompliteringelement konstigt till början så man kan väl va försiktigare en liten stund iaf smile

Okej, grymt tack för svar. Jag ska Testa och se, låter kul smile

DenDenONE
Bmw E34

Game On!
244 Inlägg
12 januari 2011
hahaha, lite of topic, men trodde de va nån som ville använda hemma element (radiatorer för värme) i bilen när ja såg den rubriken big_smile

33 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
joQue skrev:
hahaha, lite of topic, men trodde de va nån som ville använda hemma element (radiatorer för värme) i bilen när ja såg den rubriken big_smile

Haha jaha smile ja klart de kan tolkas så xD

DenDenONE
Bmw E34

Sök