2329
Sök

Han köpte min bil nu klagar han bara! vad ska jag göra?

63 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
Min mamma hade en bil på Blocket. En kille och sin pappa kom och tittade på bilen samt provkörde den.
De köpte bilen. Innan han skulle skriva under så frågade han om det finns några fel. Och jag sa det som jag visste och jag sa att låset på bakluckan är fel. plus lite rost hit och dit.

Nu ringer han och säger att centrallåset och fönsterhissen inte fungerar och vill att jag ska betala reparationen. Han tycker att han betalade för mycket och nu vill han ha bilen reparerad.

Det som jag säger till han:
Du skulle titta noga och testa allt innan du köper bilen. Det fungerar inte så att du köper något och dagen efter upptäcker dolda felen. Min mamma är ägaren och därför så visste jag inte alla fel i bilen.

Vem har rätt?
Vad ska jag göra? Hur ska jag försvara mig bäst?
Kan han polisanmäla mig?

4 586 Inlägg
18 december 2010
Alla fel som säljaren vet om ska man upplysa om som seriös säljare. Det var din mors bil så varför inte fråga den registrerade ägaren om fel finns.

Skrev ni något kvitto ?

63 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
nej men bar ägarbyte papper.

STREETRACER
892 Inlägg
18 december 2010
bara att skita i...

han som köpare har juh ansvaret att han har koll på vad han har köpt...  litar man på folk så får man skylla sig själv isf..  bara för honom att bita i det sura.. o för din mamma att vara nöjd med affären (antar att han då betalade ett överpris pga alla felen??)

Bmc Crew

566 Inlägg
18 december 2010
Hur fan orkar han gnälla om såna småsaker. Skit i han.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 december 2010
Att han skulle ha "betalat för mycket" är rent skitsnack, för jag antar att varken du eller någon annan tvingade honom att köpa bilen? Att centrallås eller en elhiss fungerar är enkelt att kolla upp, strunta i honom bara och referera till att han "får skylla sig själv" även om du inte behöver formulera det på just det viset. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 020 Inlägg
18 december 2010
var väl knappast en ny bil han köpte är ens skylldighet att kolla fel på bilen som köpare ibland vinner man ibland har man köpt skrot så är livet har själv handlat bilar som visat sig dåliga bara bita i det sura o handla delar som krävs eller sälja bilen igen var med om något liknande för några år sedan köpte en obes bil som jag sålde utan o bes den nya ägaren ringde 2 veckor efter 11 2or på sbp kostnad att laga den långt över bilens värde jag tog ej bilen tillbaka bilen brann upp lite senare dock glömde han försäkra den innan korkat 1-0 till försäkringsbolaget

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

9 108 Inlägg
18 december 2010
Jag måste säga att det är lite klantigt att inte upplysa om sådana tydliga fel. Visste du inte om dem är det ju en annan femma men ändå. Man är ju som sagt skyldig att upplysa om fel man vet om.

9 117 Inlägg
18 december 2010
Som säljare ska man berätta det man vet, som köpare ska man försöka ta reda på det som säljaren inte vet. Just därför man kan M testa en bil innan köp, där gör kunnigt folk en total koll och genomgång och dokumenterar minsta lilla grej. Sen är det lite svårt när man inte har skrivit kvitto på köpet, om du söker på konsumentverkets hemsida så kan du läsa allt där. Just därför man alltid ska skriva ett kvitto, för har man gjort det är man inte skyldig den nya ägaren ett skit!

?
1 038 Inlägg
18 december 2010
MilleN skrev:
Jag måste säga att det är lite klantigt att inte upplysa om sådana tydliga fel. Visste du inte om dem är det ju en annan femma men ändå. Man är ju som sagt skyldig att upplysa om fel man vet om.

Kollar man inte såna saker när man köper bil får man faan i mig skylla sig själv.

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!

9 108 Inlägg
18 december 2010
GTi-R_Danne skrev:
Kollar man inte såna saker när man köper bil får man faan i mig skylla sig själv.

Absolut är det klantigt av köparen, men faktum kvarstår ju att en sådan grej är väldigt enkel att berätta om och bör inte ha kunnat ge någon särskild prutmån heller. Så visst kan jag ha lite förståelse när det är ett så tydligt fel som lika gärna kunde ha berättats om.

Om jag ser till mig själv så har jag absolut glömt/skitit i att testa elrutor och lite sådant på bilar jag köpt, hade visserligen inte klagat i efterhand heller om det men jag hade blivit lite sned om någon undanhållit så simpla grejor med flit. Det tror jag alla hade blivit.

Biltokig
310 Inlägg
18 december 2010
han försöker ju bara utnyttja dig, det är helt klart ett problem om du tex sa att det som var sönder funkade men annars är det ju upp till köparen att kolla så allt funkar, vem vet det kan ju börja strula när han provkör den till och med.

bara be han fara, den sista idioten e inte född...

hadde samma problem med en som köpte fälgar av mig, bultcirklen var rätt men hans ok tog i, han påstod att jag hadde ljugt och att dom inte passade men jag hadde skrivit att det var rätt bultmönster, slutade med att jag köpte tillbaka dom för halva summan då jag lagt pengarna på andra fälgar.... sa jag smile

Harè bra

587 Inlägg
18 december 2010
såg åt honom som det är bara. du visste inget eftersom det inte var din bil och han har undersökningsplikt. Du ska inte betala nåt.

4 637 Inlägg
18 december 2010
Ingen aning. Däremot att säga att man inte känner till fel när man gör det borde vara olaglig lögn.

Jag visar allt vid försäljning, killen som köpte min första 142:a var så in kåt i bilen att jag fick visa alla tydliga brister. Lite väl ärligt då han inte frågade om jag kände till några brister men...
Vet inte om jag fått mer för den annars men båda blev nöjda. smile
Senast redigerat av EmilHammarlund (18 december 2010)

230 Inlägg
18 december 2010
Sketstopp24v skrev:
bara att skita i...

han som köpare har juh ansvaret att han har koll på vad han har köpt...  litar man på folk så får man skylla sig själv isf..  bara för honom att bita i det sura.. o för din mamma att vara nöjd med affären (antar att han då betalade ett överpris pga alla felen??)

I mitt tycke så vill man ju absolut inte ens kika på din bil om du skulle sälja den...varför kan man inte vara ärlig, och om det nu faktist är så att säljaren inte berättar om alla fel, så borde han ha hjärta att lämna tillbaka några få hundralappar till vad det centrallåset kan kosta...

Men självklart får köparen se till att ha "bevis" på felet från en firma t.ex. så säljaren faktist kan ringa och fråga...

Min sambo råkade ut för detta när hennes bil köptes, fick ett par tusen tillbaka från den säljaren! klart vi visade uppskattning och det sista jag sa till honom var att "Vi kommer absolut inte ringa och begära något mer utav honom", alla var nöjda och glada.

säljaren gick miste om 2000:- av hela summan på bilen (men hade kostat honom mer om han själv skulle ha fixat det).

Och vi blev lite gladare av beloppet som han gav oss när vi fick en tråkig nota från en verkstad...

Synd att inte alla kan vara ärliga och faktist ha lite förståelse och inte bara sälja sin bil och borra ner sitt huvud i sanden.

2 182 Inlägg
19 december 2010
Sen att nya ägerna kan a haft sån otur att centrallåset sa upp sig en dag efter att han köpt bilen är ju en annan femma wink
Eller så enkelt att en säkring gett upp?

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
19 december 2010
Dem nya ägarna kan också försöka med en "fuling" och har själva antinge tagit sönder låset eller så är de inget fel på det alls.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Allfixare
1 475 Inlägg
19 december 2010
En bil är inte värd mer än vad någon är villig att betala, han betalade ju det ni ville ha så just då tyckte han att den var värd det. Kollar man inte upp grejjer på en bil innan man köper får man ju faktiskt skylla sig själv. Om det nu va TS mors bil så kan ju inte han veta av alla smågrejjer. Gubben får bite in the sour apple så att säga.

2 982 Inlägg
19 december 2010
alexandergre skrev:
Min mamma hade en bil på Blocket. En kille och sin pappa kom och tittade på bilen samt provkörde den.
De köpte bilen. Innan han skulle skriva under så frågade han om det finns några fel. Och jag sa det som jag visste och jag sa att låset på bakluckan är fel. plus lite rost hit och dit.

Nu ringer han och säger att centrallåset och fönsterhissen inte fungerar och vill att jag ska betala reparationen. Han tycker att han betalade för mycket och nu vill han ha bilen reparerad.

Det som jag säger till han:
Du skulle titta noga och testa allt innan du köper bilen. Det fungerar inte så att du köper något och dagen efter upptäcker dolda felen. Min mamma är ägaren och därför så visste jag inte alla fel i bilen.

Vem har rätt?
Vad ska jag göra? Hur ska jag försvara mig bäst?
Kan han polisanmäla mig?

sök KöpLagen (www.lagen.nu)
du behöver inte oroa dig.
om du sagt till honom före köpet att han skall undersöka bilen så hamnar undersökningsplikten på dig. Enuntiationer gäller, dock gäller för köparen att bevisa att felet fanns innan han köpte bilen OCH att även om han hade undersökt felet så bör han ej kunnat hitta det.

vilket är.. nästintill omöjligt.

du är safe. //

Sök