2622
Sök

"Enögda" bilar

281 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
#1
Tycker det verkar ovanligt många som bara har en strålkastare fungerande nu, nästa steg blir ju att inte ha någon alls. Har folk så dålig koll och/eller beror det på väderleken nu?

Jag blev stoppad av Spansk polis för samma sak och höll knappt på att få åka därifrån, där är det visst lag på att ha reservlampor med sig, (numera även skyddsvästar). Så jag rundar ofta min bil med lyset på, för att inte bli försenad av någon sysslolös polis, det finns ibland även här.

På min garage-bil har jag bara bytt parkeringljusen fram vad jag minns, skyltlamporna har slocknat men är inte viktiga. Signalhornet vill inte över vintern. En annan som stått ute mkt har fel på strålkastarna. Så fukten spelar in.
Är det olika lampor för varsel-ljuset eller är det bara halvljuset nerdimmat som jag minns?

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

RMR-Crew
478 Inlägg
19 december 2010
#2
Skyddsvästar?

281 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
#3
Ja såna där gulgröna, jag har en i min bil nu. 19:- på Rusta.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

Stålmannen
465 Inlägg
killercow
19 december 2010
#5
mycket av slarvet med glödlampor beror nog på att det mer och mer går åt hållet omöjligt byta själv tyvärr

Japan Quality
670 Inlägg
19 december 2010
#6
Exakt så är det killercow.  Har man sen Xenonljus är det ju inte billigt att byta lampa heller. Men åka enögd är ju faktiskt inte gratis heller.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

killercow
19 december 2010
#7
härliga är att det mer och mer går åt att vissa verkstäder börjar förstå att det inte är superbra reklam att ta ut dyra avgifter för byte av omöjliga lampor utan börjat göra det mer eller mindre gratis.
Känner flera som betalat skit summor eller inget alls på sin verkstad för byte av lampor (känner dock ingen med xenon)

3 259 Inlägg
19 december 2010
#8
killercow skrev:
härliga är att det mer och mer går åt att vissa verkstäder börjar förstå att det inte är superbra reklam att ta ut dyra avgifter för byte av omöjliga lampor utan börjat göra det mer eller mindre gratis.
Känner flera som betalat skit summor eller inget alls på sin verkstad för byte av lampor (känner dock ingen med xenon)

Har för mig att VAG bubblade nåt om 5000kr för att byta en framlampa på min Passat -02 med bixenon för några år sedan.. Jag gjorde det till slut själv! Bort med hela fronten och bort med framlycktorna.. Nästan så man skruvar isär så mycket så man ska passa på att byta kamremmen samtidigt! big_smile (rakställd motor)

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

3 650 Inlägg
19 december 2010
#10
steifan skrev:
Humor:

Har en megane, de förjävligt tongue


1 353 Inlägg
19 december 2010
#11
där jag jobbar så brukar vi inte ta betalt för lampbyte om dom köper lampan hos oss, annars tillkommer nån krona för bytet om dom har med sig egen lampa smile

sen beror det ju på förstås, tex. som den där renaulten, ett sånt lampbyte kan man ju inte göra gratis, men det förstår nog kunden också får man hoppas tongue

There's no replacement for displacement

4 637 Inlägg
19 december 2010
#12
Håller med, folk har blivit förjävliga!

När all min belysning på min bil var trasig mitt på dagen blinkade folk som idioter (de borde fattat att det var trasigt iom att allt var mörk) men enögda eller halvenögda bilar i mörkret är visst okej?
Möta en bil med dåligt ljus framförallt i mörker är otäckt, blir för mörkt. Blinkar faktiskt åt dem ibland.

I många nya bilar kan man byta själv och enligt Vi Bilägare är det på väg att bli lättare igen. Folk gillar tydligen inte att verkstädernas lönsamhet går före säkerhet. Och vad jag vet så ska man väl som bilist se till att bilen är trafiksäker enligt lagen, köpa en bil som man inte klarar av byta på själv på borde därför vara helfel?
Sedan kan man fråga sig hur svårt det är att byta i exempelvis en enögd Volvo 740? Eller varför Golfar oftast är helmörka?
Trodde alla hade med sig ficklampa och extralampor för allas säkerhet men tydligen inte...
Och man ska inte lita på billtillverkaren alltid, känner en omekkunnig gubbe som smidigt bytte själv trots att instuktionsboken sade att verkstad skulle byta.

Vill ha extra hårda böter på detta ett tag tills folk lärt sig igen.
Senast redigerat av EmilHammarlund (19 december 2010)

Smålänning
7 883 Inlägg
19 december 2010
#13
Höger sida på en Megane bytte jag uppifrån smile Inte lätt, men det gick till slut.

Lampor är ju av högsta vikt för säkerheten, så jag tycker att, nu när nästan alla bilar blir femstjärninga, att EuroNCAP kan börja väga in mer olycksförebyggande åtgärder, som med extra stjärna för bältespånimmare. Ta bort en stjärna om det är svårt att byta lampor. Eller två, kanske? Eller en för bakljus/parkering/helljus och två för halvljus... Då kanske det skulle hända nått.

Att ha två ljus framåt minskar ju verkligen risken att krocka... Om inte annat för att två lampor lyser bättre än en.

Om nya bilar är så mycket bättre än gammalt skit på alla sätt, varför ska det då inte vara möjligt att göra det lätt att byta lampor? Inkompetens? Inte ens i bilar med längsställd motor är det lätt idag...

På 740:in tar det en halvminut, på en Saab 90, 15 sekunder..

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

3 650 Inlägg
19 december 2010
#14
försökte byta lampan på megane fick tag i lampan men fick fan inte in den nya.. tongue


4 637 Inlägg
19 december 2010
#15
twin_cam skrev:
Höger sida på en Megane bytte jag uppifrån smile Inte lätt, men det gick till slut.

Lampor är ju av högsta vikt för säkerheten, så jag tycker att, nu när nästan alla bilar blir femstjärninga, att EuroNCAP kan börja väga in mer olycksförebyggande åtgärder, som med extra stjärna för bältespånimmare. Ta bort en stjärna om det är svårt att byta lampor. Eller två, kanske? Eller en för bakljus/parkering/helljus och två för halvljus... Då kanske det skulle hända nått.

Att ha två ljus framåt minskar ju verkligen risken att krocka... Om inte annat för att två lampor lyser bättre än en.

Om nya bilar är så mycket bättre än gammalt skit på alla sätt, varför ska det då inte vara möjligt att göra det lätt att byta lampor? Inkompetens? Inte ens i bilar med längsställd motor är det lätt idag...

På 740:in tar det en halvminut, på en Saab 90, 15 sekunder..

Ingen betydelse vad det är för storlek på bil eller åt vilket håll motorn ligger. Allt handlar om att tillverkaren vill tjäna på lambyte. En liten avancerad bil kan vara lättare att byta i en en stor med längsställd motor.

1 772 Inlägg
19 december 2010
#16
steifan skrev:
Humor:

Haha. Dock tar det inte 45 min, men bökigt är det.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

Smålänning
7 883 Inlägg
19 december 2010
#17
EmilHammarlund skrev:
twin_cam skrev:
Höger sida på en Megane bytte jag uppifrån smile Inte lätt, men det gick till slut.

Lampor är ju av högsta vikt för säkerheten, så jag tycker att, nu när nästan alla bilar blir femstjärninga, att EuroNCAP kan börja väga in mer olycksförebyggande åtgärder, som med extra stjärna för bältespånimmare. Ta bort en stjärna om det är svårt att byta lampor. Eller två, kanske? Eller en för bakljus/parkering/helljus och två för halvljus... Då kanske det skulle hända nått.

Att ha två ljus framåt minskar ju verkligen risken att krocka... Om inte annat för att två lampor lyser bättre än en.

Om nya bilar är så mycket bättre än gammalt skit på alla sätt, varför ska det då inte vara möjligt att göra det lätt att byta lampor? Inkompetens? Inte ens i bilar med längsställd motor är det lätt idag...

På 740:in tar det en halvminut, på en Saab 90, 15 sekunder..

Ingen betydelse vad det är för storlek på bil eller åt vilket håll motorn ligger. Allt handlar om att tillverkaren vill tjäna på lambyte. En liten avancerad bil kan vara lättare att byta i en en stor med längsställd motor.

Ja, helt klart.

Men det jag menade med det va att på en bil med längsställd motor finns inga ursäkter, då motorn inte ens är i närheten av strålkastarna.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

4 637 Inlägg
19 december 2010
#18
twin_cam skrev:
EmilHammarlund skrev:
twin_cam skrev:
Höger sida på en Megane bytte jag uppifrån smile Inte lätt, men det gick till slut.

Lampor är ju av högsta vikt för säkerheten, så jag tycker att, nu när nästan alla bilar blir femstjärninga, att EuroNCAP kan börja väga in mer olycksförebyggande åtgärder, som med extra stjärna för bältespånimmare. Ta bort en stjärna om det är svårt att byta lampor. Eller två, kanske? Eller en för bakljus/parkering/helljus och två för halvljus... Då kanske det skulle hända nått.

Att ha två ljus framåt minskar ju verkligen risken att krocka... Om inte annat för att två lampor lyser bättre än en.

Om nya bilar är så mycket bättre än gammalt skit på alla sätt, varför ska det då inte vara möjligt att göra det lätt att byta lampor? Inkompetens? Inte ens i bilar med längsställd motor är det lätt idag...

På 740:in tar det en halvminut, på en Saab 90, 15 sekunder..

Ingen betydelse vad det är för storlek på bil eller åt vilket håll motorn ligger. Allt handlar om att tillverkaren vill tjäna på lambyte. En liten avancerad bil kan vara lättare att byta i en en stor med längsställd motor.

Ja, helt klart.

Men det jag menade med det va att på en bil med längsställd motor finns inga ursäkter, då motorn inte ens är i närheten av strålkastarna.

Förstod hur du menade. smile
Men tillverkaren skiter i det, de vill bara ha pengar på reperationer.

281 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
#19
Här kommer de på 70väg som delvis saknar belysning sad

I mina gamla bilar är det lätt som en plätt och i den 3 år gamla Opeln ska det gå att byta själv står det i boken, jag har inte kollat än men ett parkeringsljus har slocknat så det är dags och ser trångt ut.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

338 Inlägg
21 december 2010
#20
en fråga som kanske inte tillhör tråden...hur är det med xenon konvertering...va säger de på besiktningen de har längre livstid än halogen....och jag har ett dåligt förflutet med halogen lampor

Audi S4 SuperCharged


Sök