3192
Sök

Fråger angående motorrivning

47 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
#1
hallå jag har några frågor om motorrivning. kanske är en svår fråga att besvara men dom som känner sig manade att svara tackar jag innerligt smile

när man ska göra vissa motor jobb är det vissa saker man måste göra för att man ska få i hop den till en fungerande motor igen.  vid kamrems byte tex spärra vev och kammar ( rätta mig i fall jag har fel ).
nu undrar jag vid vilka arbeten man måste göra sånna här saker, och vilka arbeten måste jag ställa motorn ÖD? samt hur vet jag att motorn är ÖD utan att ta bort ventil kåpan??

alltså, vid vilka arbeten med motorn måste jag "ställa in motorn i ett visst läge" för att den ska fungera normalt sen. kan vara bra att veta innan man river;)...
mycket tacksam för svar!

10 287 Inlägg
19 december 2010
#2
Att motorn är "nollad" aka ÖD kan man se tex endera på remskiva med referenspunkter eller på kamrem, kamdrev. Lite olika på olika motorer.

Så fort man gör ett arbete där man rör delar som hanterar inbördes rörelser mellan olika roterande delar i en motor så måste man i princip alltid ha koll på hur saker står och i vissa fall också låsa roterande delar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

47 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
#3
Sharky skrev:
Att motorn är "nollad" aka ÖD kan man se tex endera på remskiva med referenspunkter eller på kamrem, kamdrev. Lite olika på olika motorer.

Så fort man gör ett arbete där man rör delar som hanterar inbördes rörelser mellan olika roterande delar i en motor så måste man i princip alltid ha koll på hur saker står och i vissa fall också låsa roterande delar.

/Göran

okej tack smile men kan du berätta mer ingående? är det tex bara kammarna jag måste låsa i en motor oavsett jobb? vid vilka arbeten måste jag nolla motorn?

Funderar också på ifall man tar lös kammarna, är det bara att sätta tillbaks dom rätt ner eller är det nå referenspunkter man måste följa där?

10 287 Inlägg
19 december 2010
#4
Vill du veta generellt eller gäller det en speciell motor?
Att "låsa motorn" är inget man behöver göra på alla motorer. Sedan så är det massor med andra saker man måste hålla reda på också om man skall riva en motor.

Hur noga man måste vara när man sätter ner kammarna beror på vilken motor vi har att göra med.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

47 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
#5
nej bara generellt smile vill veta hur jag ska gå till väga för att det ska gå rätt till smile

10 287 Inlägg
19 december 2010
#6
Rent generellt är det olika.....roll

Det är just det som är problemet. För att det skall gå rätt till på en viss typ av motor så får skaka fram servicemanual till just den motorn.
LQ9 (6.0L V8) tex: www.pleasurecraft.com/manuals/L510016.pdf
etc.

/Göran


experior skrev:
nej bara generellt smile vill veta hur jag ska gå till väga för att det ska gå rätt till smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

47 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
#7
hahaha okej. om vi säger så här då. finns det någon gång man MÅSTE göra några sådana här åtgärder oavsett motor innan man ska demontera?  nångång man måste nolla t.ex.

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
19 december 2010
#8
experior skrev:
hahaha okej. om vi säger så här då. finns det någon gång man MÅSTE göra några sådana här åtgärder oavsett motor innan man ska demontera?  nångång man måste nolla t.ex.

Varje gång du har haft av kamkedjan/kamremen så att kammar/veven kan ha rört sig måste man se till att motorn är 0ad..

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

47 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
#9
ToTTeN skrev:
experior skrev:
hahaha okej. om vi säger så här då. finns det någon gång man MÅSTE göra några sådana här åtgärder oavsett motor innan man ska demontera?  nångång man måste nolla t.ex.

Varje gång du har haft av kamkedjan/kamremen så att kammar/veven kan ha rört sig måste man se till att motorn är 0ad..

okej tackar för svaret smile


Sök