3084
Sök

Nya Skatten på bilen

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
21 december 2010
#21
Jag vet inte hur mkt min pappa betalar nu, men hans bil blev iaf
8762:-
Jag har svårt att tro att det blir billigare sad

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

2 337 Inlägg
21 december 2010
#22
LeafBox skrev:
Jag vet inte hur mkt min pappa betalar nu, men hans bil blev iaf
8762:-
Jag har svårt att tro att det blir billigare sad

Vad kör han för bil?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
21 december 2010
#23
Sarge skrev:
LeafBox skrev:
Jag vet inte hur mkt min pappa betalar nu, men hans bil blev iaf
8762:-
Jag har svårt att tro att det blir billigare sad

Vad kör han för bil?

Nissan Navara -06 170hk (264g/km)

264-120=144
144x20=2880
2880+360=3240
3240x2,55=8262
8262+500=8762

Räknat rätt?


Edit:
Hade Coupén vart lite nyare hade den fått betala
2140:- Vilket är 440:- dyrare
Senast redigerat av LeafBox (21 december 2010)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 december 2010
#24
Exempel 3 – Dieseldriven bil, skattepliktig efter den 1 januari 2008
En dieseldriven Volvo V70 släpper ut 179 gram koldioxid per kilometer. Bilen tas i trafik för första gången den 5 januari 2008. Skatten blir då 4 177 kronor enligt följande beräkning:

Grundbelopp
360 kr
Koldioxidkomponent
(179-120=59) 59 gram x 20 kr=1 180 kr
1 180 kr
Summa
1 540 kr
Bränslefaktor (1 540 x 2,55=3 927 kr)
3 927 kr
Miljötillägg    250 kr
Summa
4 177 kr

Hm...  slå in en S40 DrivE start/stopp som släpper ut 99g/km

Grundbelopp
360 kr
Koldioxidkomponent
(99-120=-21) -21 gram x 20 kr= -420 kr
Summa
-60
Bränslefaktor (-60 x 2,55=-153 kr)
-153
Miljötillägg    250 kr
Summa
97kr

Billigt :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 581 Inlägg
21 december 2010
#25
Förstår inte riktigt, personbilar som uppfyller kraven för Euro 5, miljöklass 2005 beskattas utifrån hur mycket koldioxid (CO2) de släpper ut.

Min bil är en 05 så hur vet jag om den har denna klass eller innefattas av den nya lagen?

2 337 Inlägg
21 december 2010
#26
Fellow skrev:
Förstår inte riktigt, personbilar som uppfyller kraven för Euro 5, miljöklass 2005 beskattas utifrån hur mycket koldioxid (CO2) de släpper ut.

Min bil är en 05 så hur vet jag om den har denna klass eller innefattas av den nya lagen?

Volvo S40 T5 är miljöklass 2005.

2 924 Inlägg
21 december 2010
#27
Jag tycker det låter som en mer rättvis beskattning i rätt riktning... ju mer skit man släpper ut, desto dyrare blir det.

~ Life is short, have FUN! ~

2 117 Inlägg
21 december 2010
#28
torpis skrev:
Tryck_o_pys skrev:
torpis skrev:

På ett annat motorforum vevades samma diskussion igång om att nu jäklar kommer ingen ha råd med bil... men det slutade som du konstaterade att ofta blir det billigare!  Bra eller dåligt vågar jag inte uttala mig om.

min V70 D5 2007 sjunker 400kr tex.

se där ja. ja men varför skall dom ändra skatten för? t.ex dom som kör nya bilar idag. typ familjer osv, kanske inte har råd att köra nyare bilar idag. kanske går tillbaka till äldre.

glöm inte att det finns undantag, exempelvis miljöbilar som är skattefria i 5år, trots dieselmotor... en liten rackare som med chip upplevs som riktigt pigg faktiskt.

Tex. så är min lilla bensinare skattebefriad i 5 år big_smile


Smålänning
7 887 Inlägg
21 december 2010
#29
Tur det gäller nya bilar...

Jag betalar 1818 per år nu för 740:in... Och enligt Trafikverkets beräkning skulle det nya bli

239g/km-120=119
119x20=2380...

Hade blivit 500 dyrare typ:P

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

5 198 Inlägg
21 december 2010
#30
Tryck_o_pys skrev:
fy fan vad gött! då slipper man det! åh jag blev nästan lite rädd när dom skriver så!

Ett bra råd är ju att läsa HELA artiklar.hmm

2 266 Inlägg
21 december 2010
#31
steifan skrev:
Tryck_o_pys skrev:
kan dom inte sänka våran skatt också tongue

En 940 med B230FT tror jag ska ha ett CO-utsläpp på 244 g/km medan en sprojlans
Volvo S60 med 2,0T 202hk motorn släpper ut 184 g/km och årsskatten på en sån
är på strax över 1600kr. Tror inte du vill ha koldioxidskatt på Volvo 940 wink

vadå bara 2840 kr på 945 turbo

va skulle inte en m5 eller amg merca kosta då?

edit en bmw m5 2005 kommer kosta 4740kr billigt
merca amg e63 får 4420kr
Senast redigerat av PMPerformance (21 december 2010)

svetsdiff !!!

198 Inlägg
21 december 2010
#32
35kr billigare för min del eftersom den tydligen är miljöklass 2005.

Audi A3 2,0 FSI -04

2 415 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
#33
gamlingen skrev:
Tryck_o_pys skrev:
fy fan vad gött! då slipper man det! åh jag blev nästan lite rädd när dom skriver så!

Ett bra råd är ju att läsa HELA artiklar.hmm

Ja. men missfortstog man artikeln, så kan man inte göra mycket!

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

Fisketokig
2 997 Inlägg
21 december 2010
#34
blir 3240:- på Saaben enligt beräkningen.

Tidigare skatten var på lite dryga 2500.

Ingen större skillnad alltså. Kapade försäkringskostnaderna med motsvarande så tillsammans blir det inte mer än 6000:- om året totalt på kostnader.  500:- i månaden + bensinen. Det överlever man nog...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

347 Inlägg
21 december 2010
#35
Martin 9-3 skrev:
blir 3240:- på Saaben enligt beräkningen.

Tidigare skatten var på lite dryga 2500.

Ingen större skillnad alltså. Kapade försäkringskostnaderna med motsvarande så tillsammans blir det inte mer än 6000:- om året totalt på kostnader.  500:- i månaden + bensinen. Det överlever man nog...

2860 kr fick jag det till.

347 Inlägg
21 december 2010
#36
LeafBox skrev:
Jag vet inte hur mkt min pappa betalar nu, men hans bil blev iaf
8762:-
Jag har svårt att tro att det blir billigare sad

Törstiga dieslar blir dyrare. Snålare dieslar blir billigare. Det finns en del bilföretag som gör riktigt fina och snåla turbodieslar som t.ex. Bmw. 320d efficient dynamics årsskatt 1600 kr, med det gamla systemet hade den kanske kostat 6000 kr i skatt.
Senast redigerat av o_lindh (21 december 2010)

Fisketokig
2 997 Inlägg
22 december 2010
#37
o_lindh skrev:
Martin 9-3 skrev:
blir 3240:- på Saaben enligt beräkningen.

Tidigare skatten var på lite dryga 2500.

Ingen större skillnad alltså. Kapade försäkringskostnaderna med motsvarande så tillsammans blir det inte mer än 6000:- om året totalt på kostnader.  500:- i månaden + bensinen. Det överlever man nog...

2860 kr fick jag det till.

Aha. Jag kollade en snabbis, första bästa V6 Aero på blocket på utsläppet och den låg högre än de jag kollade på nu. Flesta deklareras som 250g på blocket.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

178 Inlägg
24 december 2010
#38
7997 spänn big_smile  förväntar mig ett julkort från Anders Borg...


2 415 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
#39
fy fan vad dyrt...

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
24 december 2010
#40
Om det skulle gälla gamla dieselbilar skulle ju nya skatten på min A4 -98 bli 2438:- ist för 5511:-
Så risken att dom skulle införa det för äldre bilar är ju obefintlig, så var det med det miljötänket.
Dom skiter i utsläppen, det enda som är aktuellt är att komma på ett sätt att få in mer pengar.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"


Sök