2994
Sök

Punktering på nytt däck.

163 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
Hej, vill skriva av mig lite för ja vill ha råd, och sen är de ganska komiskt..

Såg att jag hade fått punktering på ett däck förra torsdagen. Var nära däckfiman så jag körde försiktigt dit.
Hade fått in någon metallflisa på sidan så de gick tyvärr inte laga.
På med nytt däck och jag begav mig hemåt. Ca, 2km.
Nu idag gick jag ut för att köra med bilen igen, och ser då att det är punktering, på samma däck..
Jag hade bara kört från däckfirman och hem.

Tror ni något har fastnat i däcket igen? (Parkerar i ett parkeringshus i stan).
Eller blev det något med fälgen, men de borde de sett på bilfirman?
Slarvjobb?

Känns surt då ja bara har punkteringsspray i bilen, ska ja använda det o köra till firman.
Om de inte fungerar, ska ja köra på fälgen :S (Ej drivande däck).

Om det inte är hål, borde däckfirman stå för kostnaderna?

1 489 Inlägg
22 december 2010
Låter ju onekligen som om att du har nåt skräp i ditt parkeringshus..

Du ska inte köra på fälgen även om det är drivande däck eller inte, du har kanske ett sommardäck och slänga på sålänge..? Dock inte lagligt men sparar iaf fälgen!

Mvh

• Även den starka måste ta i när han skiter

140 Inlägg
22 december 2010
ett tips är att inte köra på däcket om det går att reparera.. räcker att du kör en kort bit med för lite luft så kan däcket bli obrukbart smile

Allt som rör bilen, och lite till.

163 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
Pluggar just nu på annan ort. Har ju allt hemma, hos farsan i hans verkstadsgarage...
Har varken sommardäck här och reservbaljan är ombyggt för slutstegsrackets, hehe smile
Bor bara nån bit från clasohlson, ska köpa mig en 12v kompressor för 99kr.
Försöka få i lite luft o se om det håller. Annars får de bli punkteringsspray..

Konstigt att det är samma däck.. Känns som det är riktigt otur om de nu skulle vara skit.

1 489 Inlägg
22 december 2010
Punkteringsspray är inte och rekommendera. Får du inte det tätt så kommer inte däckfirman ta i däcken med tång.. Funkar oftast inte och laga ett däck som är fullt med punkteringsspray

Mvh

163 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
Känns lite väl dyrt att bogsera dit bilen för däcket. Gammal billig plåtfälg och ett däck för 800, känns som om jag chansar o kör dit, 2km så kommer de bli lika dyrt med nytt däck o fälg som bara bogseringen..
Får försöka fylla det med 12v kompressorn innan..

Känns ju förjävligt att man inte har eget garage här...

3 650 Inlägg
22 december 2010
Skippa punkapsprayen. Plocka loss hjulet å åk in till däck verkstan. Fick du pyspunka på första däcken? Kan ju vara att de råkade sätta dit samma däck igen som sedan läckte tom under natten.

När man byter däck plockar man bort däcket och brukar ställa ner det vid den nya däcke..så inte omöjligt att de monterat samma igen
Senast redigerat av Kesler (22 december 2010)

163 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
Kesler skrev:
Skippa punkapsprayen. Plocka loss hjulet å åk in till däck verkstan. Fick du pyspunka på första däcken? Kan ju vara att de råkade sätta dit samma däck igen som sedan läckte tom under natten.

När man byter däck plockar man bort däcket och brukar ställa ner det vid den nya däcke..så inte omöjligt att de monterat samma igen

Har inga verktyg plocka bort däcket här, då jag studerar på denna orten. Alla polare med bil har åkt hem, så kan inte få tag i saker. Har alla saker hemma hos min far i hans garage, då bagagen är urplockad och helt omplastad. Därför införskaffade jag 2 punkasprayer..
Så jag får inte av däcket!
Även om jag får av däcket, så kan ja inte ta mig till bilfirman. Alla bekanta har åkt hem för att fira julen i sin hemstad.

även 100% säker på att det är de nya däcket som sitter på.
Senast redigerat av pr0bz (23 december 2010)

3 650 Inlägg
23 december 2010
Ok, tänkte me på att plocka av hela hjulet, för ett fälgkors har du väl? Ingen kommunaltrafik..taxi?

okej, då har du haft duktigt med otur tongue

163 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
Kesler skrev:
Ok, tänkte me på att plocka av hela hjulet, för ett fälgkors har du väl? Ingen kommunaltrafik..taxi?

okej, då har du haft duktigt med otur tongue

Haha nej, hela bagagen är rensad och ombyggd (plastad). Så vad ska ja med fälgkors till utan reservdäck?
Punkaspray brukar fungera som nödlösning annars ju..

Haha jag vet, tomten är jävligt oschysst i år!

280 Inlägg
23 december 2010
rör inte sprayet bara.. är så jävla mkt skit i det så däckfirmorna vill knappt se ett sånt däck smile

163 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
worlax skrev:
rör inte sprayet bara.. är så jävla mkt skit i det så däckfirmorna vill knappt se ett sånt däck smile

Okej, då försöker jag fylla det. Om det inte fungerar så kör jag på fälgen..

3 650 Inlägg
23 december 2010
worlax skrev:

Ja gäller ju att tala om att du har punkaspray isåfall. Men nuförtiden (pga alla olyckor) så brukar de plocka av däcket innan man börjar jobba med fälgen

163 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
Tycker ni jag ska ta o köpa mig fälgkors och domkraft för 250kr på classes o försöka hissa upp den, Har dock inga plankor att ställa den på (låta den stå med domkraften?) big_smile
Sen ta bussen till däckverkstan? Fan va omständigt..

KHRacing
23 december 2010
Mkt skitsnack om punkaspray, jag har aldrig vatt med om en däcksfirma som nekat ett jobb pga sprayen,, det tar max 5min med en trasa o lite vatten att torka rent däcket på insidan att göra rent.

spraya på du & se om det funkar, men glöm inte att köra lugnt iväg direkt efter du "punka-sprayat" däcket

KHRacing
23 december 2010
MarcusL skrev:

Du ska inte köra på fälgen även om det är drivande däck eller inte, du har kanske ett sommardäck och slänga på sålänge..? Dock inte lagligt men sparar iaf fälgen!

Mvh

fullt lagligt smile

1 489 Inlägg
23 december 2010
KHRacing skrev:
MarcusL skrev:

Mvh

fullt lagligt smile

Lagligt med sommardäck på vintern? Och inte samma storlek/modell på samma axel..?

KHRacing
23 december 2010
MarcusL skrev:
KHRacing skrev:
MarcusL skrev:

Mvh

fullt lagligt smile

Lagligt med sommardäck på vintern? Och inte samma storlek/modell på samma axel..?

ett (1) sommardäck är 100% lagligt att nyttja vid punktering.

eller så tänker vi så som följande.
jag vill att du nämner mig en enda bil du någonsin sett/vet om som har ett vinterdäck som reservhjul.

Även 2 eller tre sommardäck är självfallet 100% lagligt om man nu råkar ut för en vass trottoarkant exempelvis.
Senast redigerat av KHRacing (23 december 2010)

140 Inlägg
23 december 2010
KHRacing skrev:
Mkt skitsnack om punkaspray, jag har aldrig vatt med om en däcksfirma som nekat ett jobb pga sprayen,, det tar max 5min med en trasa o lite vatten att torka rent däcket på insidan att göra rent.

spraya på du & se om det funkar, men glöm inte att köra lugnt iväg direkt efter du "punka-sprayat" däcket

håller med. har själv jobbat på däckfirma, och aldrig har vi sagt nej för att det har varit punkaspray i.

det var bara å sucka en gång och sen sätta igång wink så kletigt är det inte. allt ligger ju kvar i däcket när du kränger av det. sen tvätta av fälgbanan med lite papper så är det klart?

till trådskaparen, har du inget annat val(att skruva av det t.ex.), så gör så att du pumpar upp däcket med vanlig luft och kör till däckfirman igen.. ett nymonterat däck ska ju inte läcka helt klart. Fast nu är ju frågan om du har kört på en spik/flis igen, eller om det är ett taskigt jobb smile

Hur gammal är plåtfälgen? är den väldigt rostig på utsidan, så kan det vara så att fälgen läcker vid fälgbanan (klinschkanten, hmm stavning där? haha) så man får ta och slipa fälgen på insidan och lägga på lite fälgkantstätning... (bead sealer)..

Allt som rör bilen, och lite till.

2 982 Inlägg
23 december 2010
MarcusL skrev:

måste säga samma sak...

Sök