2869
Sök

När börjar en BMW 5-serie 2008- kännas sliten ...?

20 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
#1
Har lagt in några trådar tidigare och fått många bra svar. Letar efter en BMW 530 xd touring 2008 o nyare. De beg som dykt upp hittills har ofta gått kring 10,000 mil. Går allt som planerat kommer familjen att köra ung lika mycket till.

Eftersom även beg 530xd kostar som en enklare, ny bil av "billigare" märke, är inte valet helt enkelt. Ni som har erfarenhet av kvalitetsbilar som BMW; Förutsatt att man hittar en fin, välvårdad ej buskörd bil kring 10,000 mil, när börjar det kännas i bilen att den börjar bli gammal o sliten? Jag tänker inte på vanliga slidelar som bromsar, länkarmar / bussningar mm utan mer på de delar i en bil som man normalt inte byter ut, men som påverkar körupplevelse, funktion på finesser och liknande. T ex sittdynor glapp / slitage av vred, knappar & reglage mm.

Det är inte kul att betala över 300' för en bil som snart börjar kännas sliten.

Gärna åsikter från alla er som har erfarenhet av BMW.

// Johan.

dARKiE
5 031 Inlägg
23 december 2010
#2
Jag har haft 5 st bmw.

Äldsta har varit en 5 serie (530 E34) hade gått nästan 40 000mil.
Den kändes lika fräsch att köra som våran E39:a som rullat 12 xxx mil när vi hämta ut den.

Så jag kan bara säga att bmw känns fräscha väldigt länge, så länge dem är bra skötta och inte legat på varvstoppen halva livstiden..

Finns anledning till varför just jag håller mig till bmw, provat många olika bilmärken men enligt mig kommer dessa inte upp i förväntningarna som bmw har hos mig om vi inte pratar om Audi.
Senast redigerat av Darkie (23 december 2010)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 december 2010
#3
Stämmer in på Darkie´s ord, vi har i familjen haft många Bmw med diverse miltal. Ett exempel är en 325i E46 som rullade 40.000mil med min far bakom ratten, den var fullt frisk när den byttes in mot en ny tjänstebil. Samtidigt köpte han en 330i privat istället, och visst var inredningen lite blank och nött på några ställen och den nya fräshare i chassiet om man jämförde direkt men motorn gick lika fint i båda om man bortser från 3L-sexans högre effekt.

Och framför allt, vid ett blindtest hade man aldrig gissat på att den rullat 40.000 mil. Det finns modeller som känns mer slitna vid 15-20´. Liknande exempel finns det många av, om inget annat rullar det många importerade och mätarskruvade bilar där mätarställningen egentligen visar 10-15.000mil för lite men med nöjda, ovetande ägare.

Men Bmw är kvalité som rullar väldigt långt, upp till 20´med en E61 är inga problem. Elfel är en annan sak, många nya bilar är fullproppade med elektronik och E6x är en av de mer välfyllda. Det finns lite fällor, bland annat vattenläckage i bagaget (där mycket el sitter) och att nivåregleringen havererar om ett felkonstruerat skydd inte är åtgärdat.

Att el spökar ibland (Felvisning, falskvarning och liknande) får man nog vänja sig när bilen blir äldre om man köper en modern bil. Men håll koll så att ditt tilltänkta exemplar är fritt från ovanstående missar så tror jag att en E61 är en av de mer driftsäkra bilar du kan köpa. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

711 Inlägg
23 december 2010
#4
Min 93a 540 med nästan 23 tusen mil luktar fortfarande som en BMW ska gör!

(Med andra ord: ja, den känns fräsch fortfarande. Så länge slitdelar byts ut så håller en BMW kvaliteten länge)
Senast redigerat av thelaughingmadman (23 december 2010)


1 067 Inlägg
23 december 2010
#5
johan3848 skrev:
Har lagt in några trådar tidigare och fått många bra svar. Letar efter en BMW 530 xd touring 2008 o nyare. De beg som dykt upp hittills har ofta gått kring 10,000 mil. Går allt som planerat kommer familjen att köra ung lika mycket till.

Eftersom även beg 530xd kostar som en enklare, ny bil av "billigare" märke, är inte valet helt enkelt. Ni som har erfarenhet av kvalitetsbilar som BMW; Förutsatt att man hittar en fin, välvårdad ej buskörd bil kring 10,000 mil, när börjar det kännas i bilen att den börjar bli gammal o sliten? Jag tänker inte på vanliga slidelar som bromsar, länkarmar / bussningar mm utan mer på de delar i en bil som man normalt inte byter ut, men som påverkar körupplevelse, funktion på finesser och liknande. T ex sittdynor glapp / slitage av vred, knappar & reglage mm.

Det är inte kul att betala över 300' för en bil som snart börjar kännas sliten.

Gärna åsikter från alla er som har erfarenhet av BMW.

// Johan.

En välskött BMW med 10' mil är knappt nyvaken..   

Se bara till att köpa en ärlig bil och kolla upp den noga..    530dx är en av de mest skruvade modellerna..  sad


178 Inlägg
24 december 2010
#6
Min gamla E61a hade 180k på mätaren när jag sålde den och den kändes nästan som ny. Inget skrammel, glapp eller skabbigt i inredningen


20 Inlägg
25 december 2010
Trådstartare
#7
En välskött BMW med 10' mil är knappt nyvaken..   

Se bara till att köpa en ärlig bil och kolla upp den noga..    530dx är en av de mest skruvade modellerna..  sad

OK, ska kolla upp noga. Har upptäckt att en av fördelarna med fri service i 3 år + det faktum att många E61 leasas av företag de första 3 åren gör att servicehistoriken är så säker man kan komma, eftersom service i de flesta fall gjorts av BMW-verkstäder och för en företagskund som inte har något att vinna på att skruva med mätarställningen, eftersom restvärdet är redan satt när bilen plockas ut ny.

tack alla för bra tips & synpunkter!

// Johan.

1 067 Inlägg
25 december 2010
#8
5 serie dieslar är poppis att importera..  Lågmilade är dessutom dyrare i Tyskland än i Sverige så..



Sök