3446
Sök

Ta bort partikelfilter på v70 D5 -06a???

64 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
Hej finn de någon som vet om man kan ta bort partikelfiltret på en v70 -06 2,4D??? Eller kanske rensa den bara, eller får man upp massa felkoder då??

3 295 Inlägg
24 december 2010
du kan ta bort den, men du kommer garanterat att få en massa felkoder!`varför ta bort, sitter den ivägen? wink
Senast redigerat av Slave_joe (24 december 2010)

64 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
Den har nog blivit tät därför e de de eller byta ut den!

3 295 Inlägg
24 december 2010
det smartaste är nog att byta den isåfall, kanske finns nån på Laga.se eller nåt liknande?

64 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
A kanske men ja vill gärna ha bort den helst för den tar effekt och de gooa ljudet från 5an!

3 295 Inlägg
24 december 2010
ja du gör som du vill, men skyll dig själv.. wink du lär ju få leva med alla dessa felkoder som blir
Senast redigerat av Slave_joe (24 december 2010)

64 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
A de e ju där skon klämmer! vill ju absolut inte ha de bekymret i stället! Vi får se hur de blir!

820 Inlägg
24 december 2010
Det är nog inga bekymmer, läser hela tiden på dieselclubsweden om folk som skickar partikelfiltrena åt skogen på nyare bilar, men det har visserligen varit på BMW, Mb, VW osv, vet inte hur det är på Volvo!

Om man säger

Rejsa ?
2 959 Inlägg
24 december 2010
Vill minnas att det blir felkoder på Volvo om du gör det tyvärr....måste programmeras bort.

Autotech

62 Inlägg
24 december 2010
vi plockade bort partickelfilterna på polarens bmw 330 diesel och det gav bara gött ljud inge felkoder eller liknande dock vet jag inte hur det är på volvo. på alfa dieselarna brukar man få felkoder på filterna men det är ju lite olika.jag tycker du ska testa wink

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
24 december 2010
På MB med DPF blir det inte så bra om man tar bort filtret rakt av! Sitter en tryckgivare som mäter skillnaden innan och efter filtret. Visar denna helt noll så går motorn ner i nödläge och blir plötsligt mycket långsam istället sad

Men om du mäter vad du har för spänning ut på signalledningen med filtret på plats om du har difftrycksensor och sedan ser till att det ligger samma spänning på den kabeln sen sår funkar det nog smile

64 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
Okey de låter ju lite små krångligt eftersom mitt filter e täppt just nu.. alla avgaser går ut mellan turbo och filter i skarven. och då uppkom felkod. så de e nog inte jättelätt att ta bort de rätt av i alla fall. men ska man löda dit något motstånd kanske??

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
24 december 2010
Tar du bara bort det får du felkoder. Men man borde kunna lura tryckgivaren så den tror att den har ett passande tryck hela tiden.

Inget jag provat men vet att det måste vara lite tryckskilnad på avgaserna från före å efter filtret

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

14 Inlägg
25 december 2010
tar du bort den får du felcoder... med man kan ju koppla in datorn å köra en ur rensning av partikelfällan..

64 Inlägg
25 december 2010
Trådstartare
Okey ja de behöver lösas på billigaste vis! ja vill injte köpa partikeltfilter för 10ooo just nu_! plus att den är nybeskitad så ja behöver inte uppfylla några avgaskrav!

Reservdansk
6 271 Inlägg
25 december 2010
Vi fick en helt ny diesel på jobbet, och eftersom vi bara kör korta sträckor så satte partikelfiltret igen snabbt.

Det står i instruktionsboken att man då ska köra motorvägsfart (90+km/h) på fyrans växel för att bränna rent filtret från smuts.

Körde så drygt 3-4km sen slocknade lampan i bilen som varnade för igensatt filter.

Detta var på en VW Pickup -10, i somras.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Badass
89 Inlägg
25 december 2010
På v50n iaf ska man kunna plocka bort filtret och blåsa det rent. Har läst det på ett annat forum men inte testat själv. Borde inte skilja så mkt på din v70 tycker jag.. Måste dock tala om för datorn att filtret är utbytt sen.

Signaturtext..

14 Inlägg
26 december 2010
om partikel fällan har för mycke sot i så hjäper det inte att köra landsväg för då startas inte "regenereringen" utan då måsta man starta det med datorn VIDA!

64 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
okey för nu släpper den inte igenom några avgaser alls.. går de att köra de ändå??

Sök