3582
Sök

Problem med en 740 TIC från 87.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#1
Tjena!

En kompis har precis skaffat en 740 TIC som inte går. Årsmod -87.
När vi hämtade den så fungerade inte bränsletillförseln, då ena spolen i det vita relät inte drog. Bytte relä, och nu fungerar inte tändningen längre. Tänddelar såsom, kablar, lock, tändlägesgivare och tändspole är samtliga utbytta. Får ändå inget liv i motorn.

Någon idé om var vi ska kolla? Har funderat kring om det kan vara tändmodulen, men jag vet inte var den sitter på den där bilen. Är van vid att det brukar sitta på vänster framskärm, men hittar ingen modul där. Anledningen till att ja misstänker den är att bilen tände på startgas precis när vi fått in den i garaget, men med uppehåll för middag och en snabb genomgång av bränslesystemet så tänder den inte längre.

Motorn är en b230et, med bottendel från en ft. Svänghjulet är utbytt, vet dock inte om det sitter som det ska.

En till sak jag skulle vilja veta är vars spridarrelät sitter i de här bilarna?

MVH

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Yrkes Chafför
380 Inlägg
26 december 2010
#2
kan vara helt och hållet rätta mig gärna om ja har fel, men hallgivaren? kollad?

It's Not a Hobby!! It's Way Of Life!!
ProjektTråd
Sponsor: KRT kramfors Rekond & Tvätt, Skyltverkstan Kramfors, Ådalens Bildemontering
Jönssons Glas, Japtuning, Bilskade centrum, Ådalsskolans industri program

Volvoskadad
127 Inlägg
27 december 2010
#3
Får du till det?
Den spolen som inte drog i reläet var nog till bränslepumpen och anledningen till att tändningen inte fungerar är nog det nya relät. Helt säker att detta relä fungerar? för tändningen försvann väl efter ni bytt relä? Enligt schema skall det finnas ett spridarrelä och ska till 99% sitta framme vid höger framskärm, vid expansionskärlet någonstans. Kom ihåg att andra spolen i systemrelät drar endast vid startillfälle då det får signal från tändspole. Så ingen gnista, ingen soppapump.

I'm living the life I was born to live

326 Inlägg
27 december 2010
#4
spidar relä sitter ju vid batteri så står du framför bilen så blir de till höger sida om batteri smile byt tändstift oxå smile för när jag fick liknande problem i min B230et så bytte jag stift så funka den tongue


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
#5
Mellander skrev:
kan vara helt och hållet rätta mig gärna om ja har fel, men hallgivaren? kollad?

Du har fel. Finns ingen hallgivare på motronic sprut. Det använder tändlägesgivare, vilken är bytt.


grindborg1 skrev:
spidar relä sitter ju vid batteri så står du framför bilen så blir de till höger sida om batteri smile byt tändstift oxå smile för när jag fick liknande problem i min B230et så bytte jag stift så funka den tongue

Ska kolla efter spridarerelät, men ja tror spridarna verkar öppna nu, verkar ha varit kasst tryckt i fuelrailen. Stiften ger det ju ingenting att byta om jag inte har gnista på spolen.


Boggieman skrev:
Får du till det?
Den spolen som inte drog i reläet var nog till bränslepumpen och anledningen till att tändningen inte fungerar är nog det nya relät. Helt säker att detta relä fungerar? för tändningen försvann väl efter ni bytt relä? Enligt schema skall det finnas ett spridarrelä och ska till 99% sitta framme vid höger framskärm, vid expansionskärlet någonstans. Kom ihåg att andra spolen i systemrelät drar endast vid startillfälle då det får signal från tändspole. Så ingen gnista, ingen soppapump.

Gamla relät är nog orsaken till bränsleproblemet ja, men det nya är inte orsaken till tändningsproblemet då ja kört med relät i min bil idag. Får söka reda på spridarrelät, kan ju vara gömt bakom något.

Tror på tändmodulen för att vi körde startmotorn medans vi testade fuelrailen och bränslepumpen. Den kan ju ha gått varm då, och det är det enda konkreta jag har att gå på just nu.
Senast redigerat av patrikhornfeldt (27 december 2010)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
#6
Hittar inte åt spridarrelät. Om nån kunde visa en bild på ett skulle jag vara tacksam. Är det ett likadant som till LH 2.4?

Nu har vi iaf gnista i bilen igen, ingen aning om vad det var som jävlades, men den är tillbaka så det tål att tittas på. Bensin finns till spridarna, men de verkar inte öppna? Hur fungerar motronic, öppnar spridarna samtidigt eller öppnar de eftersom? Kan man sätta kontakterna i fel ordning?

MVH

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

179 Inlägg
27 december 2010
#7
spridarmotståndet gör att spridarna öppnar. ett gäng vita "kritor" i ett metallhölje i storlek med en cigarett ask typ och finns mellan inneskärmen och batteriet. Är den kass så kommer ej spridarna öppna.

Jag hade en 740 turbo 86 med motronic förr i tiden och en kabel gick av till en av "kritorna" i spridarmotståndet och den klippte ena cylindern direkt.

Bild: http://www.forumbilder.se/thumbs/E981B2CE.jpg

Denna är samma på b230et,ft,fk så lätt att få tag på!
Senast redigerat av Gomez (27 december 2010)


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
#8
Gomez skrev:
spridarmotståndet gör att spridarna öppnar. ett gäng vita "kritor" i ett metallhölje i storlek med en cigarett ask typ och finns mellan inneskärmen och batteriet. Är den kass så kommer ej spridarna öppna.

Jag hade en 740 turbo 86 med motronic förr i tiden och en kabel gick av till en av "kritorna" i spridarmotståndet och den klippte ena cylindern direkt.

Denna är samma på b230et,ft,fk så lätt att få tag på!

Vet vad du tänker på! Ska kolla upp det direkt. Spridarna är i varjefall riktiga. Hur många ohm utgör spridarmotståndet per spridare då?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

179 Inlägg
27 december 2010
#9
Resistans 5,5 - 6,5 ohm står det i min grönbok över b230et felsökning...


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
#10
Visade sej att samtliga kablar var av. Lödde fast dem, men det verkade inte hjälpa. Bilen startar ändå inte. Ägaren skulle skaffa en ny imorgon.

Det man kan konstatera nu är iaf att vi har spänning på spridarna, spridarna öppnar om man tvångsmatar dem. Bilen tänder också som den ska nu, var nån kontakt som var glapp mest troligt, har varit på lite sådan och tryckt ihop dem.

Spridarrelät, existerar det på de här motorerna och isf, vars sitter det, hur ser det ut?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

179 Inlägg
28 december 2010
#11
Nej kan inte påminna mig om att jag sett nått relä som styr spridarna. Skaffa nytt spridarmotstånd så ska det nog lösa sig.

spridarna öppnar samtidigt

Tänkte på en annan sak. Ni har inte råkat koppla nån kontakt till knacksensorn på ft blocket? då b230et ej har sådan. På min gamla 740 tic hade nån klåpare till tidigare ägare gjort det och alla tänkbara fel uppstod.
Senast redigerat av Gomez (28 december 2010)


326 Inlägg
28 december 2010
#12
de va spridarmotstånd jag tänkte på.. de sitter ju vid batteriet till b230et. jag har ett relä vid servokärlet som går kopplade till mina spridare oxå.


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
#13
Gomez skrev:
Nej kan inte påminna mig om att jag sett nått relä som styr spridarna. Skaffa nytt spridarmotstånd så ska det nog lösa sig.

spridarna öppnar samtidigt

Tänkte på en annan sak. Ni har inte råkat koppla nån kontakt till knacksensorn på ft blocket? då b230et ej har sådan. På min gamla 740 tic hade nån klåpare till tidigare ägare gjort det och alla tänkbara fel uppstod.

Näe, knacksensorn är inte inkopplad. Nytt motstånd kommer nog imorgon. Bör vara det som felar!
Har kommit över ett schema nu, så nu går det att leta sej fram.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
#14
Bilen går nu, men dör när den blir varm. Det var igenkorkade spridare som var problemet, och därefter nersurade stift.

Att den dör då den blir varm låter för mej som att den har en felande tändmodul, någon som har något annat förslag? Annars, vet nån var tändmodulen i dessa sitter?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

10 287 Inlägg
29 december 2010
#15
Tändmodul? Menar du "tändbox" eller tändslutsteget?
Men ja. Tändslutsteget eller tempgivaren till sprutet kan det vara.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Tekniker
624 Inlägg
30 december 2010
#16
Bränsle pumps reläet kan ju strula när det blir varmt


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
31 december 2010
Trådstartare
#17
Ravi skrev:
Bränsle pumps reläet kan ju strula när det blir varmt

Har redan skrivit att jag har ett helt fungerande bränslepumpsrelä. Lånar från bilen jag kör varje dag.

Sharky skrev:
Tändmodul? Menar du "tändbox" eller tändslutsteget?
Men ja. Tändslutsteget eller tempgivaren till sprutet kan det vara.

/Göran

Det var tändslutsteget jag syftade på. De sitter inbyggda i boxarna när man pratar motronic va?

Vi gjorde en testrepa ikväll. Bilen dog likt tidigare kvällar när den varit igång ett tag, men förberedda som vi var så hade vi skaffat fram en annan box som fungerade. Vi bytte direkt där bilen stannade och när den väl var i så hoppade bilen igång direkt när vi vred på nyckeln. Tror dock att tempgivaren också är trasig då den är skittjurig att få igång när den är kall. Den får hög tomgång också när den blir varm, ligger kring 1500 varv. Har prövat koppla bort kallstartsventilen.

Ett nytt problem vi hittat nu är att motorn bara uppnår strax över grundladd när man kör, om man inte varvar över 4700 varv, då går den till 0.5 bar.

Har ingen aning om hur turbosystemen fungerar, kan bara delar av den grundläggande teorin om det. Kollade iaf på turbon och såg att två slangar är pluggade. Tror de sitter på varsin sida om turbon. Funderade på om de var till nån avlastningsventil?

Tog två dåliga mobilbilder på dem, hoppas ni ser tillräckligt!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45573/1034446_118jds.jpg

Före turbon.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/45573/1034447_cxcw17.jpg

Efter turbon.

Motorn har rasat en gång, och är därefter renoverad. Nu ryker den svart vid gaspådrag. Funderar på om de är turbon som har lagt av eller om de är olja kvar i laddluftskylaren eller om de är ventiltätningarna som är väck, vad är mest troligt?
Senast redigerat av patrikhornfeldt (31 december 2010)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

326 Inlägg
31 december 2010
#18
ryker de svart är de för mkt soppa, annars ska de väl bli blå aktigt eller vitt om turbon är kass tongue så har de vart för mej smile


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
31 december 2010
Trådstartare
#19
grindborg1 skrev:
ryker de svart är de för mkt soppa, annars ska de väl bli blå aktigt eller vitt om turbon är kass tongue så har de vart för mej smile

Just! Hade helt glömt bort färgen på röken om bilen surar. Förklaringen kan ju ligga i att motortempgivaren är dålig, men en annan tanke som slog mej är det här med att turbon inte verkar få upp laddet. Om den trycker ut luften någon annanstans så får motorn för lite luft och för mkt bränsle vilket då förklarar varför de nya stiften är sotiga varje gång vi kollar på dem och varför de gamla surade så förbannat.

Såg att det sitter en givare mellan IC och insug. Vad gör den?

Angående bilderna, någon som vet vad fan de är för slangar som är pluggade? Om någon har en bild på hur det ska se ut så får denne gärna posta den här i tråden! smile

EDIT: Slangarna på bilderna var tydligen för en återcirkulerande avlastningsventil. Turbon har en inbyggd avlastningsventil.
Senast redigerat av patrikhornfeldt (31 december 2010)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Yrkes Chafför
380 Inlägg
31 december 2010
#20
har ni kollat så att intercoolern är hel? Dom brukar släppa i nedre hörden på gavlarna om ni åker med en org ic, har en alu ic som ligger i garaget i kramfors om ni skulle hitta det som fel, även en hel org 740ic

It's Not a Hobby!! It's Way Of Life!!
ProjektTråd
Sponsor: KRT kramfors Rekond & Tvätt, Skyltverkstan Kramfors, Ådalens Bildemontering
Jönssons Glas, Japtuning, Bilskade centrum, Ådalsskolans industri program


Sök