3536
Sök

Problem med en 740 TIC från 87.

508 Inlägg
31 december 2010
#21
bränsletrycksregulatorn som är dålig?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
#22
Mellander skrev:
har ni kollat så att intercoolern är hel? Dom brukar släppa i nedre hörden på gavlarna om ni åker med en org ic, har en alu ic som ligger i garaget i kramfors om ni skulle hitta det som fel, även en hel org 740ic

Har inte kollat nånting på turbogrejerna ännu. Ska gå igenom allting imorgon tänkte vi.
Det mest troliga problemet nu är att motorn inte får fram rätt luftmängd, och därav går den för fett.

mulleri skrev:
bränsletrycksregulatorn som är dålig?

Har aldrig stött på en btr som har ökat trycket när den är dålig. Har svårt att se varför motorn inte skulle uppnå ladd förrän kring 5000 varv om den var dålig också.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

326 Inlägg
Yrkes Chafför
380 Inlägg
1 januari 2011
#24
ryck ur vaccum till btr och se om det kommer ut soppa ur btr'en där vaccum ska in,

It's Not a Hobby!! It's Way Of Life!!
ProjektTråd
Sponsor: KRT kramfors Rekond & Tvätt, Skyltverkstan Kramfors, Ådalens Bildemontering
Jönssons Glas, Japtuning, Bilskade centrum, Ådalsskolans industri program

10 287 Inlägg
1 januari 2011
#25
Inte du nä....tongue

Jodå, det har jag sett.

/Göran


patrikhornfeldt skrev:
Har aldrig stött på en btr som har ökat trycket när den är dålig.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

508 Inlägg
1 januari 2011
#26
ang att laddtrycket ej skjuter på innan 5000varv så får du kika under turbon att inte wg-stången släppt. vanligt att dem släpper

508 Inlägg
1 januari 2011
#27
Har aldrig stött på en btr som har ökat trycket när den är dålig.

Då vet du inte heller hur en btr funkar...lol

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
#28
grindborg1 skrev:
är en btr dålig så släpper den förbi mer soppa smile kolla de jag sa åt dej smile

Kommer kolla allt du tipsade om under dagen!


Mellander skrev:
ryck ur vaccum till btr och se om det kommer ut soppa ur btr'en där vaccum ska in,

Kommer ingen soppa ur vakuumanslutningarna på någon av de två bränsletryckregulatorerna vi prövat.

Sharky skrev:
Inte du nä....tongue

Jodå, det har jag sett.

/Göran


patrikhornfeldt skrev:
Har aldrig stött på en btr som har ökat trycket när den är dålig.


Ja vad jag kan förstå så hänger de sej, vilket jag aldrig varit med om, eller så tappar de förmågan att bygga upp tillräckligt högt tryck (vilket jag varit med om vid flertalet gånger). Klart att någon gång ska vara den första och de är klart att de två vi testat kan vara trasiga på samma vis, då de långt ifrån är nya, men det är precis lika troligt att turbon laddar och trycker ut luften på något ställe, t ex vid gavlarna på ICn som Mellander tipsade om, och då blir ju den uppmätta luften felaktig och datorn får fel signal vilket i sin tur leder till att den ger fel signal till spridarna som släpper på för mkt bränsle. Lika troligt är också att lufttempgivaren eller motortempgivaren är trasiga. Dessa har vi inte haft möjlighet att skaffa nya då återförsäljarna kring vår lilla ort har haft korta öppettider de här två senaste dagarna. Och för allt jag vet så kan ju föregående ägare ha kopplat in givarna fel också.

Kommer gå igenom dessa möjligheter idag, och skulle det visa sej att wastegatestången släppt och att tempgivarna är riktigt inkopplade så får vi väl börja köpa nya saker för att lösa problemet med att motorn går för fett.

Jag brukar försöka använda vad jag har för att sluta mej till vad som felar och därefter byta ut delar. Vad ni anser om det kan ni hålla för er själva.

mulleri skrev:
ang att laddtrycket ej skjuter på innan 5000varv så får du kika under turbon att inte wg-stången släppt. vanligt att dem släpper

Kommer kolla detta. Perfekt tips!

mulleri skrev:
Har aldrig stött på en btr som har ökat trycket när den är dålig.

Då vet du inte heller hur en btr funkar...lol

Den ska bibehålla trycket vid 3 bar i det här fallet. Detta är vad fjädern gör, håller grundtrycket. Det är den som felat i de fall jag stött på trasiga då fjädern blivit dålig och släppt tillbaka bränslet för tidigt.
Vakuumslangen ser till att membranet innuti btren justeras efter över eller undertrycket innuti insuget.

Har jag fel kan du ju förklara istället för att bara konstatera vad du tror/tycker om mina kunskaper...
Senast redigerat av patrikhornfeldt (1 januari 2011)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Yrkes Chafför
380 Inlägg
1 januari 2011
#29
om du rycker ur tempgivaren på toppen ska bilen tro att den är 70 grader, den bakre är för insprutningen

It's Not a Hobby!! It's Way Of Life!!
ProjektTråd
Sponsor: KRT kramfors Rekond & Tvätt, Skyltverkstan Kramfors, Ådalens Bildemontering
Jönssons Glas, Japtuning, Bilskade centrum, Ådalsskolans industri program

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
#30
Mellander skrev:
om du rycker ur tempgivaren på toppen ska bilen tro att den är 70 grader, den bakre är för insprutningen

Jag vet, och jag vet också hur man lurar den med hjälp av motstånd. Tack ändå! Problemet med bilen är ju framförallt när den är kall.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Yrkes Chafför
380 Inlägg
1 januari 2011
#31
patrikhornfeldt skrev:
Mellander skrev:
om du rycker ur tempgivaren på toppen ska bilen tro att den är 70 grader, den bakre är för insprutningen

Jag vet, och jag vet också hur man lurar den med hjälp av motstånd. Tack ändå! Problemet med bilen är ju framförallt när den är kall.

ja det där med ström och motstånd har väll du koll på :smile

It's Not a Hobby!! It's Way Of Life!!
ProjektTråd
Sponsor: KRT kramfors Rekond & Tvätt, Skyltverkstan Kramfors, Ådalens Bildemontering
Jönssons Glas, Japtuning, Bilskade centrum, Ådalsskolans industri program

10 287 Inlägg
1 januari 2011
#32
Patrik.

Kan du klart och tydligt skriva vilka fel (och när dom yttrar sig) som finns kvar och:

- vad ni har bytt
- vad ni är kollat i övrigt som ni verkligen vet funkar

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
#33
Mellander skrev:
ja det där med ström och motstånd har väll du koll på :smile

Tragiskt vore det ju annars wink Nog chattat här nu tongue


Sharky skrev:
Patrik.

Kan du klart och tydligt skriva vilka fel (och när dom yttrar sig) som finns kvar och:

- vad ni har bytt
- vad ni är kollat i övrigt som ni verkligen vet funkar

/Göran

Jajjamen, det ska jag göra!

Var precis ute och plogade, passade då på att slå på värmen i garaget för att kunna börja skruva. Tog mej en titt på kontakterna till givarna i samma veva, och visst ska det vara en svart kontakt till kallstarten och blå till motortempgivaren?

Isf så sitter de fel på bilen så jag får skifta det i eftermiddag.

Vi har bytt följande:

Tändstift
Tändkablar
Fördelarlock
Rotor
Tändspole
Tändlägesgivare
Bränslepumpsrelä
Radioavstörningsrelä (spridarrelä)
Förkopplingsmotståndet till spridarna
Skiftat btr (original sitter dock där nu då den andra är från min egen bil)
Styrenhet till sprutet (den gamla dog då bilen blev varm)

Vi vet att:
bränslepumpen fungerar som den ska och att bränsle kommer fram till spridarna.
bilen tänder och startar.
den är svårstartad kall.
den har för hög tomgång (är väl tomgångsskruv på dessa va?).
den pendlar på tomgången.
den inte laddar mer än grundladd förrän kring 5000 varv.
turbon är utbytt till en med inbyggd avlastningsventil, så original avlastningsventil är bort plockad och slangarna pluggade.
motorn sotar och går fett (ryker svart).

Vi har inte kollat att kamaxeln står rätt, men bilen går ju som den ska när man kör den bortsett från att den inte laddar.

Hoppas jag inte glömt något nu bara, men isf skriver jag in det i den här listan om jag kommer på något.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

508 Inlägg
1 januari 2011
#34
orginal turbon är ju avlastningsventilen inbyggd i turbon...

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
#35
mulleri skrev:
orginal turbon är ju avlastningsventilen inbyggd i turbon...

Okej, kanske blivit utbytt nån annan gång till något annat då.

Pratade med en kompis som har en b23et, och då sitter avlastningsventilen i samma slangar som är pluggade på denna. Rören kan ju vara utbytta tills sånna iofs.

grindborg1 här på gorg, som också svarat i den här tråden menar också på att det ska sitta en avlastningsventil i slangarna, men de behöver ju inte vara så original för det.
Senast redigerat av patrikhornfeldt (1 januari 2011)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Yrkes Chafför
380 Inlägg
1 januari 2011
#36
bara svänga in till kramfors på måndag så får du låna en ic av mig som är hel,

It's Not a Hobby!! It's Way Of Life!!
ProjektTråd
Sponsor: KRT kramfors Rekond & Tvätt, Skyltverkstan Kramfors, Ådalens Bildemontering
Jönssons Glas, Japtuning, Bilskade centrum, Ådalsskolans industri program

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
#37
Mellander skrev:
bara svänga in till kramfors på måndag så får du låna en ic av mig som är hel,

Ja får prata med Pettersson om det då det är hans bil. Får bli kvällstid isf om de passar för dej?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Yrkes Chafför
380 Inlägg
1 januari 2011
#38
ja jobbar dagtid så, annars kanske ja ska hem en sväng imorgon

It's Not a Hobby!! It's Way Of Life!!
ProjektTråd
Sponsor: KRT kramfors Rekond & Tvätt, Skyltverkstan Kramfors, Ådalens Bildemontering
Jönssons Glas, Japtuning, Bilskade centrum, Ådalsskolans industri program

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
#39
Mellander skrev:
ja jobbar dagtid så, annars kanske ja ska hem en sväng imorgon

Vi tar det till veckan. Ja har en del att göra här hemma imorgon.

grindborg1 skrev:
vi gjorde den tabben när vi bytte motor nyss smile vi för växlade kontakten från kall starts spridaren med kontakten som sitter under 3dje insugsröret , de ska sitta en svart kontakt på kallstarten och blå till givaren under 3dje röret smile

Saxade texten ovan från denna tråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p2421404

Om detta stämmer, vilket ja vill tro, så sitter det fel på bilen. Vilket förklarar en del av symptomen. Ska ut och skifta plats på dem och kolla vad resultatet blir!

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

10 287 Inlägg
1 januari 2011
#40
Färger på kablar:

Tempgivare: Vit - röd
Kallstartsspridare: Blå/Grön - Grå

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök