3693
Sök

Kamaxel inställning volvo 850

7 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
#1
tjabba har en volvo 854-552 glt 96:a och undrar hur inställningarna på kamaxlarna ska vara?


8 250 Inlägg
27 december 2010
#2
Man kollar spåren i bakänden på kammarna så man får ta bort rotor + plåten på insugskammen och bländaren på avgaskamme. Spåren är inte i centrum på kammarna. Dessa spår ska vara parallella med delningsplanet mellan topphalvorna, men insugskammens spår ska ligga över och avgaskammens spår ska ligga under delningsplanet.

Spåren är den enda riktigt säkra medtoden eftersom kamdreven är justerbara och flyttbara. Sen gäller det ju att vevaxeln står i 0 och då får man inte göra missen att tro att vevaxeln står i sitt 0-läge när ettans kolv är i topp, utan man ställer vevaxeln med märkningen på kamremsdrvet och oljepumpen.


496 Inlägg
5 mars 2011
#3
Men ettans kolv ska ligga ungefär i topp när man har satt märkningen?


8 250 Inlägg
6 mars 2011
#4
haggen90 skrev:
Men ettans kolv ska ligga ungefär i topp när man har satt märkningen?

Ja, Men det är märkningen på drevet och oljepumpen eller att använda tolk som gäller för att hitta 0-läget.


496 Inlägg
6 mars 2011
#5
Marlboroman skrev:
haggen90 skrev:
Men ettans kolv ska ligga ungefär i topp när man har satt märkningen?

Ja, Men det är märkningen på drevet och oljepumpen eller att använda tolk som gäller för att hitta 0-läget.

Tack, dock vet jag inte vad du menar med oljepumpen? aldrig hört du kan gärna förklara mer. och har du några tips hur man får på multiremmen?


Isoleringsplåtslagare
173 Inlägg

Sök