2617
Sök

Hur länge håller ett genomsnitts batteri??

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
20 juli 2006
mrcelica skrev:
Bebbo skrev:
Vi är ett gäng som ska bygga en musik vagn (en barnvagn med bilstereo kit). Vi hade tänkt köpa ett billigt bilbatteri på Biltema men sen slog tanken att det kanske inte spelar allt för länge.
De det ska driva är en stereo och 1-2 slutsteg.

Det är ju bara att ta reda på hur många Ah batteriet är på och hur mycket förbrukaren drar... Tex ett batteri på 50Ah kan ge 1A i 50 timmaer eller 10A i 5 timmar... Spelar naturligtvis ingen roll om det är biltema eller inte, står det 45Ah så är det 45Ah... smile

Men så enkelt är det inte tyvärr.

Om batteriet har en max kapacitet på 50Ah, så betyder inte det att det håller spänningen fullt ut tills det enligt din teori skulle vara tömt. Och att det håller spänningen uppe är VÄLDIGT viktigt.

Jag brukar säga som en tumregel att den kapacitet man kan utnyttja är cirka hälften till två-tredjedelar av antalet Ah som det är specat till.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

21 761 Inlägg
20 juli 2006
Det kan nog stämma ganska bra, har inte testat själv men det låter rimligt. Eftersom kapaciteten normalt sett mäts vid ett strömuttag i 20 timmar tills spänningen har sjunkit till 10,5V så handlar det om en ganska låg ström som man har belastat batteriet med.

Ett 60Ah batteri kan i detta fall belastas med 3A i 20 timmar innan det når 10,5V. Men den spänningen är i lägsta laget för många steg och därför kan man då inte utnyttja batteriet ända ner till den spänningen. En annan sak som man får tänka på är att när belastningen ökar till kanske 20-30A kontinuerligt och topparna ligger på tex 70A så sjunker batterispänningen fortare ner till 10,5V än med liten belastning. Det gör att den användbara kapaciteten minskar ytterligare.

Det innebär att det verkliga utbyttjandet av batterikapaciteten säkert är ungefär som du säger, runt 50-70% av batteriets Ah.

914 Inlägg
20 juli 2006
återigen med fulltankade batterier i bilen(2 optima yellow top) så spelar jag i 4-5 timmar innan anläggningen slår ifrån på 10.8 volt och då är det inte lågt jag spelar med anläggningen. Full volym på lilla steget och mycket bas inställt. Och totalt sett kan jag  ta ut runt 4000 rms med mina steg.
Senast redigerat av Ronnie.L (20 juli 2006)

21 761 Inlägg
20 juli 2006
Räknar man lite grann på dina två Optimabatterier så kan de teoretiskt lämna 25A kontinuerligt i 4 timmar innan spänningen sjunker till 10,5V.

Visst är det 55Ah(D34 eller YT 4.2) som du har?
Senast redigerat av Drönirettab (20 juli 2006)

914 Inlägg
20 juli 2006
yup .. Kan inte mycket om el uträkningar längre men märkte i alla fall att i 4 timmar höll de utan några större problem.. Kan fråga dom som bor i kalmar å bruka va vid obs och maxi på helgerna wink

21 761 Inlägg
20 juli 2006
Hehe, jag bara skriver en massa siffror hit och dit för att verka duktig.
Nej, det är inget avancerat egentligen. Man har ju olika intressen och ett av mina är batterier.

Nja, att åka ner till Obs och Maxi i Kalmar verkar lite i längsta laget tror jag. Jag får lita på det som du skriver istället.

914 Inlägg
21 juli 2006
men det är ju det att man aldrig dra en konstant ström heller. ÄR ju topppar och dalar hela tiden och sen byter man skiva bläddra lite låtar osv så 4 timmar med max effekt ut taget är det nog inte. Men det är det inte frågan om här heller utan han var nyfiken på om han klarade sig med batteriet till festival.
Så jag hoppas att det inte är så dyra och stora saker som jag har dom tänkt bygga en festival vagn av. Då borde det gå om dom har tex ett par optimor för  dom klara sig rätt länge.
Finns även et flertal andra märken att välja på men som sagt opima enda jag testat att spela länge med, med stor anläggning.

21 761 Inlägg
21 juli 2006
Ja, och det är därför som jag angav hur länge man kunde spela med olika effekter. Men precis som du säger, det blir toppar och dalar hela tiden, därför är det ganska svårt att generellt säga hur länge ett batteri kommer att räcka.

Jag skrev att om man spelade med 25W så skulle ett 60Ah batteri räcka i ca 12 timmar, med 50% verkningsgrad på steget så blir det ca 12-13W sammanlagt ut till högtalarna. Det låter lite men om högtalarna inte är alltför trögdrivna så hörs det nog ganska bra.
Ett lastbilsbatteri skulle räcka bra i detta fall, nackdelen är vikten förstås.

21 761 Inlägg
21 juli 2006
Bebbo skrev:
ToTTeN skrev:
funderat på solseller? (tipps) tongue smile

det låter ju smart...men hur mycket energi levererar de?? de måste ja fan kolla upp

Det är inte billigt iaf. Även om man tar en panel som bara ger ut 12-15W så kostar det 1500-2000:-, sedan tillkommer en laddningsregulator för ett antal hundringar också.

Såg i Clas Ohlson att det fanns en liten underhållsladdare för ca 400:- som kunde kopplas in i cigarettuttaget,  men då ger den bara 125mA i laddström. Det räcker inte för att ladda upp ett batteri över natten.

Kocken
487 Inlägg
24 juli 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Bebbo skrev:
ToTTeN skrev:
funderat på solseller? (tipps) tongue smile

det låter ju smart...men hur mycket energi levererar de?? de måste ja fan kolla upp

Det är inte billigt iaf. Även om man tar en panel som bara ger ut 12-15W så kostar det 1500-2000:-, sedan tillkommer en laddningsregulator för ett antal hundringar också.

Såg i Clas Ohlson att det fanns en liten underhållsladdare för ca 400:- som kunde kopplas in i cigarettuttaget,  men då ger den bara 125mA i laddström. Det räcker inte för att ladda upp ett batteri över natten.

nej framförallt inte under natten då de är mörkt wink

21 761 Inlägg
24 juli 2006
Hehe, nej det förstås. Får kanske lysa med en ficklampa på panelen.

8 156 Inlägg
24 juli 2006
Drönirettab skrev:
Hehe, nej det förstås. Får kanske lysa med en ficklampa på panelen.

Hahaha. Fick mig ett gott skratt där wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Sök