2314
Sök

Hur länge håller ett genomsnitts batteri??

Kocken
487 Inlägg
17 juli 2006
Trådstartare
Vi är ett gäng som ska bygga en musik vagn (en barnvagn med bilstereo kit). Vi hade tänkt köpa ett billigt bilbatteri på Biltema men sen slog tanken att det kanske inte spelar allt för länge.
De det ska driva är en stereo och 1-2 slutsteg.

21 761 Inlägg
17 juli 2006
Hmm... Nu ska jag inte dra iväg med en massa förhastade beräkningar den här gången.

Det beror bla på hur många Ampere man krämar med och hur många Ah batteriet har. Med andra ord är det ganska svårt att beräkna utan att veta dessa saker.
Senast redigerat av Drönirettab (17 juli 2006)

Kocken
487 Inlägg
17 juli 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Hmm... Nu ska jag inte dra iväg med en massa förhastade beräkningar den här gången.

Det beror bla på hur många Ampere man krämar med och hur många Ah batteriet har. Med andra ord är det ganska svårt att beräkna utan att veta dessa saker.

Ah = Aperetimmar eller vad står det för?

SSS -12
3 217 Inlägg
17 juli 2006
Yes... Helt rätt där!

Normal användning i en bil i standardutförande lär väl livslängden vara nära 5 - 7 år! Mitt levde mycket längre än så...

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Kocken
487 Inlägg
17 juli 2006
Trådstartare
Fuckface skrev:
Yes... Helt rätt där!

Normal användning i en bil i standardutförande lär väl livslängden vara nära 5 - 7 år! Mitt levde mycket längre än så...

det var inte livslängd jag syftade på, utan speltid utan uppladdning. har inte direkt tänkt koppla en generator till vagnen och springa med den.

21 761 Inlägg
17 juli 2006
Bebbo skrev:
har inte direkt tänkt koppla en generator till vagnen och springa med den.

Inte?? Men då får du motion ju! Är nyttigt ibland har jag hört.

Kocken
487 Inlägg
17 juli 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Bebbo skrev:
har inte direkt tänkt koppla en generator till vagnen och springa med den.

Inte?? Men då får du motion ju! Är nyttigt ibland har jag hört.

Den ska användas på festival...mycket öl, lite mat, lite sömn, mycket party.....när ska man tänka på maotion+??

21 761 Inlägg
17 juli 2006
Jag säger så här: Om du räknar ihop den totala RMS-effekten för båda stegen, multiplicerar det med 2 och delar det med 12V så får du fram hur många Ampere anläggningen drar om du skulle kräma på högsta volym hela tiden, vilket man aldrig gör. Med utgångspunkt från detta så kan man räkna ut den kortaste speltiden, alltså hur länge batteriet klarar av som minst.

Sedan får man försöka att gissa sig till hur många Watt man egentligen krämar på med för att kunna räkna ut hur länge batteriet klarar sig.

Jag ska försöka att skriva ner en liten lathund för olika effektuttag så får vi se.
Men hur stort batteri hade du tänkt dig?

21 761 Inlägg
17 juli 2006
Jag räknar med ett 60Ah batteri som har 120 minuter i RC-värde och anger teoretisk speltid vid olika effektuttag tills batteriet är HELT urdraget(inte bra). Om någon funderar så har jag utgått ifrån RC-värdet, inte Ah.

200W:   ca  90 minuter  (1,5 timme)
150W:   ca 120 minuter (2 timmar)
100W:   ca 180 minuter (3 timmar)                 
50W:    ca 360 minuter (6 timmar)
25W:    ca 720 minuter (12 timmar)

Detta är alltså rent teoretisk speltid tills batteriet är helt urdraget, jag rekommenderar att bara dra ur det till ca 50% för att det inte ska ta så mycket stryk. Men det brukar gå att dra ur batteriet helt några gånger åtminstone, sedan börjar det ta slut och kan också pajja helt.
Det är dock inte att rekommendera att dra ur ett startbatteri helt, enligt alla tillverkare, om man vill att det ska hålla ett längre tag.

Kocken
487 Inlägg
17 juli 2006
Trådstartare
med andra ord så lär inte min plan fungera....tänkte om de skullle räcka en festival...sånnafall måste man byta med batteriet i bilen och ladda det genom at köra en sväng - vilket inte är rekommenderat närman är i festivaltillstånd (inte nykter)

21 761 Inlägg
17 juli 2006
Ja, det beror som sagt på hur mycket ni krämar på och hur många Ah batteriet har. Även om ni inte spelar någonting men har stegen på så dra de kanske 1A tillsammans i tomgångsström också. Det får man inte glömma.

Hur länge är den festivalen då?

Kocken
487 Inlägg
18 juli 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ja, det beror som sagt på hur mycket ni krämar på och hur många Ah batteriet har. Även om ni inte spelar någonting men har stegen på så dra de kanske 1A tillsammans i tomgångsström också. Det får man inte glömma.

Hur länge är den festivalen då?

vi åker på torsdag och kommer hem på söndag/måndag. vill i allafall kunna ha musik på kvällarna mellan tors-lö

GTI Power
76 Inlägg
18 juli 2006
skaffa en motorsågsmotor och en generator..!

Nisse! från man-power.

10 Inlägg
19 juli 2006
Är det Augustibuller eller Kaktus som vankas?

Det där var en jäkla bra fråga, funderat på något liknande också men inte kommit fram till något.
Tänkte bygga en festival-låda men sen då man inte fick ta lite ström från dom som arrangerade skiten så sket sig ju det.

Men det måste väl gå att få ström på något annat behändigt sätt?

21 761 Inlägg
19 juli 2006
Bebbo skrev:
vi åker på torsdag och kommer hem på söndag/måndag. vill i allafall kunna ha musik på kvällarna mellan tors-lö

Okej. Det bästa skulle vara att ha en laddare med sig och kunna låna lite ström någonstans. Men då skulle väl grejorna stjälas fortare än kvickt antar jag. Dessutom bör ju den som sköter om att sätta batteriet på laddning vara åtminstone lite nykter iaf.

1 639 Inlägg
19 juli 2006
Bebbo skrev:
Vi är ett gäng som ska bygga en musik vagn (en barnvagn med bilstereo kit). Vi hade tänkt köpa ett billigt bilbatteri på Biltema men sen slog tanken att det kanske inte spelar allt för länge.
De det ska driva är en stereo och 1-2 slutsteg.

Det är ju bara att ta reda på hur många Ah batteriet är på och hur mycket förbrukaren drar... Tex ett batteri på 50Ah kan ge 1A i 50 timmaer eller 10A i 5 timmar... Spelar naturligtvis ingen roll om det är biltema eller inte, står det 45Ah så är det 45Ah... smile

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

Kocken
487 Inlägg
19 juli 2006
Trådstartare
festivalen jag ska på är ölandroots, vilket är imorgon som vi åker så detta projekt blir istället till Uppsala Reggae Festival i Augusti. Men hur tar man reda på hur mycket A ett slutsteg drar??

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
Kocken
487 Inlägg
20 juli 2006
Trådstartare
ToTTeN skrev:
funderat på solseller? (tipps) tongue smile

det låter ju smart...men hur mycket energi levererar de?? de måste ja fan kolla upp

2 652 Inlägg
20 juli 2006
mellan 4-6 år "ett nytt o bra batteiri"

sen blir de + - om de är mkt kallt så slits de mer .

jag körde på mitt orginal batteri i bmw . från 92 till 2005 höll de smile

Sök