carnageman skrev:
Jag förklarar begreppen "aktiv" & "passiv" bilförare här nedan:
En aktiv förare:* Anpassar hastigeten ÄVEN UPPÅT (dvs fortkörning)
* Kollar backspeglar och använder blinkers
* Filkör för att underlätta för bakomvarande trafik
* Kör om snabbt
* Hindrar inte bakomvarande som vill förbi genom att segköra i vänsterfilen
En passiv förare:* Ligger ofta i laglig hastighet eller lägre
* Har dålig koll på vägen
* Vet inte vart hjulen är och är osäker
* Använder aldrig eller sällan blinkers eller backspeglar
* Kör ut ifrån väjningsplikt utan att gasa när det kommer bilar på vägen
* Gör minuter långa omkörningar och ligger kvar i snabbfilen därefter
* Vinglar mellan filerna när övriga trafikanter filkör och prejar på så sätt andra
* Blinkar ofta med hellysena när den aktiva trafikanten tröttnat och kör om i högerfilen istället
* Orsakar nästan ALLA olyckor (förutom singelolyckor där fyllona leder i statistiken)
Själv är jag en aktiv förare som tröttnat på alla passiva förare som man tvingas bromsa och väja för varenda jävla dag...
Men det finns åtgärder för att en passiv förare skall bli aktiv istället.
Ett väldigt bra tips är att man från staten slopar dom otroligt låga hastighetsbegränsningarna som råder på våra vägar, dessa hastigheterna inbjuder förarna som FÖLJER dom till otrolig passivitet (vaket sov-tillstånd)
Jämför man en aktiv förare med en passiv så kan man säga så här:
Den aktiva föraren med 1,5promille alcohol i blodet är lika säker som den passiva föraren spiknykter. Tål att tänkas på, med andra ord: DET ÄR LIKA ANSVARSFULLT ATT KÖRA BIL PASSIVT SOM ATT KÖRA AKTIVT PÅ FYLLAN!
Man blir seg i reaktionsförmågan, tittar hellre på naturen än på vägen, ser saker som händer på vägen långt efter den aktive föraren osv...
Känner du igen dej?
Vilken sort är du? Aktiv eller Passiv?
Om passiv, skulle inte du oxå vilja lära dej köra bil aktivt och vara närvarande i trafiken?