4500
Sök

Hur kör du?

Rallyförare
1 075 Inlägg
24 april 2005
Trådstartare
#1
Jag förklarar begreppen "aktiv" & "passiv" bilförare här nedan:

En aktiv förare:
* Anpassar hastigeten ÄVEN UPPÅT (dvs fortkörning)
* Kollar backspeglar och använder blinkers
* Filkör för att underlätta för bakomvarande trafik
* Kör om snabbt
* Hindrar inte bakomvarande som vill förbi genom att segköra i vänsterfilen

En passiv förare:
* Ligger ofta i laglig hastighet eller lägre
* Har dålig koll på vägen
* Vet inte vart hjulen är och är osäker
* Använder aldrig eller sällan blinkers eller backspeglar
* Kör ut ifrån väjningsplikt utan att gasa när det kommer bilar på vägen
* Gör minuter långa omkörningar och ligger kvar i snabbfilen därefter
* Vinglar mellan filerna när övriga trafikanter filkör och prejar på så sätt andra
* Blinkar ofta med hellysena när den aktiva trafikanten tröttnat och kör om i högerfilen istället
* Orsakar nästan ALLA olyckor (förutom singelolyckor där fyllona leder i statistiken)

Själv är jag en aktiv förare som tröttnat på alla passiva förare som man tvingas bromsa och väja för varenda jävla dag...
Men det finns åtgärder för att en passiv förare skall bli aktiv istället.
Ett väldigt bra tips är att man från staten slopar dom otroligt låga hastighetsbegränsningarna som råder på våra vägar, dessa hastigheterna inbjuder förarna som FÖLJER dom till otrolig passivitet (vaket sov-tillstånd)
Jämför man en aktiv förare med en passiv så kan man säga så här:
Den aktiva föraren med 1,5promille alcohol i blodet är lika säker som den passiva föraren spiknykter. Tål att tänkas på, med andra ord: DET ÄR LIKA ANSVARSFULLT ATT KÖRA BIL PASSIVT SOM ATT KÖRA AKTIVT PÅ FYLLAN!
Man blir seg i reaktionsförmågan, tittar hellre på naturen än på vägen, ser saker som händer på vägen långt efter den aktive föraren osv...
Känner du igen dej?
Vilken sort är du? Aktiv eller Passiv?
Om passiv, skulle inte du oxå vilja lära dej köra bil aktivt och vara närvarande i trafiken?
Senast redigerat av carnageman (24 april 2005)


#2573
1 489 Inlägg
24 april 2005
#2
Är väl aktiv..

• Även den starka måste ta i när han skiter

Rallyförare
1 075 Inlägg
24 april 2005
Trådstartare
#3
Rallystjärnan Thomas Rådström om "svensson" i en intervju av aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/sport/9902/12/thomas.html
Mycket intressant läsning!


Administratör
11 911 Inlägg
24 april 2005
#4
Jag tror att väldigt många kommer erkänna "passiv förare" nu efter alla lovord du yttrat om det carnageman smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Rallyförare
1 075 Inlägg
24 april 2005
Trådstartare
#5
Nej det tror inte jag heller, men däremot tror jag att alla dom passiva förarna kommer känna sej träffade och kanske ändra sin körstil.
Idag kör mindre än 5% av stockholms bilisterna aktivt.
Största delen faller på dom som inte filkör dvs håller sej så långt åt vänster som möjligt om man ska vänster och så långt åt höger som möjligt om man ska höger... Jävligt irriterande för dom som ligger bakom och vill fram.
Och alla dom som går ut i ytterfilen (ofta utan att varken kolla backspeglar eller blinka),,, gör jordens segaste omkörning och sen när dom tillslut kommit om så FORTSÄTTER dom att köra i snabbfilen...
Gör man så på uppkörningen så SKA man kuggas, men tydligen så efterföljs inte det ifrån vägverkets sida även fast det finns med i STR & Bonniers trafikskola.
En annan riktigt tråkig grej är alla dom som tror att dom kan skita i att blinka vänster i rondellen när dom ska svänga vänster...
Har sett en massar "nära krock upplevelser" pga detta...
Blinkar man inte så visar man ju faktiskt att man ska rakt fram.

Yttligare en sån sak är när man står vid ett rödljus och det blir grönt och det är en kö så ska alla börja köra på grönt... Då flyter trafiken!

Tänk på det!
Om alla körde aktivt så skulle massa köer ellimineras här i stockholms trafiken. Kan tillägga att E4/222 (södra länken och runt) har en massa svarta digitala informations skyltar OM DET INTE ÄR EN STARKT LYSANDE RING RUNT HASTIGHETEN PÅ DESSA SÅ ÄR DET BARA EN REKOMENDERAD FART ELLER SNARARE EN VISS KONSTATERAD FART 400METER FRAMFÖR. T.EX:

30=Mellan 30-50km/h vid nästa tavla
50=Mellan 50-70km/h vid nästa tavla


711 Inlägg
24 april 2005
#6
Jag är väl en "Aktiv förare" förutom det sista alternativet under Aktive fälten "* Hindrar inte bakomvarande som vill förbi genom att segköra i vänsterfilen" efersom det är aldrig några som vill eller hinner förbi mig:)

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle

Kadett Freak
129 Inlägg
24 april 2005
#7
Jag kör Illa big_smile

Kadett GSi 16v

Rallyförare
1 075 Inlägg
25 april 2005
Trådstartare
#8
Nu kanske men sen när du har fått lappen så kommer du ju köra bra känner jag på mej... Du va ju trots allt colas bästa hyster-förare!
Martin83 skrev:
Jag kör Illa big_smile


224 Inlägg
25 april 2005
#9
Active Driver

Ford Focus ST-Line 2018

Rallyförare
1 075 Inlägg
25 april 2005
Trådstartare
#10
4stycken av 110 har svarat att dom är aktiva förare...
Ska jag förutsätta att alla andra som läst detta är passiva?
Kom igen nu, det måste ju finnas fler utav oss eller????????
Senast redigerat av carnageman (25 april 2005)


Mr,
219 Inlägg
25 april 2005
#11
Helt klart aktiv.. Ligger ju inte och hindrar annan trafik. vet själv hur irriterande det e när det ligger någon framför i 70 på i mitt fall E20 och vägrar att flytta sig lite åt höger för att släppa förbi den milslånga kön bakom.. vilket i sig inbjuder till riktigt farliga omkörningar från dem som lednat längre bak..


Kart & Mätningstekniker
701 Inlägg
25 april 2005
#12
carnageman skrev:
Jag förklarar begreppen "aktiv" & "passiv" bilförare här nedan:

En aktiv förare:
* Anpassar hastigeten ÄVEN UPPÅT (dvs fortkörning)
* Kollar backspeglar och använder blinkers
* Filkör för att underlätta för bakomvarande trafik
* Kör om snabbt
* Hindrar inte bakomvarande som vill förbi genom att segköra i vänsterfilen

En passiv förare:
* Ligger ofta i laglig hastighet eller lägre
* Har dålig koll på vägen
* Vet inte vart hjulen är och är osäker
* Använder aldrig eller sällan blinkers eller backspeglar
* Kör ut ifrån väjningsplikt utan att gasa när det kommer bilar på vägen
* Gör minuter långa omkörningar och ligger kvar i snabbfilen därefter
* Vinglar mellan filerna när övriga trafikanter filkör och prejar på så sätt andra
* Blinkar ofta med hellysena när den aktiva trafikanten tröttnat och kör om i högerfilen istället
* Orsakar nästan ALLA olyckor (förutom singelolyckor där fyllona leder i statistiken)

Själv är jag en aktiv förare som tröttnat på alla passiva förare som man tvingas bromsa och väja för varenda jävla dag...
Men det finns åtgärder för att en passiv förare skall bli aktiv istället.
Ett väldigt bra tips är att man från staten slopar dom otroligt låga hastighetsbegränsningarna som råder på våra vägar, dessa hastigheterna inbjuder förarna som FÖLJER dom till otrolig passivitet (vaket sov-tillstånd)
Jämför man en aktiv förare med en passiv så kan man säga så här:
Den aktiva föraren med 1,5promille alcohol i blodet är lika säker som den passiva föraren spiknykter. Tål att tänkas på, med andra ord: DET ÄR LIKA ANSVARSFULLT ATT KÖRA BIL PASSIVT SOM ATT KÖRA AKTIVT PÅ FYLLAN!
Man blir seg i reaktionsförmågan, tittar hellre på naturen än på vägen, ser saker som händer på vägen långt efter den aktive föraren osv...
Känner du igen dej?
Vilken sort är du? Aktiv eller Passiv?
Om passiv, skulle inte du oxå vilja lära dej köra bil aktivt och vara närvarande i trafiken?

Vad är det här för skit snack, inte konstigt att det dagligen kör 10000 onyktra personer om dagen på våra vägar när folk resonerar på detta sett. Är det senaste nu i ursäkter att jag är en aktiv förare så då ÄGER JAG RÄTT att köra med alkohol i kroppen. Tur att man bor i södra delen av landet för att ni värkar gö inte kloka där uppe.

Rallyförare
1 075 Inlägg
25 april 2005
Trådstartare
#13
Ähhh OK, vad i helvete tror du om mej nu blir jag riktigt förbannad!

Här gör jag en jämförelse mellan att köra på fyllan och köra passivt.
Dagligen ser jag bilister som kör som dom vore alcoholpåverkade
(vinglar mellan filerna, har mycket dålig koll på trafiken runt om, kollar inte backspeglar eller använder blinker, filkör inte, ligger och segkör i ytterfilen)
Exakt samma symtom som en påverkad förare visar upp...
Jag tycker definitivt inte att NÅGON ska köra på fyllan bara så du vet.
VAD JAG VILL HA SAGT ÄR ATT EN PASSIV FÖRARE ÄR LIKA FARLIG SOM ETT RATTFYLLO OCH DET ÄR BARA EN TIDSFRÅGA NÄR DENNE ORSAKAR EN ALLVARLIG OLYCKA PRECIS SOM FÖR RATTFYLLOT!!!

Av 100 stycken allvarliga olyckor med mer än en bil inblandad är:
20 stycken rattfyllo olyckor
10 stycken ligger större delen av skulden på den aktiva föraren
70 stycken ligger större delen av skulden på den passiva föraren

Tror dom flesta fattar att det va det som jag menade.
Även att du fattade det men troligtvis är det så att du är en passiv förare?
Och kände dej oerhört kränkt?
Kanske det eller kanske inte...

Markus_C skrev:
Vad är det här för skit snack, inte konstigt att det dagligen kör 10000 onyktra personer om dagen på våra vägar när folk resonerar på detta sett. Är det senaste nu i ursäkter att jag är en aktiv förare så då ÄGER JAG RÄTT att köra med alkohol i kroppen. Tur att man bor i södra delen av landet för att ni värkar gö inte kloka där uppe.
Senast redigerat av carnageman (25 april 2005)


12 086 Inlägg
25 april 2005
#14
aktiv tror jag..?  men jag är ganska slapp ändå.. använder blinkers sällan! Lixom känns lamt att dra i den där spaken 10 gånger i minuten om man kör i stan... men när man svänger av stora vägar o så så är dte ju en bra idé..
Backspegeln använder jag ofta... måste ju ha koll på trafiken runt en!

Och fort kör jag, men inte för att underlätta för andra.. mest för att komma fram fort och så är det ganska kul.

Seriöst 1.5 promille? Då är man ganska rak

Rallyförare
1 075 Inlägg
25 april 2005
Trådstartare
#15
Jo då förstår du hur allvarligt detta är.........
Fkoff skrev:
Seriöst 1.5 promille? Då är man ganska rak


Kadett Freak
129 Inlägg
25 april 2005
#16
carnageman skrev:
Nu kanske men sen när du har fått lappen så kommer du ju köra bra känner jag på mej... Du va ju trots allt colas bästa hyster-förare!
Martin83 skrev:
Jag kör Illa big_smile


Jag kör nog rätt bra tror jag smile fast jag lär ju inte direkt köra som man gör när man övningskör resten av mitt liv big_smile

Kadett GSi 16v

33 Inlägg
25 april 2005
#17
En aktiv förare förutom blinkis har haft körkort i 2 år snart å har blinkat 2 gånger :S

Rallyförare
1 075 Inlägg
25 april 2005
Trådstartare
#18
Farligt ifall du skulle missat nån som är påväg förbi dej när du ska byta fil eller t.ex svänger vänster. då finns en risk att du blir påkörd bakifrån,,,
§ Vänstersvängande skall alltid se till att inte vara en fara för bakomvarande.
§ Vid filbyte gäller väjningsplikt om ej annan information anges
MRvolvo skrev:
En aktiv förare förutom blinkis har haft körkort i 2 år snart å har blinkat 2 gånger :S


Kart & Mätningstekniker
701 Inlägg
25 april 2005
#19
carnageman skrev:
Farligt ifall du skulle missat nån som är påväg förbi dej när du ska byta fil eller t.ex svänger vänster. då finns en risk att du blir påkörd bakifrån,,,
§ Vänstersvängande skall alltid se till att inte vara en fara för bakomvarande.
§ Vid filbyte gäller väjningsplikt om ej annan information anges
MRvolvo skrev:
En aktiv förare förutom blinkis har haft körkort i 2 år snart å har blinkat 2 gånger :S


Ja akta så att det inte kommer en carnageman och drar in i baken din. Du lär gö få fixera naken din med ett helt stålverk om du överlever.

Herr Blyfot
11 Inlägg
25 april 2005
#20
Du har ju fel angående din rondellkörning! ska du vänster behöver du inte blinka vänster, däremot måste du blinka höger när du kör ur en rondell, oavsett om du ska rakt fram eller ej!!!


Sök