3571
Sök

Hög oljenivå Volvo S60 2,4

43 Inlägg
31 december 2010
Trådstartare
Hejsan alla motorkunniga!
Det är såhär att jag har haft min Volvo S60 inne på 2 års-service för inte alls så länge sedan.
När jag häromdagen skulle kolla till så allt såg bra ut i motorrummet så ser jag på oljestickan att de som servat bilen fyllt på alldeles för mycket olja.
På oljestickan är nivån en bra bit över max-markeringen.
Kan detta skada motorn på något sätt? Eller är det bara att låta det vara och köra vidare?
Bifogar en bild på oljestickan så ni ser.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/99790/1034449_2qj1p0.jpg

Tacksam för svar!
MVH Jimmy.

845 Inlägg
31 december 2010
Så pass lite, tror inte du märker något. Men vill du vara på säkra sidan så tappa ut 2 dl tongue.

Badass
89 Inlägg
31 december 2010
Stod bilen plant?
Jag råka göra en groda en gång. Kollade oljan och hell va lite olja de va i den då.. Hehe... Fyllde på en halvliter eller nått... Såg efteråt att bilen lutade bakåt, så jag fick tappa ur det igen... Hehe

Signaturtext..

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
31 december 2010
Det där gör inget egentligen men som andra har sagt står bilen plant när du kollar??? Vart e servicen gjord?? Dessa motorer skall ha 5.8L kan ju hända att han som servat fått ut 6l olja på flaska eller nått å helt enkelt hällt på allt.

Men nån fara skulle jag inte säga att det e

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

43 Inlägg
31 december 2010
Trådstartare
Ottosson skrev:
Stod bilen plant?
Jag råka göra en groda en gång. Kollade oljan och hell va lite olja de va i den då.. Hehe... Fyllde på en halvliter eller nått... Såg efteråt att bilen lutade bakåt, så jag fick tappa ur det igen... Hehe

Bilen stod i garaget så det var plant. Har kollat vid flera olika tillfällen. Både när motorn är varm och kall.
Bilen är servad på auktoriserad Volvoverkstad.
Har en oljesug från Biltema som jag tänkte suga ur någon deciliter med.
Läste på något forum att bilen kunde dra mer bensin om det var för mycket olja i, men detta har jag inte märkt något av.
Kan tänka mig att killen som servade bilen inte lät den gamla oljan rinna ur tillräckligt när den tappades. Och på så sätt låg det kvar lite gammal olja när det fylldes på med ny.
Men tack för svaren! Nu behöver jag inte vara orolig. smile
MVH.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
3 januari 2011
JimmyJ skrev:
Ottosson skrev:
Stod bilen plant?

Bilen stod i garaget så det var plant. Har kollat vid flera olika tillfällen. Både när motorn är varm och kall.
Läste på något forum att bilen kunde dra mer bensin om det var för mycket olja i, men detta har jag inte märkt något av.
Kan tänka mig att killen som servade bilen inte lät den gamla oljan rinna ur tillräckligt när den tappades. Och på så sätt låg det kvar lite gammal olja när det fylldes på med ny.
MVH.

Biltemas olje sug funkar fint till detta smile Vi använder den på jobbet på dieslarna som oljenivån stiger på.

Bara stick ner slangen lika mkt som där det skall vara på stickan å sug. Å jag tror knappast att det e för att det va 2dl kvar han har nog helt enkelt fyllt på för mkt. Kanske dom har en oljekran som visar fel å all olja inte hunnit rinna ner i tråget när han kolla. Lätt hänt.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

43 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
JaggaChafen skrev:
JimmyJ skrev:
Ottosson skrev:
Stod bilen plant?

MVH.

Biltemas olje sug funkar fint till detta smile Vi använder den på jobbet på dieslarna som oljenivån stiger på.

Bara stick ner slangen lika mkt som där det skall vara på stickan å sug. Å jag tror knappast att det e för att det va 2dl kvar han har nog helt enkelt fyllt på för mkt. Kanske dom har en oljekran som visar fel å all olja inte hunnit rinna ner i tråget när han kolla. Lätt hänt.

Tack för hjälpen! smile

Sök