4609
Sök

Angående: Iskörning i Stockholm?

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
15 februari 2012
Jexpert skrev:
Eddy skrev:
Hur pass mycket snö? Om det är skadligt för skärmar så vill jag nog inte ta far mins jaguar.

Var ju inte jätte mycket men körde man utanför spåret så studsa det rätt bra big_smile

Så länge den inte är för hög bara smile Att fastna är en sak men att dra bort bakkjolen är lite jobbigt att förklara till farsan varför jag körde på isen med hans ögonsten. Fan ta mina ambitiösa projekt. Audin hade varit perfekt nu..
Senast redigerat av Eddy (15 februari 2012)

Svarvare/Fräsare/CNC-operatör
210 Inlägg
15 februari 2012
Jag körde på 8 cm is förra vintern, DÅ knakar det men det är lugnt. All is knakar oavsett tjocklek pga spänningar och vattennivån som höjs/sänks. Det är bara åka, det känner man själv om det går eller inte. Använd inte bilbälte om du inte snabbt tar av det utan att behöva titta var du ska trycka och ha lite luftglipa på dörr rutorna. Det är mina tips.

It's nice to be important. But it's more important to be nice.

Jävel
2 018 Inlägg
15 februari 2012
Svana skrev:
Jag körde på 8 cm is förra vintern, DÅ knakar det men det är lugnt. All is knakar oavsett tjocklek pga spänningar och vattennivån som höjs/sänks. Det är bara åka, det känner man själv om det går eller inte. Använd inte bilbälte om du inte snabbt tar av det utan att behöva titta var du ska trycka och ha lite luftglipa på dörr rutorna. Det är mina tips.

Jag fick tips av en rallyingenjör att man skulle ha bilbälte, för att förhindra att slå sig medvetslös när bilen tar i iskanten när isen spricker. Det hade dom alltid i sina rallybilar, det tar ändå bara en millisekund att knäppa av det.

Innan det hade jag aldrig bälte, nu kör jag alltid med det. Men det är ju självklart upp till var och en hur man känner/tycker.
Senast redigerat av Plankpojk (15 februari 2012)

You got to risk it, to get the biscuit :)

Svarvare/Fräsare/CNC-operatör
210 Inlägg
15 februari 2012
Exakt. Har suttit i en brinnande folkracebil och man tänker inte helt klart när en sån paniksituation inträffar, det enda sättet man kan förbättra sitt eget beteende i såna situationer är att träna på det.. Eller så tänker man efter ordentligt innan man börjar vad man ska göra och hur och varför OM nåt inträffar.

It's nice to be important. But it's more important to be nice.

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
15 februari 2012
Svana skrev:
Exakt. Har suttit i en brinnande folkracebil och man tänker inte helt klart när en sån paniksituation inträffar, det enda sättet man kan förbättra sitt eget beteende i såna situationer är att träna på det.. Eller så tänker man efter ordentligt innan man börjar vad man ska göra och hur och varför OM nåt inträffar.

Egentligen är det väl mer kontroll av impuls än rörelseminne?

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
15 februari 2012
Jag kommer ihåg från nått gammal SVT-program om STCC på 90-talet. Där visade dom .. vem det nu var, kanske Thed Björk eller nån, hur dom övat på att ta sig ur bilarna med både störtbåge och rejält skålade stolar.
Gick på ca 0,6 sekunder för honnom att vräka sig ur, inkluderat att snäppa upp bältet.
Så det går om man ba har övat lite kan jag lova. Och bältet på har absolut sina fördelar när det tar stopp. Tex in i snövallar som kan va rätt elaka ibland.
Och bilen sjunker ju inte direkt som en sten i vatten heller om man har oturen att hamna i en vak.

allätare
193 Inlägg
169 Inlägg
15 februari 2012
persson-89 skrev:
http://www.mitti.se/?p=tidn&t=tyreso

alltid är det nån som klagar..

Haha "så kallad drifting" hahaahhaha

Black Shadow Racing @ FaceBook
---------------------

258 Inlägg
15 februari 2012
olagligt är de vell inte de är vell tränglagen sen gäller inte sant??

2 624 Inlägg
15 februari 2012
persson-89 skrev:

Haha hur fan orkar folk klaga.. hmm

74 Inlägg
15 februari 2012
persson-89 skrev:

men ofta är det någon snor unge som måste sätta upp käften när det kommer kärringar och gubbar som vill åka sina skidor och då är det bara att aceptera det och åka därifrån ist för att va stöddig, där allt börjar!

1 062 Inlägg
15 februari 2012
Trådstartare
persson-89 skrev:

Detta väcker några mycket intressanta frågor:

1: Vad gör hundmänniskor och liknade till att anse sig ha ensamrätt på frusna sjöar? Det har dem inte. Det går att samsas med lite vanligt sunt förnuft!
2: Hundar SKALL hållas kopplade när andra människor/djur finns i närheten. Att ingen anmäler eller ifrågasätter denne hundägare som gnäller ang detta är märkligt? Anmäl fanskapet för att ha lösa djur om ni möter på honom, den anmälan är Polis skyldig att ta upp!
3: Hur kan Polisen Claes säga att det är olagligt och att hota med indraget körkort vid iskörning?? Det avgör Tingsrätt, inte Claes själv!  Detta är möjligen brott mot terrängkörningslag inget annat. Endast bötesbelopp!
4: Hur kunde en Polis i Västerås förra veckan påstå att körning på is är legal och att man därav inte kan stoppa den? Nu säger Claes i Tyresö tvärtom!

Mycket gissningar, och virriga besked i denna fråga helt klart!
Senast redigerat av TLO (15 februari 2012)

"You Go, we go!"

74 Inlägg
15 februari 2012
TLO skrev:
persson-89 skrev:

Detta väcker några mycket intressanta frågor:

1: Vad gör hundmänniskor och liknade till att anse sig ha ensamrätt på frusna sjöar? Det har dem inte. Det går att samsas med lite vanligt sunt förnuft!
2: Hundar SKALL hållas kopplade när andra människor/djur finns i närheten. Att ingen anmäler eller ifrågasätter denne hundägare som gnäller ang detta är märkligt? Anmäl fanskapet för att ha lösa djur om ni möter på honom, den anmälan är Polis skyldig att ta upp!
3: Hur kan Polisen Claes säga att det är olagligt och att hota med indraget körkort vid iskörning?? Det avgör Tingsrätt, inte Claes själv!  Detta är möjligen brott mot terrängkörningslag inget annat. Endast bötesbelopp!
4: Hur kunde en Polis i Västerås förra veckan påstå att körning på is är legal och att man därav inte kan stoppa den? Nu säger Claes i Tyresö tvärtom!

Mycket gissningar, och virriga besked i denna fråga helt klart!

du har inte hund själv va?haha så jävla puckade argument du har!  det är vel en jävla skillnad att ha en hund lös än att köra bil på isen?

1 062 Inlägg
15 februari 2012
Trådstartare
Tack för ditt dryga inlägg. "Puckade argument".......
Nej har inte hund själv, men han skall inte kasta sten i glashus!

"You Go, we go!"

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
15 februari 2012
Ja det kan diskuteras dethär om det är olagligt. En sjö är ju inte terräng... eller allmän väg. Och på vissa ställen i norr så lägger man ju tillfälliga vägar över just is, komplett med skyltning och allt(hrm, möjligen om det var i annat nordiskt land)

Det man skulle kunna, och dethär nämdes tidigare, peka på är effektbegränsningen på motorer för sjön. Men den begränsningen är ju avsedd för båtar.

Och ja, gnälliga friluftare finns det alltid gott om. Åker man cross 5 mil ut i ödemarksskog så kan man vara säker på att man råkar på nån hundägare som alltid blir fruktansvärt störd av att dom behövde se en och möjligen höra motorn i 1,32 minuter vid passagen.

Så ja, varför tycker dom att de har ensamrätt där ?
Skulle man inte få framför fordon på isen alls, ja glöm att det blir plogat en bana för skridskorna då.

Gnällspikar gnällspikar

Där med inte sagt att man ska bete sig som ett rikssvin när det redan är massa folk ute och åker osv eller bullra onödigt mycket osv.

Men det är knappas bullret som är egentliga anledningen till klagomål här. Den klassiska fina svenska missunsammheten. Starkt koncentrerad till stockholmsområdet dessutom.

allätare
193 Inlägg
15 februari 2012
rhultman skrev:
persson-89 skrev:

men ofta är det någon snor unge som måste sätta upp käften när det kommer kärringar och gubbar som vill åka sina skidor och då är det bara att aceptera det och åka därifrån ist för att va stöddig, där allt börjar!

haha snacka om att du drar en förutfattad mening om detta! så det finns ingen möjlighet att dessa som klagar redan har bestämt sig för att vi absolut inte ska få ha kul så det spelar ingen roll vad vi säger?

isen är stor och vi har en bana som är kanske 1/20del av isen där vi bara kör och grillar osv..  så dom kan åka utan problem på resten av isen.

M.Persson -stockholm. 200sx Widebody DRFT
projekt:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636

1 062 Inlägg
15 februari 2012
Trådstartare
Wadde, du läste vad jag menade som en öppen bok wink

"You Go, we go!"

74 Inlägg
15 februari 2012
TLO skrev:
Tack för ditt dryga inlägg. "Puckade argument".......
Nej har inte hund själv, men han skall inte kasta sten i glashus!

haha jaja!

4WD ABUSER
15 Inlägg
15 februari 2012
1. Det är INTE brott mot terrängkörningslagen då det inte är barmark!

2. Det är INTE förbjudet att köra på isen, såvida kommun eller länsstyrelse har satt körförbud på sjön!

3. Rhultman, varför har dom mer rätt än isbilsåkare att vara på isen?

Söker ni runt lite på Google så hittar ni svar från t.ex polisen och Transportstyrelsen från mail och tidningar där det inte finns nån lag att man inte får köra på isen.

74 Inlägg
15 februari 2012
persson-89 skrev:
rhultman skrev:
persson-89 skrev:

haha snacka om att du drar en förutfattad mening om detta! så det finns ingen möjlighet att dessa som klagar redan har bestämt sig för att vi absolut inte ska få ha kul så det spelar ingen roll vad vi säger?

isen är stor och vi har en bana som är kanske 1/20del av isen där vi bara kör och grillar osv..  så dom kan åka utan problem på resten av isen.

förutfattade meningar?? grejer är dom har rätt och vi fel ! men du kanske inte fattar det?

Sök